wienerberger brick award 2012
Galéria(5)

Wienerberger Brick Award 2012

Víťazi súťaže Wienerberger Brick Award sú určení: Päť medzinárodných architektov prevzalo začiatkom mája na radnici vo Viedni ocenenie za vynikajúce zaobchádzanie so stavebným materiálom – tehlou. Celkovým víťazom a víťazom kategórie Špeciálne riešenie s tehlou sa podľa rozhodnutia päťčlennej poroty stal juhoafrický architekt Peter Rich za múzeum Mapungubwe Interpretation Centre v Južnej Afrike.

dsc 5668,1 big image
dsc 5577bartlens big image
peterrich big image
wienerberger brick award 2012 5912 big image
Ocenením, ktoré najväčší výrobca tehál na celom svete udeľuje od roku 2004 v dvojročných cykloch, táto spoločnosť odmeňuje mimoriadne vydarené príklady modernej tehlovej architektúry. Cena je dotovaná čiastkou 27 000 eur. „Prostredníctvom súťaže o cenu Wienerberger Brick Award chceme ukázať, ako inovačne a rozmanito sa používa stavebný materiál tehla v modernej architektúre,“ vysvetľuje výkonný riaditeľ spoločnosti Heimo Scheuch. „Pri všetkých projektoch možno vycítiť, ako citlivo architekti vnímali okolie, a to sa opäť odráža vo výbere materiálov.“

Medzinárodní kritici a novinári v oblasti architektúry navrhli vynikajúce stavby z produktov z tehál. Nominovaných bolo 50 projektov z 28 krajín a piatich svetadielov. O oceneniach rozhodla medzinárodná porota, ktorú tvorili Plamen Bratkov (Bulharsko), Rudolf Finsterwalder (Nemecko), Hrvoje Hrabak (Chorvátsko), John Foldbjerg Lassen (Dánsko) a Žang Lei (Čína).

Päť vynikajúcich projektov podrobne

Muzeum Mapungubwe Interpretation Centre: filozofia miesta

Celkovým víťazom a nositeľom ceny v kategórii Špeciálne riešenie s tehlou je Peter Rich z Juhoafrickej republiky spolu s Michaeom Ramagem a Johnom Ochsendorfom za Muzeum Mapungubwe Interpretation Centre v Južnej Afrike. Cieľom projektu bolo vytvoriť výstavnú plochu v rovnomennom národnom parku – od roku 2003 patrí do svetového dedičstva UNESCO – na ktorej možno vystavovať nálezy v ich pôvodnom prostredí.

Centrum pre návštevníkov nanovo interpretuje historické  techniky klenby a používa na to nanajvýš sofistikované a vedecky fundované spôsoby výstavby. V spolupráci s britskou University of Cambridge a Massachusetts Institute of Technology z USA architekt ako základ analyzoval stredozemnú kupolu. „Vyváženosť medzi nízkou a vysokou úrovňou technológie, ako aj zohľadnenie mimoriadnej krajiny dáva vzniknúť architektúre s univerzálnou a nadčasovou dimenziou, “ hovorí člen poroty Hrvoje Hrabak.

Okrem svojej činnosti architekta sa Peter Rich angažuje v regióne a skúma spôsoby osídlenia Ndebele, Bantwane a Tswany: „Dívam sa na ich miestnosti a navrhujem niečo, čoho filozofia pochádza zo zmysluplnosti miesta.“ Architektonická kancelária Petra Richa kladie preto veľký dôraz na to, aby bolo do realizácie zapojené aj miestne obyvateľstvo. Na stavbu nového komplexu, ktorý sa zväčša skladá z klenutých pavilónov rozličnej veľkosti, architekti použili ručne vyrobené tehly – tieto tehly miestni obyvatelia vytvorili z ílovitej pôdy, cementu a vody.

Foto: Peter Rich

Foto: Peter Rich

Olympijská elektrická rozvodňa: Perfektná tehelná fasáda

V kategórii Neobyčajné stavby sa presadila škótska projekčná kancelária NORD s elektrickou rozvodňou pre olympijské hry 2012, ktorá bola realizovaná v Olympijskom parku v londýnskom East Ende.
Na tejto budove možno identifikovať čisté geometrické riešenie, interpretované bohatou uhľovočiernou textúrou tehál. Vnímame najmä kontrast v úprave fasády medzi masívnym soklom a uvoľnenou hornou časťou.

