Nová brnianska hlavná stanica vznikne podľa návrhu holandského ateliéru Benthem Crouwel Architects
Galéria(7)

Nová hlavná stanica v Brne bude mať holandský rukopis

Partneri sekcie:

Holandský ateliér Benthem Crouwel Architects, ktorý stojí za projektom stanice v Rotterdame alebo rekonštrukciou a dostavbou stanice v Amsterdame, bude mať na starosti aj návrh novej hlavnej stanice v Brne.

Výber odbornej poroty, v ktorej zasadala architektka Eva Jiřičná alebo urbanista Peter Gero, v auguste potvrdilo vedenie mesta Brna aj Správa železníc Českej republiky.

„Autori víťazného návrhu budú dohliadať na kvalitné spracovanie projektovej dokumentácie novej budovy. Budú zárukou toho, že po dokončení bude nová stanica nielen pýchou južnej Moravy, ale aj miestom, ktoré budú cestujúci využívať naozaj radi,“ uviedol námestník generálneho riaditeľa pre modernizáciu dráhy Mojmír Nejezchleb zo správy železníc.

Dodal ešte, že predpoklad dokončenia novej budovy hlavnej stanice smeruje do rokov 2032 až 2035, keď bude hotová aj časť novej štvrte Trnitá. Ateliér Benthem Crouwel Architects má v portfóliu doterajších výsledkov svoje práce oceňované hlavné stanice v holandskom Rotterdame, Amsterdame alebo Haagu.

Plynulé začlenenie do mestskej siete a obohatenie verejného života novej štvrte, komfortné a jednoduché využitie s vynikajúcimi možnosťami prestupu a reprezentatívna budova, ktorá posilní identitu mesta Brna. Aj tak by podľa víťazov medzinárodnej súťaže z holandského ateliéru mala vyzerať nová hlavná stanica v Brne.

Nová brnianska hlavná stanica vznikne podľa návrhu holandského ateliéru Benthem Crouwel Architects
Nová brnianska hlavná stanica vznikne podľa návrhu holandského ateliéru Benthem Crouwel Architects
Nová brnianska hlavná stanica vznikne podľa návrhu holandského ateliéru Benthem Crouwel Architects
Nová brnianska hlavná stanica vznikne podľa návrhu holandského ateliéru Benthem Crouwel Architects
Nová brnianska hlavná stanica vznikne podľa návrhu holandského ateliéru Benthem Crouwel Architects
Nová brnianska hlavná stanica vznikne podľa návrhu holandského ateliéru Benthem Crouwel Architects

„Víťazný návrh v sebe podľa poroty kombinuje odkaz na historické verejné budovy s moderným prestupným uzlom a kvalitnými verejnými priestranstvami. Kladie dôraz na brnianskeho genia loci aj starostlivé posúdenie praktického fungovania novej budovy stanice a jej okolia,“ doplnil mestský architekt Michal Sedláček, ktorý bol zároveň členom odbornej poroty.

„V priebehu súťaže sme navyše odporučili niektoré časti návrhu ďalej dopracovať, výsledok tak bude ešte lepšie zodpovedať doterajším prísnym požiadavkám na novú staničnú budovu,“ dodal.

„Modernizované srdce brnianskeho železničného uzla v novej polohe pri rieke Svratka významne ovplyvní ďalší rozvoj mesta. Zjednodušením siete koľají dôjde k odstráneniu bariér a uvoľneniu rozsiahlych plôch v centre mesta pre parky, rekreáciu a väčšiu výstavbu bytov.

Historický železničný viadukt sa stane promenádou medzi centrom mesta a premeneným nábrežím.  Novú stanicu z oboch strán obklopí kvalitný verejný priestor, s centrom mesta ho spojí bulvár so stromoradím a električkovou linkou,“ priblížila primátorka Brna Markéta Vaňková.

