Bratislavská vodárenská spoločnosť: Efektívnosť vo všetkých fázach využívania vody
Galéria(3)

Bratislavská vodárenská spoločnosť: Efektívnosť vo všetkých fázach využívania vody

Bratislavská vodárenská spoločnosť, a. s., (BVS) je výrobcom a dodávateľom pitnej vody a prevádzkovateľom vodovodov a kanalizácií v Bratislavskom kraji, v časti Trnavského kraja (okresy Skalica a Senica) a časti Trenčianskeho kraja (okres Myjava). O jej vzniku a činnosti sme sa porozprávali s generálnym riaditeľom Ing. Danielom Gemeranom.

Povedzte nám, ako a kedy vznikla Bratislavská vodárenská spoločnosť a kedy sa transformovala na akciovú spoločnosť.
Prvý verejný vodovod v Bratislave bol uvedený do prevádzky v roku 1886. Tento rok sa zároveň považuje za rok vzniku prvej bratislavskej vodárne. V tom období vodáreň vlastnila rakúska vodárenská spoločnosť, keďže však podnik dobre prosperoval, mesto Bratislava ho v roku 1894 odkúpilo. Po odkúpení mestom bola vodáreň organizačne spojená s mestskou plynárňou, s ktorou zotrvala v spoločnom mestskom podniku až do roku 1942.

Mestský podnik bol 1. 1. 1949 pretvorený na komunálny podnik. V roku 1951 sa stala vodáreň zložkou Krajskej vodohospodárskej služby. Po ďalšej reorganizácii sa premenovala na Západoslovenské vodárne a kanalizácie a v roku 1955 na Krajskú správu zásobovania vodou a kanalizácií. V roku 1960 sa vodáreň opäť vrátila k mestu ako Vodohospodárska správa mesta Bratislavy a bola rozpočtovou organizáciou Mestského národného výboru v Bratislave. Podnik s názvom Vodárne a kanalizácie Bratislava bol zriadený 1. 1. 1967.

Akciová spoločnosť Bratislavská vodárenská spoločnosť bola založená v súlade s rozhodnutím č. 853 o privatizácii vydaným Ministerstvom pre správu a privatizáciu národného majetku Slovenskej republiky zo dňa 2. 10. 2002, spis číslo KM-1306/2002, a to vkladom celého majetku zrušeného štátneho podniku Vodárne a kanalizácie Bratislava a časti majetku zrušeného štátneho podniku Západoslovenské vodárne a kanalizácie. V decembri 2007 vložila Bratislavská vodárenská spoločnosť, a. s., časť podniku do dcérskej spoločnosti Infra Services, a. s., formou nepeňažného vkladu a má v nej 100-percentnú majetkovú účasť.

Čo je v súčasnosti predmetom činnosti BVS?
Jej hlavnými činnosťami sú zásobovanie obyvateľstva, priemyslu, poľnohospodárstva a ďalších spotrebiteľov pitnou vodou, odvádzanie odpadových vôd verejnou kanalizáciou a ich čistenie. Okrem toho BVS spravuje a udržiava verejné vodohospodárske zariadenia a zabezpečuje vodohospodársky a technický rozvoj a investičnú výstavbu.

Nedávno u vás prebiehali organizačné zmeny. Čo bolo ich cieľom?
V roku 2007 sa v BVS začala implementácia procesu integrovaného systému riadenia. Jeho cieľom je zabezpečiť komplexné riadenie finančných tokov, ľudských zdrojov, administratívnych a prevádzkových procesov vrátane procesov a aktivít súvisiacich s poskytovaním služieb. Integrovaný systém riadenia prináša spoločnosti zvýšenie hospodárnosti a ziskovosti, ako aj skvalitňovanie poskytovaných služieb.
Firma odčlenila niektoré obslužné činnosti od hlavných činností a vytvorila objektívnejší a optimálny ekonomický model hlavných činností, ktoré priamo súvisia s výrobou a distribúciou pitnej vody a s odvádzaním a čistením odpadových vôd.

Ďalšie prehlbovanie implementácie procesného riadenia, pokračujúca implementácia integrovaného systému riadenia, ako aj založenie dcérskej obchodnej spoločnosti vyvolali potrebu viacerých zmien. Týkali sa nastavených procesov a aktivít v rôznych oblastiach riadenia na úseku generálneho riaditeľa, na úseku marketingu a obchodu, na finančnom úseku, technickom úseku, ako aj na výrobno-distribučnom úseku. Zmeny ich nastavenia sa následne premietli do organizačnej štruktúry spoločnosti.

Aký postoj zaujíma BVS k životnému prostrediu a vodným zdrojom?
Ochrana životného prostredia je nevyhnutná na zabezpečenie kvality života súčasných aj budúcich generácií. Okrem toho, že BVS pitnú vodu dodáva, stará sa aj o to, aby sa v primeranej kvalite vrátila späť do jej prírodného kolobehu. Vyznačujeme sa citlivým prístupom, ktorý rešpektuje zákony a ekologické normy.

