Chémia v službách stavebníctva (profil spoločnosti Mapei SK s. r. o.)

Chémia v službách stavebníctva (profil spoločnosti Mapei SK s. r. o.)

Reštaurácia UFO umiestnená na pylóne Nového mosta, akvaparky, bratislavské medzinárodné obchodné centrum EUROVEA, diaľničné tunely Sitina a Bôrik – to sú len niektoré stavby z dlhého zoznamu referencií slovenskej pobočky spoločnosti Mapei. Spoločnosť Mapei už viac ako 70 rokov ponúka výrobky stavebnej chémie. Tajomstvo medzinárodného úspechu pôvodne talianskej spoločnosti nám poodhalil Ing. Miroslav Jaška, generálny manažér slovenskej pobočky Mapei.

Slovenská pobočka spoločnosti Mapei bola spočiatku silno prepojená s českou pobočkou. Kam sa za roky vášho pôsobenia v nej posunula?
Každú pobočku Mapei, ak nebola priamo založená materskou spoločnosťou so sídlom v Miláne, založila iná dcérska pobočka. Pobočku Mapei SK, s. r. o., založila česká dcérska pobočka, a to so stopercentnou účasťou. V súčasnosti má česká pobočka dvoj- a talianska trojpätinový podiel. Preto také silné prepojenie. Ďalším dôvodom je aj skutočnosť, že donedávna sme boli jedna krajina, trhy sú veľmi podobné. Firmy, ktoré s nami spolupracujú, sú rovnako ako zákazníci, často tie isté. Vzhľadom na spomínané fakty spolupráca naďalej pokračuje, a to najmä pri odovzdávaní skúseností na úrovni jednotlivých oddelení. Vo všeobecnosti možno konštatovať, že za roky pôsobenia funguje naša spoločnosť samostatne, dôkazom čoho je schopnosť riadiť všetky oddelenia vlastnými rozhodnutiami.

Na poste generálneho manažéra ste od marca 2009, teda od začiatku roka, ktorý poznačila svetová ekonomická kríza. Ako v takýchto podmienkach musí generálny manažér uvažovať?

Uvažovať musí v súvislosti s tým, aké riziká kríza prináša na trh. Donedávna sme žili v tom, že stavebný trh na Slovensku charakterizoval rast. Momentálne sa musíme vyrovnávať s poklesom dopytu. Vzniká tak tlak na ceny a efektivitu. Ceny aj nákladové položky možno aj naďalej znižovať. Ale len do takej miery, aby to bolo pre firmu ešte únosné. Za nevyhnutné považujem sledovanie a ochranu finančných tokov.

Naším hlavným cieľom v období krízy je zvyšovať predaj získavaním väčšieho podielu na trhu tým, že sa snažíme odlišovať od konkurencie.

Napríklad aj pestrosťou ponuky?

Predovšetkým orientáciou na zákazníka. Je to jeden z hlavných bodov filozofie firmy Mapei. Pri výrobe preto zohľadňujeme požiadavky, ktoré prináša trh, a im aj prispôsobujeme všetky naše aktivity. Zákazník stojí v centre nášho záujmu. Spoločnosti, ktoré tento faktor podcenili a podceňujú, podľa môjho názoru pocítia oslabenie na trhu v najväčšej miere.

Aké budú vaše ďalšie ciele na rok 2010 a v ďalších rokoch?

Posilňovať naše pozície na trhu v oblasti, v ktorej máme najbohatšie skúsenosti a v ktorej sme dobrí, a rozvíjať aktivity v oblastiach, v ktorých vidíme najväčší potenciál.

Aká je filozofia firmy Mapei?
Mapei je celosvetový koncern pôsobiaci na všetkých piatich kontinentoch. Trh na každom z nich je odlišný a vyžaduje si iný prístup. Preto je jedným z hlavných princípov našej filozofie, prispôsobovať sa miestnym trhom. Ďalším ťažiskom našej filozofie je už spomínaná orientácia sa na zákazníka a snaha prispôsobovať naše výrobky požiadavkám zákazníkov a trendom v stavebníctve. V neposlednom rade je pre nás dôležité zaujať miesto lídra v investíciách do výskumu a vývoja a v uvádzaní nových technológií na trh.

Prebieha výskum a vývoj aj na Slovensku?

Mapei má sedem hlavných výskumných a vývojových laboratórií, ktoré sa nachádzajú v Taliansku (dve), vo Francúzsku, v Nemecku, Kanade, USA a v Nórsku. Do výskumu a vývoja investuje Mapei 5 percent dosiahnutého obratu a pracuje v ňom 12 percent všetkých zamestnancov. Výskumné laboratória dopĺňa 47 laboratórií kontroly kvality, nachádzajúcich sa vo výrobných závodoch. Keďže na Slovensku nie je výrobný závod, ani výskum a vývoj na Slovensku nie sú.