Ďalšie benefity pripomenul prvý námestník primátorky Petr Hladík: „Jedným z cieľov novej stanice je na jednom mieste umožniť rýchly prestup medzi vlakovou, autobusovou a mestskou hromadnou dopravou. A to vrátane priaznivých podmienok na privedenie liniek pripravovanej vysokorýchlostnej železnice v smere na Prahu, Ostravu a Viedeň. Podstatný je zároveň komfort pre peších i cyklistov, cestujúcich i nových susedov staničnej budovy.“

Modernizácia je nutná

Brniansky železničný uzol už dnes kapacitne ani technicky nevyhovuje a jeho modernizácia je nutná. Bez nej by Brno zastalo na konci minulého storočia, keď spolu s vybudovaním nákladnej stanice prebehla posledná väčšia zmena. Na stavbu novej stanice v presunutej polohe pritom bolo Brno už niekoľkokrát pripravené, plány však opakovane zastavila nepriaznivá situácia – od veľkej hospodárskej krízy cez druhú svetovú vojnu po okupáciu v roku 1968.

Nová hlavná stanica je najdôležitejšou súčasťou modernizácie brnianskeho železničného uzla. Jeho polohu pri rieke uprednostnila v roku 2018 centrálna komisia ministerstva dopravy. Ešte skôr o nej v rovnakom roku rozhodli zástupcovia mesta aj kraja. V súčasnosti je v príprave modernizácia stanice Brno-Židenice, ktorá sa presunie bližšie k mestskej hromadnej doprave, aj vznik nového terminálu v brnianskych Černoviciach na ulici Olomoucká.

Nová brnianska hlavná stanica vznikne podľa návrhu holandského ateliéru Benthem Crouwel Architects
Podľa poroty v sebe víťazný návrh kombinuje odkaz na historické verejné budovy s moderným prestupným uzlom. | Zdroj: BENTHEM CROUWEL ARCHITECTS

Medzinárodná urbanisticko-dopravno-architektonická súťaž na návrh novej hlavnej stanice v Brne bola vyhlásená 31. augusta 2020 a porota o víťazných návrhoch rozhodla počas dvojdňového zasadnutia 1. a 2. júla 2021.

„Išlo o najväčšiu architektonickú súťaž v histórii Česka, kde bolo úlohou súťažiacich navrhnúť staničnú budovu vrátane kompletného riešenia priľahlých verejných priestranstiev, budov pre administratívu, bývanie a občiansku vybavenosť, autobusovú stanicu, terminál mestskej hromadnej dopravy aj prepojenie pre peších,“ pripomenul člen mestskej rady pre oblasť územného plánovania a rozvoja Filip Chvátal.

Skoro päťdesiat zaslaných prihlášok

Išlo o dvojfázovú užšiu projektovú súťaž o návrh. Do prvej fázy sa zapojilo celkovo dvanásť tímov. Tri boli vyzvané priamo, ďalších deväť vybrala odborná porota zo štyridsiatich šiestich zaslaných prihlášok a portfólií architektov. Boli medzi nimi napríklad autori staníc vo Viedni, v Berlíne, Rotterdame, Haagu, Bologni, Londýne alebo Birminghame.

V prvej fáze dvanásť súťažiacich svoje návrhy rozpracovalo. Štyri z nich boli vybrané do druhej fázy súťaže, kde ich účastníci dopracovali do väčších podrobností. Druhé miesto obsadil návrh združenia Pelčák a partner architekti – Müller Reimann Architekten.

Na treťom mieste sa umiestnili ateliéry ingenhoven architects GmbH, Architektonická kancelária Burian – Křivinka, architekti Koleček – Jura. Návrh ateliéru BIG – Bjarke Ingels Group + A8000, s. r. o., sa umiestnil na štvrtom mieste. Organizátorom súťaže bola Kancelária architekta mesta Brna a spoločným zadávateľom mesto Brno a Správa železníc Českej republiky.

Hlavná stanica Brno
Miesto: Brno
Vyhlasovateľ: mesto Brno a Správa železníc Českej republiky
Organizátor súťaže: Kancelária architekta mesta Brna
Architekti: Benthem Crouwel Architects
Termín dokončenia: 2032 – 2035
Jolana Říhová