Partner sekcie:
  • PRESBETON
  • SAUTER

Farebný interiér spoločnosti Mondelez

image 73355 25 v1

Do nových priestorov spoločnosti Mondelez sa zamestnanci presťahovali tak, že v piatok boli ešte v predošlých priestoroch a v pondelok už ich kroky smerovali do Digital parku v Bratislave. Čo všetko tomuto finále predchádzalo?

Korporátny dizajn firmy Mondelez je veľmi farebný. Nemožno sa čudovať, ide o spoločnosť, ktorá produkuje rôzne cukrovinky a ďalšie potraviny. Architekti mali za úlohu použiť sedem rôznych výrazných farieb. O tom, že je to v dnešných minimalistických trendoch zariaďovania interiéru výzva, niet pochybností. Vyriešili to jasnou prevahou bielych plôch. Vytvorili príjemný kontrast, ktorý navyše funguje aj ako navádzací systém vo forme farebnosti koberca, veľkoplošných fototapiet a polepov s grafickými motívmi a písmom. Kancelárie majú nájomnú plochu vyše 4 900 m2, bolo potrebné priestory rozčleniť do menších celkov, prípadne ich oživiť. Práve túto úlohu pomohlo vyriešiť daných sedem farieb.

Recepcia je prvý bod kontaktu, dominuje jej sýta fialová farba s ľahkými akcentmi ďalších farieb v priehľadoch do ostatných priestorov

S výhľadom cez celú budovu

Aby prostredie nebolo vizuálne monotónne, prípadne aby sa zamestnanci navzájom nerušili, architekti vložili do interiérov niekoľko zaujímavých prvkov. V prvom rade si pri pohybe v priestore všimne návštevník deliace steny, ktoré zabezpečujú intimitu pre zamestnancov. Steny sú zaoblené, mierne navádzajú na pohyb a zároveň ich jemné línie narúšajú inak pravouhlé usporiadanie pracovných miest. Prerušenia otvárajú priehľady cez celý kancelársky priestor, dokonca až do exteriéru na druhej strane budovy. Druhým prvkom sú pomyselné stretávacie body. Majú rôznu farebnosť aj rôzne tvarovanie a sú určené pre neformálne stretnutia, rýchle porady či krátke školenia alebo brainstormingy. Ozvláštňuje ich kreatívne sedenie a farebný motív prenesený z podlahy až ku stropu. Ďalším vybočením z kancelárskeho stereotypu sú čajové kuchynky, kde si zamestnanci môžu dať rýchly obed či kávu s kolegami. Okrem toho je zamestnancom k dispozícii aj väčšia jedáleň, kde môžu zjesť z domu prinesený obed. Napokon veľkopriestory členia aj strategicky rozmiestnené zasadacie a tréningové miestnosti. Ľahkej orientácii pomáha aj osvetlenie, ktoré je vždy podriadené funkcii daného priestoru. Hlavné komunikačné koridory sprevádzajú líniové svietidlá, tam, kde sa koridor rozširuje do oddychovej zóny, sa typ svietidiel mení. Neformálne priestory na stretávanie sú zvýraznené závesnými svietidlami.

Priestory na neformálne pracovné stretnutia majú vždy jednu charakteristickú farbu. Architekti sem vybrali aj tvarovo zaujímavé svietidlá.

Čo presne zákazník chce?

