Automobily v stavebníctve
Galéria(9)

Automobily v stavebníctve

Automobily sú každodennou súčasťou nášho života. Bez kvalitného autoparku sa dnes nezaobíde žiadna firma, preto sme v našom časopise zaviedli novú rubriku, ktorá sa bude zaoberať motorizmom z pohľadu stavebnej praxe. Svoj priestor tu nájdu úžitkové vozidlá, ale aj rôzne prídavné zariadenia a mechanizmy, ktoré sa v stavebníctve vo veľkej miere využívajú.

Úžitkové automobily sa oficiálne delia na kategórie podľa celkovej hmotnosti. Kategória N1 zahŕňa vozidlá do 3,5 t, N2 od 3,5 do 12 t (N2a – 3,5 až 6 t, N2b – 6 až 12 t), N3 nad 12 t (N3a – 12 až 18 t, N3b – nad 18 t). Takto ich kategorizuje a ich predaj na slovenskom trhu registruje aj Združenie automobilového priemyslu SR (ZAP SR).

V značkách áut do 3,5 t dominuje Škoda pred značkou VW, Citroën (obr. 1), Peugeot, Mercedes-Benz, Renault, FIAT, KIA, ­Hyundai, Opel a Ford, do 6 t sú najpredávanejšími značkami Mercedes-Benz a IVECO, nasledujú vozidlá značky Volkswagen, Mitsubishi­ Fuso. Od 6 do 12 t vedie IVECO pred automobilmi Renault Trucks, Mercedes-Benz, Mitsubishi Fuso, MAN, DAF (obr. 2), AVIA a Volvo.

 Obr. 1 Citroën C-Crosser  Obr. 2 DAF LF
 Obr. 3 Volvo FH 12

Súhrnne v kategórii N3 nad 12 t kraľuje Mercedes-Benz, nasleduje Scania, MAN, Volvo (obr. 3), IVECO, DAF, Renault Trucks, TATRA a MAZ.

Výsledky predaja podávajú objektívnu informáciu o tom, ktoré značky sú na trhu najpopulárnejšie (podľa registrácií ZAP za rok 2007). Logicky z toho vyplýva, že tieto značky majú aj najprepracovanejšie servisné služby.

Automobily, ktoré sa dajú uplatniť pri rôznych činnostiach v stavebníctve, možno rozdeliť do štyroch základných kategórií:

  • referentské a servisné vozidlá,
  • vozidlá na prevoz materiálu,
  • vozidlá s prídavnými zariadeniami a mechanizmami,
  • konštrukčné vozidlá.

Referentské a servisné vozidlá

Do tejto kategórie spadajú viacúčelové automobily, ktoré majú zvyčajne mnohostranné využitie. Patria sem vozidlá SUV (Sport Utility Vehicles, ľahké terénne automobily), PickUp či kombi upravené do kategórie N1. V stavebníctve sa pred vyspelou technikou a krásou vozidiel uprednostňuje najmä ich funkčnosť, odolnosť a spoľahlivosť, čo, samozrejme, súvisí s plánovaným spôsobom ich využívania. Iné vozidlá si kupujú stavebné firmy, ktoré ich potrebujú na jazdenie prevažne v meste po spevnených komunikáciách, iné zasa tie firmy, ktoré ich využívajú na pohyb po nespevnených komunikáciách a v teréne.

Stále častejšie však stavebníci investujú do automobilov, ktoré sú kombináciou týchto vlastností a využitia. V kategórii SUV sa hľadí na minimálne prevádzkové náklady, obsaditeľnosť vozidla a veľkosť batožinového priestoru. Tu sa zákazníci najčastejšie rozhodujú pre päťmiestne vozidlá SUV s úspornými dieselovými motormi a ľahkým sklopením zadných sedadiel, po ktorom sa vytvára mimoriadne veľký batožinový priestor. K najobľúbenejším patria Kia Sportage, Hyundai SantaFe či Tucson, Nissan X-Trail, Mitsubishi Outlander i najnovší Citroën ­C-Crosser (obr. 1). Sú to vozidlá určené najmä na cesty, ale prepojením na 4WD (4 Wheel Drive, pohon všetkých štyroch kolies) či aktivovaním uzávierky diferenciálu sa z nich stávajú celkom slušní „svalovci“ do terénu. A tak sa stavbyvedúci či servisná služba poľahky dostanú aj na tie ťažšie dostupné miesta staveniska.