Kladieme dôraz na dosiahnutie rovnováhy medzi dopytom po vode a starostlivosťou o vodu ako jednu z najzákladnejších zložiek životného prostredia. Našou snahou pri nakladaní s vodou je efektívnosť vo všetkých fázach jej využívania, ako aj povinnosť jej navrátenia do prírodného prostredia v čo najčistejšej forme.
Premietnutie týchto princípov pre nás v praxi znamená zabezpečenie vyhovujúceho stavu vodárenských zdrojov, ochranu zdrojov, sledovanie a zhodnocovanie ich ekologickej stability vrátane ich ochranných pásiem, zabezpečenie zodpovedajúceho odvádzania a čistenia odpadových vôd na požadované kvalitatívne stupne pri ich vypúšťaní do recipientov a zabezpečenie zodpovedajúceho nakladania s odpadmi, vznikajúcimi predovšetkým v procesoch čistenia odpadových vôd a úpravy pitnej vody.

Starostlivosť o ochranu životného prostredia je trvalou súčasťou činnosti našej spoločnosti. Bratislavská vodárenská spoločnosť je pripravená plniť program environmentálnych cieľov na dosiahnutie dobrého stavu vôd tak, ako je to zakotvené v európskej rámcovej smernici o vodách. K najvýznamnejším aktivitám v tejto oblasti patria rekonštrukcie a intenzifikácie čistiarní odpadových vôd, ktoré významne skvalitnia proces čistenia odpadových vôd. Znižovanie obsahu dusíka a fosforu na odtokoch z ČOV v hodnotách stanovených legislatívou sa prejaví ďalším zvýšením kvality vody v recipientoch. Prínosom pri skvalitňovaní životného prostredia je nesporne sústredenie čistiarenských kapacít malokarpatského a seneckého regiónu do ústrednej čistiarne odpadových vôd (ÚČOV) Vrakuňa. Významným inovačným prvkom je aj budovanie kogeneračných jednotiek využívajúcich vyprodukovaný bioplyn na výrobu elektrickej energie, čo má okrem ekonomického prínosu aj environmentálny efekt.

BVS podporuje neziskové organizácie zaoberajúce sa ochranou prírody, vodných zdrojov, mokradí a vtáctva. Táto pomoc spočíva v poradenstve, ako aj v priamych finančných príspevkoch.
Cieľom realizácie strategických plánov rozvoja verejných vodovodov a verejných kanalizácií je skvalitnenie starostlivosti o vodné zdroje a súvisiacu vodohospodársku infraštruktúru pri súčasnom zvyšovaní úrovne sanitácie, komfortu bývania a životnej úrovne obyvateľstva.

Spomenuli ste, že v roku 2007 bola založená dcérska spoločnosť Infra Services. Čo je jej úlohou a prečo sa prijalo takéto rozhodnutie?
Bratislavská vodárenská spoločnosť, a. s., sa z dôvodu zabezpečenia vysokej kvality a efektivity hlavných činností rozhodla vyčleniť podporné a obslužné činnosti do externého prostredia. Založila obchodnú spoločnosť Infra Services, a. s., ktorú personálne obsadila pracovníkmi divízie servisných činností (DSČ), obslužnej divízie BVS, a. s., a vložila do nej časť svojho majetku, ako aj materiálno-technického vybavenia.

Predmetmi jej podnikania sú okrem iného mechanické čistenie kanalizačných sietí v rozsahu voľnej živnosti, betonárske práce (prístupové cesty, chodníky, spevnené plochy, ukladanie hotových betónových dielcov), zámočníctvo, vodoinštalatérstvo a kúrenárstvo, zemné práce, podnikanie v nakladaní s iným ako nebezpečným odpadom či prenájom strojov, prístrojov, zariadení, dopravných prostriedkov a výpočtovej techniky.

Ktoré projekty BVS pokladáte za najvýznamnejšie?
Sú to najmä ukončenie investičnej stavby v Senci – rozšírenie vodovodu (prívod z vodného zdroja Boldog), ukončenie stavby kanalizácie mestských častí Senice Čáčov a Kunov, ukončenie stavby úpravne vody pre obce Hamuliakovo a Kalinkovo, splnenie požiadaviek RÚVZ na kvalitu pitnej vody a začiatok rekonštrukčných prác v objekte výroby vody BVS a vodárenského zdroja na ostrove Sihoť.

V rámci vašej spoločnosti bola založená nadácia Voda. Ktorým smerom sa uberá v rámci podpory projektov?