Svoj výskum orientujete na vývoj ekologických výrobkov pre trvalo udržateľné stavebníctvo. Dôkazom toho sú materiály značky Green Innovation. Môžete nám ich priblížiť?
Hlavným princípom radu Green Innovation je zohľadnenie aktuálnych celosvetových trendov v stavebníctve, najmä prispôsobenie výrobkov a ich postupov pri výrobe a spracovaní ochrane životného prostredia a zdravia ľudí. Pod touto značkou ponúkame výrobky s nízkou emisiou prchavých látok a s obmedzenou prašnosťou­. Okrem toho sem patria aj výrobky, ktoré zvyšujú životnú úroveň, napríklad zlepšením akustických vlastností bytu alebo domu, zvýšením tepelnej pohody, ako aj výrobky účinne zabraňujúce tvorbe a šíreniu rôznych typov plesní. Takisto sem patria výrobky, ktoré pochádzajú z recyklovaných mate­riálov.

Ako príklad môžem uviesť inovatívne technológie spoločnosti Mapei ako ­BioBlock, čo je technológia zabraňujúca tvorbe plesní vo vlhkých priestoroch, alebo Low Dust, teda technológia znižujúca prašnosť pri príprave práškových výrobkov. Je ich však, samozrejme, oveľa viac.

O ktoré produkty z ponuky Mapei je najväčší záujem a prečo?
Všeobecne ide o produkty, ktoré sa odlišujú od výrobkov konkurencie a sú na trhu jedinečné. Konkrétne je to napríklad škárovacia malta Ultracolor Plus. Vyznačuje sa dvoma veľmi dobrými vlastnosťami. ­Prvou je veľmi nízka nasiakavosť, ktorú zabezpečuje technológia DropEfect®, a tou druhou je už spomínaná technológia BioBlock® zabraňujúca tvorbe plesní vo vlhkých priestoroch. Záujem je aj o lepidlá, ďalšie škárovacie materiály a o hydroizolačné materiály, ktoré sa používajú pri aplikácii keramických obkladov a dlažieb.

Aké doplnkové služby k výrobkom ponúkate?
Všetkým ponúkame technický a technologický servis, v rámci ktorého pripravujeme návrhy riešení špecifických problémov s odporúčaniami vhodných technologických postupov a skladieb materiálov. Či už ide o jednoduché veci, napríklad realizáciu dlažby alebo drevenej podlahy v novostavbe na dokonalý podklad, alebo o zložitejšie realizácie, ako sú sanácie železobetónových konštrukcií, sanácie historickej budovy alebo aplikáciu špeciálnych materiálov.

Mohli by ste priblížiť, ako to prebieha v praxi?
Len čo sa vyskytne požiadavka zo strany zákazníka na vyriešenie problému konkrétnej konštrukcie, k bežnému servisu, ktorý poskytujeme, patrí obhliadka a diagnostika konštrukcie. Podľa závažnosti a rozsahu problému vykonávame vizuálne posúdenie alebo odoberieme vzorky, ktoré nám po preskúmaní v laboratóriu pomôžu bližšie identifikovať stav konštrukcie. Následne pripravíme návrh celého technologického postupu rekonštrukcie alebo sanácie. Dopredu možno pripraviť fyzické vzorky návrhu a dať z nich na výber zákazníkovi ešte pred samotnou realizáciou. Výsledkom je optimálny návrh, ktorý zabezpečí prispôsobenie konštrukcie novým prevádzkovým požiadavkám. Počas realizácie, respektíve tesne pred ňou zaškolíme pracovníkov vykonávajúcich aplikačné práce a počas celej výstavby vieme zabezpečiť kontrolu prebiehajúcich prác.

Akým spôsobom distribuujete vaše výrobky?

Pokiaľ ide o distribúciu, pôsobíme len v rámci Slovenska. V ostatných krajinách distribúciu zaisťujú príslušné pobočky. Distribúciu zabezpečujeme vo forme subdodávok špecializovanými distribučnými firmami, špecializovanými zásielkovými službami alebo špedičnými službami – či už ide o menšie, alebo o väčšie množstvo. Naše výrobky dodávame klientom, ktorí sa zaoberajú veľko- aj maloobchodom. Sme schopní dodávať aj priamo na stavby.

