Stavba D1 Fričovce – Svinia podľa Žltej knihy
V tendri na výstavbu úseku diaľnice D1 Fričovce - Svinia pri Prešove sa môžu zúčastniť uchádzači, ktorí uskutočnili aspoň dve stavby so zmluvnou cenou každej najmenej 50 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Hlavný inžinier projektu musí mať skúsenosti s projektovaním diaľnic alebo rýchlostných ciest či ciest prvej triedy za posledných desať rokov a hlavný stavbyvedúci musí mať minimálne desaťročnú prax pri stavbách diaľnic alebo rýchlostných ciest. Vyplýva to z podmienok verejnej súťaže na výstavbu spomínaného diaľničného úseku v dĺžke 11,2 kilometra za predpokladanú cenu 213,19 mil. eur bez DPH, ktorá už bola zverejnená v Úradnom vestníku Európskej únie i vo Vestníku verejného obstarávania. Generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), a.s. Alan Sitár informoval o vyhlásení tendra ešte v piatok 1. apríla.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Na diaľničnom úseku Fričovce – Svinia bude postavených 16 mostov, z toho 15 priamo na diaľnici a jeden nad ňou. „Z hľadiska komplikácií je tento úsek štandardný, ak opomenieme skutočnosť, že v jednej časti tohto úseku riešime zosuvy, ktoré nastali z dôvodov veľmi výrazných zrážok v roku 2010, kedy začalo posúvanie svahu,“ informoval Sitár.
Úsek D1 Fričovce – Svinia bol pôvodne jedným z piatich plánovaných úsekov diaľnice medzi Martinom a Prešovom, ktoré mali byť postavené a prevádzkované formou verejno-súkromného partnerstva (PPP) v rámci zastaveného prvého balíka. Na plánovanú diaľnicu zo západu nadväzuje 14-kilometrový úsek Beharovce – Fričovce, vrátane 5 kilometrov dlhého tunela Branisko, a z východu zas 8-kilometrový úsek Svinia – Prešov, západ.
Tender na výstavbu diaľnice Fričovce – Svinia sa podľa Sitára uskutoční prvý raz na základe Žltej knihy Medzinárodnej federácie konzultačných inžinierov (FIDIC), čo znamená, že budúci zhotoviteľ diaľnicu nielen postaví, ale aj naprojektuje. Riaditeľ NDS zdôvodnil použitie Žltej knihy pre časovo limitované možnosti čerpania eurofondov, skoršie začatie výstavby diaľnice a tiež preto, že k dispozícii nie je realizačná dokumentácia stavby. Pri postupe podľa Žltej knihy zhotoviteľ stavby preberie riziká a popri projekte realizácie stavby zabezpečí aj vypracovanie dokumentácie na stavebné povolenie. Platby budú zabezpečené podľa postupu prác a nie na základe výkazu výmer, ako je to pri využití Červenej knihy. Výhodou Žltej knihy je aj možná flexibilita technického riešenia stavby. Podľa poslanca a exministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer-SD) Žltá kniha bola využitá prvý raz už na jar 2009 pri stavbe D1 Jablonov – Studenec. Riaditeľ NDS uviedol, že pri výstavbe tohto úseku boli použité iba jej princípy.
Zdroj: SITA