Vytvoriť nové pracovné prostredie pre takmer 550 zamestnancov nie je jednoduché zadanie. „Predtým, ako sme sa pustili do projektovania, dizajnu a realizácie zariadenia priestorov, museli sme si ujasniť základné premisy, čiže potreby a požiadavky, ktoré má každý zákazník iné. Kládli sme si mnohé otázky a hľadali odpovede. Ako by som videl budúcu organizáciu zákazníka? Aké typické potreby musia byť nevyhnutne zohľadnené, čo sa týka hlavného predmetu podnikania danej firmy? Aké budovy, príp. aká nájomná plocha by týmto špecifickým požiadavkám najlepšie zodpovedala?“ približuje tvorivý proces Adam Cifra z Delta Projektconsult. „V nemčine existuje porekadlo, ktoré v tejto súvislosti veľmi dobre vystihuje riešenie projektu: ,Kto nevie, čo presne chce, len zriedkakedy dostane, čo potrebuje!‘ V tomto zmysle zveril Mondelez spoločnostiam Delta Projektconsult a M.O.O.CON.-u zákazku, čiže nielen na výkony architektúry interiéru, ale aj výkony poradenskej služby a dokonca aj na samotnú dodávku nábytku a dizajnových prvkov a aplikácií,“ hovorí architekt. „V rámci workshopov zameraných na potreby klienta sa rozhodlo o mixe open space a kombinovaných kancelárií so zasadacím priestorom. Okrem toho mali rôzne dodatočné, spoločne využívané priestory podporovať formálnu i neformálnu komunikáciu pracovníkov. Pri hlavnej recepcii je vytvorený centrálny priestor pre konferencie a semináre, ako aj infraštruktúra pre mnohé malé pracovné skupinky,“ vysvetľuje architekt prvú fázu zadefinovania priestoru. „Na základe tejto, v konkrétnych číslach kvantifikovanej špecifikácie potrieb nasledovalo overenie, ktoré z uvažovaných nájomných priestorov by najviac zodpovedali jednotlivým požiadavkám. Prenesenie týchto potrieb na vybrané ponúknuté priestory napomohlo k ich zhodnoteniu. Tieto poznatky sa využili, aby boli skorigované niektoré z technických a koncepčných bodov v posledných kolách rokovaní a nájomné ponuky boli tomu prispôsobené.“

Čajové kuchynky sú pri veľkom počte zamestnancov nevyhnutnosť. Obeduje sa v príjemnom prostredí.

Nepodceniť detaily

Potom, čo padlo rozhodnutie ohľadom nájomnej plochy, bola po technickej stránke precízne sformulovaná nájomná zmluva, aby bolo jasné, aké výkony a aké náklady preberie v priebehu implementovania nájomník, a aké výkony zorganizuje samotný nájomca. Na základe hĺbkovej, zákaznícky orientovanej analýzy v popredí, ako aj na základe v priebehu hodnotenia budovy získaných poznatkov ohľadom jej vlastností a stavebných obmedzení, mohol byť dokončený koncept a následne projekt interiéru a zariadenia ušitý na mieru. Dobrá znalosť celkovej situácie umožnila stanoviť veľmi presný investičný odhad nákladov a časový plán realizácie,“ objasňuje detaily manažovania projektu Adam Cifra. Martin Pongratz z M.O.O.CON.-u zdôraznil: „Práve pri časových a rozpočtových obmedzeniach je rozhodujúca dokonalá fáza prípravy projektu. Špecializujeme sa na to, aby bol v tímovej spolupráci s architektmi prostredníctvom projektového manažmentu úspešne pripravený a manažovaný celý proces. Pri korporátnych presunoch sa často podhodnotia rozhrania medzi rôznymi profesiami a partnermi. Výsledkom môže byť kvalitatívny alebo nákladový odklon od pôvodne definovaného rámca.“ Po ukončení všetkých stavebných úprav a prác v interiéri nasledovala príprava organizácie sťahovania, ktoré prebehlo v rámci jedného víkendu.

V zasadacích miestnostiach vládnu korporátne farby a najmodernejšia technika vrátane fólií na stenách namiesto flip chart-ov.

Mondelez, Bratislava
Miesto: Digital park, Bratislava
Návrh interiéru: Delta Projektconsult Slovakia s.r.o.
Processmanagement: M.O.O.CON GmbH.
Realizácia fitout-u: Penta Investments s.r.o.
Investičné náklady: cca. 2,1 mil. eur
Architektonický koncept: 27. 6. – 4. 7. 2014
Realizačná dokumentácia: 1. 7. – 1. 8. 2014
Stavebné úpravy: 4. 8 – 7. 11. 2014
Realizácia nábytok a dizajnové prvky: 7. 11. – 1. 12. 2014
Sťahovanie: 6. – 7. 12.2015
Výpočet osvetlenia, projekcia, dodávka a technická podpora pri montáži: AKL, s. r. o.
Hliníkové profily osadené LED svetelnými zdrojmi: AKL, s. r. o.
Grafický návrh interiéru, veľkoplošné tapety, sklodekoratívne fólie, 3D logotypy, dodávka a aplikácia: Bright, s. r. o.
Interierové riešenie oddychových zón a rokovacích priestorov: Neudoerfler Office Systems s.r.o.

text: Mária Nováková

foto: Dano Veselský

Článok bol zverejnený v časopise ASB.

Komentáre