„ Porota považuje projekt za veľmi vydarený pre jeho veľmi jasnú ideu a perfektné vyhotovenie tehlovej fasády, “ vysvetľuje člen poroty Žang Lei. Architekt Alan Pert: „Monolitická jednoduchosť sa vedome odlišuje od mimoriadnych hier tvarov športovísk.“

Foto: Andrew Lee

Foto: Andrew Lee

Králičia nora: Vďaka tehlovej dlažbe zjednotenie od podlahy až po strechu

V kategórii Rodinný dom presvedčil architekt Bart Lens projektom Králičia nora v belgickom Gaasbeeku: Rozšírenie polorozpadnutého hospodárskeho dvora z tehál na obytný dom so zverolekárskou praxou. Navyše sa realizovala aj nadstavba v tvare lievika ako medzipriestor medzi oboma budovami.
Hlavnou výzvou bola otázka, ako možno starú poľnohospodársku usadlosť prispôsobiť súčasným potrebám bývania bez toho, aby sa narušil jej poľnohospodársky charakter. Bart Lens: „Tehly sa tu používajú nielen ako stavebný materiál, ale aj ako koncept, aby bolo možné posilniť už existujúce. Tehla je tu spojivom medzi minulosťou a súčasnosťou.

Porotu zaujala predovšetkým realizácia medzipriestoru: „Je skutočne inšpirujúce, keď stojíte v oblasti zverolekárskej praxe a pozriete sa týmto novovytvoreným priechodom, a pritom neuvidíte, čo sa na druhej strane deje, takže sa musíte nechať viesť svetlom,“ argumentuje Plamen Bratkov.

Foto: Philippe van Gelooven

Foto: Bieke Claessens

Foto: Bieke Claessens

Rezidencia pre seniorov Alcácer do Sal: Spoločenské využitie s architektonickou kvalitou

Architekt Francisco a Manuel Aires Mateus z Lisabonu zvíťazil v kategórii Obytné budovy s rezidenciou pre seniorov v Alcácer do Sal. Navrhli obytný priestor, ktorý je súčasne funkčný a útulný a ktorý spĺňa aj potreby danej spoločnosti.

„V návrhu nám šlo o to, aby sme obyvateľom zabezpečili vyvážený pomer medzi spolužitím v komunite seniorov vyžadujúcich starostlivosť a ochranou súkromného života, ktorú je potrebné rešpektovať, “ uvádzali architekti svoje argumenty. V návrhu sa napríklad pamätá na vnútorné priestory, o ktorých využití môžu ľudia rozhodnúť sami.

Člen poroty Rudolf Finsterwalder: „Architektúra je chápaná ako skulptúra a pokračuje tak v tradícii oboch portugalských majstrov Álvara Siza a Eduarda Souta de Moura. Dvojvrstvové, tepelne izolované murivo bolo omietnuté zvonka a natrené lesklou bielou farbou, čo budove prepožičiava silu výrazu a napätia.“

Foto: FG + SG/Fernando and Sérgio Guerra

Foto: ZONE Media GmbH

Od tehliarskej pece k štúdiu architekta

V kategórii Prestavba porota vybrala za víťaza súťaže Wienerberger Brick Award 2012 víkendové štúdio slovenského architekta Pavla Paňáka. Vďaka sanačným prácam, ktoré trvali vyše desať rokov a ktoré Pavol Paňák zväčša robil vlastnými rukami, sa bývalá vypaľovacia pec na úpätí Karpatov v Čachticiach zmenila na jeho osobné architektonické útočisko.

Člen poroty John Foldbjerg Lassen: „Budova je vzrušujúca, pretože vyjadruje toľko emócií a takým spôsobom, ako to dokáže len tento priestor. Je obdivuhodné, ako splýva s prírodným prostredím.“ Základný tvar priestoru ateliéru určuje pôvodná pec na vypaľovanie tehál. Z presvedčenia, že architektúra potrebuje poriadok, tradíciu a evolúciu, sa ateliér zakladá na takmer perfektnom dodržiavaní pravidiel kartézskej geometrie.

„Vytvorený ateliér je hold tradícii, kontinuite, miestu a výrobe tehál. Vypaľovanie tehál bolo veľmi náročnou prácou, ktorá si vyžadovala sústredenie, trpezlivosť a šikovnosť,“ popisuje architekt Pavol Paňák svoju obetavosť projektu.

Foto: Tomáš Manina

Zdroj: Wienerberger
Foto: Tomáš Manina, Andrew Lee, FG + SG/Fernando and Sérgio Guerra, Bieke Claessens, Peter Rich, Wienerberger, Philippe van Gelooven, ZONE Media GmbH

–>–>