ANKETA: Ako ovplyvní podnikanie DPH 23 % za ubytovanie?
Konsolidačný balíček vlády Roberta Fica, ktorým má Slovensko ušetriť financie a zlepšiť si svoju ekonomickú kondíciu, obsahuje viacero návrhov. K tým kontroverzným patrí návrh DPH za ubytovanie na úrovni 23 %, ktorý obratom vzbudil veľkú vlnu nesúhlasu. Časopis ASB sa v tejto súvislosti zaujímal o názory firiem.
Vládny kabinet schválil balíček 18. septembra obsahuje opatrenia v celkovej hodnote 2,7 miliardy eur. Zároveň ho posunul na rokovanie parlamentu. Poslanci by sa ním mohli zaoberať na októbrovej schôdzi. Základná sadzba má stúpnuť z 20 na 23 %.
Niektoré potraviny, lieky a učebnice sa presunú z 10-percentnej do 5-percentnej sadzby, zatiaľ čo ostatné potraviny a elektrina budú podliehať novej 19-percentnej sadzbe. Vláda chce pre podnikateľský sektor zaviesť novým zákonom transakčnú daň 0,40%
Kým bude o ňom parlament hlasovať, je možné, že sa obsah balíčka zmení. Premiér Fico v utorok pripustil zmeny pri dani za knihy aj dani za ubytovanie, ktorá je na úrovni 23 %. Oba návrhy vyvolali veľkú nevôľu u kultúrnej verejnosti a podnikateľov v hotelierstve aj oblasti investovania do apartmánov na účely ich neskoršieho zhodnotenia ďalším prenájmom na rekreáciu. Kritika smerovala aj k novému rezortu cestovného ruchu a športu, ktorý sa mal podľa nespokojencov razantnejšie zastať hotelierov a ubytovacích služieb.
Ubytovacie zariadenia dostanú ďalšiu ranu
Podľa developera VI Group, ktorý stavia apartmánové domy v obci Gerlachov pod Vysokými Tatrami,je situácia na slovenskom trhu pomerne nestabilná. Zásahy vlády, ako je radikálne zvýšenie DPH či ďalšie zmeny stavebného zákona, považuje za neodborné. Budú mať s najväčšou pravdepodobnosťou vplyv na výstavbu, cenu a dopyt po nehnuteľnostiach tohto typu.
„Ubytovacie zariadenia, ktorým sa podarilo zvládnuť obdobie pandémie, dostanú ďalšiu ranu v podobe druhej najvyššej sadzby dane spomedzi všetkých členských štátov EÚ, ktorú nie každé z týchto zariadení dokáže zvládnuť,“ uviedol developer s tým, že túto situáciu vníma ako dočasnú.
Zameriava sa na dlhodobé ciele a z tohto hľadiska ceny nehnuteľností stabilne rastú. Investícia tohto typu nie je beh na krátke trate, v kúpe nehnuteľností vidí stále potenciál. Vláda by sa mala podľa VI Group zamerať na šetrenie nákladov vo vlastných prebyrokratizovaných a prezamestnaných inštitúciách namiesto toho, aby opäť zaťažovala občanov.
Zvyšovanie daní môže spôsobiť zníženie atraktívnosti
Marián Klas je CFO v spoločnosti Tatry Mountain Resorts, ktorá prevádzkuje horské strediská a turistické služby. Podľa neho je cestovný ruch odvetvie s veľkým potenciálom pre investorov aj pre Slovensko. Zvyšovanie daní v tejto oblasti môže v konečnom dôsledku spôsobiť spôsobiť znižovanie atraktívnosti a konkurencieschopnosti tohto druhu investície v porovnaní s alternatívnymi spôsobmi investovania nepodliehajúcimi tejto dani.
„Právnických osôb (platcov DPH) by sa nákup nehnuteľností výrazne dotknúť nemal vzhľadom na možnosti odpočtu DPH. Pri fyzických osobách alebo neplatcoch DPH je na rozhodnutí predávajúceho, ako bude nárast DPH kompenzovať predajnou cenou. V každom prípadeceny určí trh, ktorý bude toto zvýšenie DPH určite reflektovať,“ uviedol Klas.
Skonštatoval, že gastro a ubytovanie sú vzájomne veľmi úzko prepojené. Okrem gastra a ubytovania by sa nemalo zabúdať ani na ďalšie služby v cestovnom ruchu, ktoré by mali byť rovnako v harmónii – akvaparky, lanovky, prenájom atrakcií a podobne. Vo všeobecnostiznižovanie DPH vytvára priestor nazlepšovanie služieb, nové investície a ďalší rozvoj v oblasti cestovného ruchu.
Viedeň bude pre turistov lacnejšia ako Bratislava
Patrik Dadulák a Július Honsch pracujú v spoločnosti Liv-in International, ktorá sa zaoberá prenájmom nehnuteľností. „Uvidíme, či sa to nakoniec nezmení. Rokuje sa o tom, či sa to nevráti na úroveň 5 %, ako je gastro. DPH pre gastro a ubytovacie služby by malabyťv jednom balíku, pretože sa vzájomne podporujú,“ tvrdia.
Keď bude DPH za ubytovanie 23 %, tak ju Slovensko bude mať druhú najvyššiu v Európe, pred ním bude Dánsko. Dôsledkom bude znížená návštevnosť Bratislavy alebo Slovenska a pokles využívania ubytovacích služieb. Keď sa turisti vyberú do Viedne, bude pre nich lacnejšia ako Bratislava. V hlavnom meste Slovenska ostávajú návštevníci dve-tri noci, iba málo z nich prichádza na dlhšie obdobie.