Kaviareň Paleta – niečo medzi obývačkou a stodolou
Takúto kaviareň by v novom outletovom centre vo Voderadoch málokto očakával. Bohémsky priestor stavia dojem na surovosti prírodných materiálov. Tie však dodávajú tú správnu energiu, ktorú potrebuje každá dobrá kaviareň.
Rozloženie nábytku má pôsobiť až chaoticky, čo umocňujú rôzne veľkosti a farebné varianty čalúneného sedenia a stolov.
Originálne osvetlenie je moja dizajnérska slabosť. V tomto prípade prepojenie medzi drevom a vínom. Ručná píla na rezanie (tzv. bruchatka) a samotné tienidlá na žiarivku z vínových fliaš. Výsledkom je veľký luster a príjemné mäkké teplé svetlo – také podceňované v ostatných prežiarených prevádzkach.
V dnešnej pretechnizovanej dobe je málo obalov, čo sa ešte nezmenili. Vínová fľaša je jedným z nich. Ušľachtilý a krásne nedokonalý sklenený objekt v kombinácii so svetlom alebo kvetom – dekorácia, ktorá poteší každú zákazníčku kaviarne. Osobne sa snažím, aby sa v kaviarni vždy dobre cítili najmä ženy. Už aj preto, lebo sú spontánnejšie a aj častejšie navštevujú kaviarne.
Zhodli sa na tom, že to bude experimentálny koncept kaviarne a vinárne, ktorému však predchádzala názorová a technická príprava. Interiér Palety má rôzne úrovne čítania i pôsobenia: má šokovať, zaujať, spomaliť, potešiť, zahriať, voňať, ale najmä má mať dobrú atmosféru. Počíta predovšetkým s mladou generáciou, ktorá je nosnou klientelou outletu. „S potešením konštatujem, že zámer vyšiel a nie je nič zábavnejšie, ako pozorovať tínedžerov, ako sa fotia v retroušiaku s paletami nad hlavou, vešajúc fotky na Facebook so statusom cool,“ s úsmevom dodáva Michal Staško, ktorý je známou postavou súčasného slovenského dizajnu. S jeho menom sa napríklad spája úspešný návrh pre spoločnosť Tuli, za ktorý získal RedDot Design Award v najprestížnejšej produktovo-dizajnérskej súťaži v Európe.
Prezentovanie vína ako produktu sa snažím dostať do priameho kontaktu s návštevníkom. Od vína k umeniu je blízko. Komorné umenie vo forme plastík a masiek na stene má zdôrazniť bohémskosť kaviarne, ktorú by v takomto komplexe málokto očakával.
Stropné technológie na vzduchotechniku boli pevne dané developerom a úlohou originálnych lustrov z píl bolo odpútať pozornosť od tejto rušivej dekorácie v priestore.
Palety striedavo uložené do vrstiev majú vytvárať kulisu „do stratena“.
Už pri tejto textilnej „hračke“, do ktorej sa dá sadnúť, provokoval myslenie i tvorivosť ľudí. A platí to aj pri Palete. „Provokácia je už súčasným trendom nielen v interiéroch, ale v celej architektúre a dizajne a je súčasťou nárokov na zážitok zákazníkov“ hovorí Michal Staško. „Ďalším výrazným trendom je návrat dreva v jeho surovej podobe. Keď sa k tomu pridá bežný lacný prvok, ako je drevená paleta, je z toho zaujímavý výsledok – ale ten nech posúdia návštevníci sami…“
Som rád, že výsledok splnil účel. Ako poznamenala jedna návštevníčka, je to niečo medzi stodolou a obývačkou.
Výklad má byť opozíciou k ostatným prevádzkam. Decentne nasvietený, s originálnymi dekoráciami.
Výklad má byť opozíciou k ostatným prevádzkam. Decentne nasvietený, s originálnymi dekoráciami.
Stolové nábytkové prvky sú z IKEA, ale v našom surovom prepatinovaní umocňujú retroatmosféru. |
Autor pri šálke kávy. |
PALETA – KAVIAREŇ & VINÁREŇ Miesto: One Fashion Outlet Voderady Autor: Mgr. art. Michal Staško Investor: Varies, s. r. o. – konateľ Mgr.Tomáš Ondrejička Začiatok realizácie: 18. 9. 2013 Koniec realizácie: 29. 10. 2013 |
TEXT: ĽUDOVÍT PETRÁNSKY
FOTO: ERIK ĎURIŠ