Moderný diaľničný most využíva stratené debnenie z cementotriesky
Na novom úseku diaľnice D3 medzi Kaplice Nádražím a Nažidlami, ktorý je súčasťou významného spojenia medzi Českou republikou a Rakúskom, prebieha výstavba železobetónového mosta nad železničnou traťou pri obci Raveň. Jednou z kľúčových technológií použitých na stavbe je stratené debnenie z cementotrieskových dosiek CETRIS® ECO BASIC, ktoré pomáha urýchliť výstavbu a znížiť náklady.
![]() |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Výstavba úseku diaľnice D3 0312/I Kaplice Nádraží – Nažidla sa začala v druhej polovici roka 2024. Táto komunikácia spája České Budějovice s Dolným Dvořištěm, pričom práve tento úsek tvorí súčasť strategickej dopravnej osi medzi Českou republikou a Rakúskom. Medzi prvé objekty realizované na trase patrí mostný objekt vedúci ponad železničnú trať pri obci Raveň.

Most je navrhnutý ako päťpoľová železobetónová konštrukcia s celkovou dĺžkou 108 metrov. Jeho nosnú časť tvoria predpäté železobetónové nosníky typu I, ktoré boli po osadení doplnené cementotrieskovými doskami CETRIS® ECO BASIC s hrúbkou 32 mm. Tieto dosky slúžia ako stratené debnenie – ide o riešenie, ktoré výrazne skracuje čas výstavby mostov a zefektívňuje stavebné procesy.

Použitá technológia sa ukázala ako mimoriadne účinná aj pri maximálnom rozpätí hlavného poľa 25 metrov. Stratené debnenie z cementotriesky umožňuje rýchlejší postup prác bez potreby demontáže a minimalizuje zásahy do prevádzky železničnej trate, ktorá zostáva počas výstavby v plnej prevádzke.

Realizáciu projektu zabezpečuje spoločnosť MI Roads a.s., pričom sprevádzkovanie nového úseku diaľnice je plánované na rok 2026.
Zdroj: CIDEM Hranice, a.s.