Cieľom nadácie je napĺňanie verejnoprospešného účelu, ktorým je podpora dobročinných, humanitárnych, vzdelávacích, ekologických a sociálnych aktivít, podpora aktivít pre mládež v oblasti vzdelávania, kultúry, telovýchovy a športu, podpora rozvoja a ochrany duchovných a kultúrnych hodnôt, ochrany ľudských práv alebo iných humanitných cieľov, podpora ochrany životného prostredia a zachovania prírodných hodnôt, podpora ochrany zdravia, práv detí a mládeže, podpora rozvoja vedy, výskumu a vzdelania, zriaďovania zbierok umenia a muzeálnych zbierok, plnenie individuálne určenej humanitárnej pomoci pre jednotlivca alebo skupinu osôb, ktoré sa ocitli v ohrození života alebo potrebujú naliehavú pomoc pri postihnutí živelnou pohromou, podpora realizácie kultúrnych, vzdelávacích, športových a spoločenských programov a podujatí, aktívna spolupráca s nadáciami, osobami a inštitúciami s podobným zameraním. V neposlednom rade ide o podporu informačnej a publikačnej činnosti vrátane periodík a tlačovín, zameraných na propagáciu verejnoprospešného účelu.

Spoločnosť ako BVS sa musí orientovať na správnu komunikáciu so zákazníkmi, čo často nebýva jednoduché. Aké formy pri tom využívate?
Na dosiahnutie zákazníckej spokojnosti zabezpečuje BVS komplexné služby týkajúce sa najmä jej hlavnej činnosti – výroby a dodávky pitnej vody a odvádzania a čistenia odpadových vôd. Ďalšie služby, ktoré zabezpečujeme, sú vypracovanie vodohospodárskych vyjadrení, zriaďovanie vodovodných prípojok, montáž a demontáž meradiel vodomerov, opravy a overovanie vodomerov, vydávanie certifikátov o overení vodomerov, laboratórne rozbory pitnej a odpadovej vody, odborný technický dozor pri realizácii vodovodných stavieb, vytýčenie vodovodných rozvodov a kanalizačných sietí, zameranie porúch na vodovodnej sieti, preplach vodovodných potrubí, prečistenie kanalizácie a kanalizačných prípojok a vývoz a likvidácia odpadovej vody zo žúmp.

BVS komunikuje so svojimi zákazníkmi osobne, telefonicky, písomne aj elektronicky. V každej forme komunikácie sa snaží svojich kontaktných zamestnancov neustále zdokonaľovať a rozvíjať ich profesionalitu a komunikačné zručnosti prostredníctvom komunikačných, procesných i produktových školení a tréningov.
Zákazníci BVS si môžu vybaviť svoje požiadavky v jednom z našich dvoch zákazníckych centier, prípadne cez operátorov call centra BVS alebo môžu použiť zákaznícku e-mailovú schránku. Prostredníctvom týchto foriem komunikácie môžu napríklad nahlásiť stav vodomeru, žiadať informácie o produktoch a službách a ich cenách, informácie o faktúrach či zmluvných podmienkach.

Koľko má vaša spoločnosť zamestnancov a ako ich motivujete?

K 31. 12. 2008 sme mali celkom 711 zamestnancov, z toho v kategórii technicko-hospodársky zamestnanec 343 a v kategórii robotník 368 zamestnancov.

Spoločnosť realizuje pravidelné vzdelávacie aktivity vo forme otvorených a uzatvorených školení. Osobitnú pozornosť venujeme rozvoju komunikačných zručností a prozákazníckeho prístupu pracovníkov front officu a call centra, ktorí sú kľúčovými zamestnancami pre styk so zákazníkmi. V oblasti starostlivosti o zamestnancov BVS kladieme dôraz na zvyšovanie kvality zdravotnej a sociálnej starostlivosti o zamestnancov, podporujeme aktivity v oblasti športových a kultúrno-spoločenských podujatí.

Zamestnancom takisto poskytujeme rôzne benefity, napríklad príspevok na individuálne zabezpečené rekreačné pobyty detí zamestnancov počas celého roka, príspevok na regeneráciu pracovnej sily zamestnancov so zabezpečením zmluvných dodávateľov regeneračných a relaxačných služieb, lekársku starostlivosť vrátane preventívnych očkovaní proti chrípke, kliešťovej encefalitíde a hepatitíde typu A a B, športové a kultúrne aktivity (Svetový deň vody, Deň otvorených dverí múzea BVS, a. s., futbalový turnaj Memoriál Vlada Vavra, turnaj v kolkoch, vianočné posedenie pre súčasných a bývalých zamestnancov-dôchodcov), príspevok zamestnávateľa na doplnkové dôchodkové poistenie zamestnancov a podobne.

Čo plánuje BVS v roku 2010?

Z pohľadu investičných zámerov ukončíme a uvedieme do prevádzky významný kanalizačný projekt odkanalizovania pezinskej aglomerácie, zrekonštruujeme a zmodernizujeme centrálne laboratóriá pitných a odpadových vôd, ukončíme rekonštrukciu a modernizáciu časti objektov vodárenského ostrova, určených na komunikáciu s verejnosťou. V rámci skvalitňovania zákazníckeho prístupu v BVS plánujeme rekonštrukciu a modernizáciu zákazníckeho centra na Prešovskej ulici v Bratislave.

Rozhovor pripravila Magdaléna Lukáčová
Foto: archív BVS

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.