Do akej miery viete zohľadniť konkrétne požiadavky zákazníka na vlastnosti či farebnosť materiálov?
Farebná škála škárovacích mált, silikónov a líšt je veľmi široká a neustále ju prispôsobujeme moderným trendom vo výrobe keramických obkladov a dlažieb. Dôkazom toho sú aj výrobky Kerapoxy Design (polotransparentný epoxidový škárovací materiál) a Mapeglitter (farebné glitre). Ich vzájomnými kombináciami vieme dosiahnuť jedinečné finálne úpravy škár v súlade s požiadavkami architektov na moderný dizajn.

V prípade finálnych povrchových úprav (farby a omietky) ponúkame tiež širokú škálu farebných odtieňov, ale sme schopní vyhovieť aj individuálnym požiadavkám zákazníkov. Napríklad pri sanácií historických budov sa zákazníci často stretávajú s požiadavkou pamiatkového úradu na zachovanie pôvodného odtieňa budovy. Aj tu ponúkame riešenie. Vďaka zariadeniu spektrofotometer možno nasnímať danú farbu, potom ju preniesť do pamäte miešacieho zariadenia a namiešať požadovaný odtieň. Omietka alebo náter v namiešanom odtieni sa ďalej upravuje v závislosti od vlastností podkladu, respektíve požiadaviek na štruktúru.

Ktoré rady výrobkov budú pre vás kľúčové v roku 2010?

Budú to najmä výrobky spojené s aplikáciou a montážou keramických obkladov a dlažieb, ako aj výrobky patriace do skupiny hydroizolácií. Najväčší priestor na trhu vidíme v možnosti expandovať s výrobkami vhodnými na aplikáciu a povrchovú úpravu zatepľovacích systémov – systém Mapetherm. Rovnako to budú výrobky s logom Green Innovation, ktoré nezaťažujú životné prostredie.

V roku 2010 by sa mala v spolupráci s firmou POLYGLAS, výrobcom bitúmenových hydroizolačných pásov a najnovšou akvizíciou firmy Mapei z minulého roku, spustiť výroba syntetických hydroizolačných fólií, PVC fólií a TPO fólií, vďaka čomu bude naša ponuka hydroizolačných materiálov najširšia na trhu.

Kladiete dôraz aj na vzdelávacie aktivity vašich obchodných partnerov. Osvedčila sa vám spolupráca na tejto úrovni?
Školenia sa nám osvedčili najmä  pri  uvádzaní nových technológií na trh. Zameriavame sa na dve hlavné cieľové skupiny. Distribútorom a predajcom predstavujeme výrobky a možnosti ich vhodného využitia tak, aby mohli kvalifikovane poradiť koncovému zákazníkovi. Predovšetkým sú to však školenia realizačných firiem a jednotlivých aplikátorov, ktorí pracujú s našimi materiálmi, zamerané najmä na rozširovanie vedomostí o predpísaných technologických postupoch a vhodnosti použitia výrobkov v závislosti od špecifík konštrukcie a prostredia. Vždy sa usilujeme aj o to, aby naše školenia mali atraktívnu formu. Minulý rok sme napríklad zaujali úspešnou Road Show, počas ktorej si účastníci spolu s predvádzacími technikmi vyskúšali prácu s výrobkami.

Aké semináre a školenia ste pripravili na rok 2010?

Budú to hlavne školenia zamerané na zatepľovací systém, prostredníctvom ktorých chceme predstaviť všetkým zákazníkom zatepľovacie systémy Mapetherm. Ďalej to bude seminár Tunely a betón 2010 zameraný na prísady do betónov a materiály využiteľné v podzemnom staviteľstve. Ako novinku by sme chceli na trh uviesť nový rad výrobkov – laky a oleje na špeciálne exotické dreviny. V tejto súvislosti v spolupráci s profesionálnymi dodávateľmi podlahových krytín pripravujeme sériu školení zameraných na ich aplikáciu.

Mapei celosvetovo dodáva materiály na významné realizácie. Mohli by ste nám spomenúť tie najvýznamnejšie?

Výrobky firmy Mapei sa použili napríklad pri realizácii jediného sedemhviezdičkového hotela v Spojených arabských emirátoch Burdž al-Arab (Veža Arabov) a pri výstavbe priehrady Troch roklín v Číne, kde sa primiešavali plastifikátory do betónov. Najväčšie realizácie sú, samozrejme, v Taliansku. Medzi ne patrí napríklad rekonštrukcia interiérových podláh divadla La Scala.

Rozhovor pripravila Andrea Dingová
Foto: Daniel Veselský

Článok bol uverejnený v časopise Stavebné materiály.