Ak si stavebné firmy želajú vyslovene auto stavané do terénu, rozhodnú sa najčastejšie pre KIA Sorento, Nissan Pathfinder či Jeep Commander, ktoré však nesklamú ani na hladkých cestách. Všetky tieto vozidlá sa na našom trhu dodávajú aj v úprave N1.

Táto úprava sa vyznačuje oddelením batožinového priestoru pevnou mrežou a väčšinou aj stratou jedného miesta pre pasažiera, výhodou je však možnosť odpočtu 19 % DPH pri kúpe vozidla. Problémom chýbajúceho pasažierskeho miesta v kategórii N1 sa netreba zaoberať pri vozidlách vo verzii PickUp, ktoré sa vyrábajú dvoj- až päťmiestne. Najčastejšie využívanými automobilmi sú práve päťmiestne, pretože dokážu ako servisné vozidlá napr. odviezť partiu montážnych pracovníkov aj s kopou materiálu. K tým najobľúbenejším patria Nissan Navara (obr. 4), Mitsubishi L200 či ISUZU D-MAX Crew Cab. Sú to vozidlá s dvojkabínou, ktoré nachádzajú uplatnenie nielen na stavbách v energetike, plynárenstve, ale aj v záchrannej či požiarnej službe.

Vozidlá na prevoz materiálu

K najviac používaným vozidlám v stavebníctve patria automobily upravované na mieru. Na šasi objednaného vozidla vyrobí nadstavbárska firma nákladnú plochu s tromi sklopnými bočnicami – valník – alebo s vyklápacím zariadením dozadu a do strán – sklápač. Sklápače sa používajú predovšetkým na prevoz sypkého materiálu a valníky na prevoz ostatného stavebného materiálu. Kvalita nadstavbárskych firiem je rôzna, preto je užitočné konzultovať jej výber s dovozcom. Ten dokáže odporučiť konkrétneho dodávateľa a zároveň zvolenú nadstavbu zahrnúť do poskytovaných finančných i komplexných servisných služieb. Ak však stavebná firma pozná spoľahlivého priameho dodávateľa nadstavieb, môže pokojne realizovať dodávku od neho. Nadstavbári sa špecializujú na značky áut, druhy nadstavieb a regióny. Kvalita ich práce je u nás dobrá, o čom svedčia aj objednávky zo zahraničia. Slovenskí dodávatelia nadstavieb sú všestranní a dokážu realizovať takmer všetko – popri valníkových, plachtových, sklápacích a skriňových nadstavbách aj rôzne prídavné mechanizmy, ako napr. hydraulické ruky, zdvíhacie čelá a plošiny (obr. 5 a 6).

 Obr. 5 MAN TGL s hydraulickou rukou  Obr. 6 MB Actros (sklápač)

Celoeurópskym trendom je, že si stavebné firmy nechávajú montovať na valníky hydraulické ruky do nosnosti 30 t. Je to jednak preto, že celková hmotnosť nákladných vozidiel štandardne neprevyšuje 40 t, a jednak preto, že stavebníci využívajú hydraulické ruky do tejto hmotnosti aj ako žeriavy. Kombinácia nákladného auta s pomocným žeriavom je pre stavebné firmy výhodná a poskytuje nové možnosti využitia v stavebnej praxi. Hydraulické ruky sa montujú najčastejšie za kabínu pred valníkovou nadstavbou. Zriedkavejšie je umiestnenie na konci vozidla za valníkovou nadstavbou. Na rozvážkové vozidlá sa montujú hydraulické čelá a plošiny, ktoré slúžia na nakládku a vykládku materiálu pomocou ručných vozíkov alebo elektrických manipulačných vozíkov. Na manipuláciu s paletovými a ťažšími nákladmi sa využívajú zdvíhacie vozíky so spaľovacím motorom (nafta, plyn).

Vozidlá s prídavnými zariadeniami a mechanizmami

V stavebníctve sa realizujú aj špecializované práce pomocou strojov, ktoré sú umiestnené na vozidlách, čo im zaručuje potrebnú mobilitu. Ide napr. o domiešavače (obr. 7), cisterny, nosiče žeriavov, bucharov či vrtných súprav. Čím je väčšia hmotnosť takejto kombinácie, tým musí byť úžitkové vozidlo pevnejšie a výkonnejšie.

 Obr. 7 Scania (domiešavač)  Obr. 8 Mercedes Actros 8 × 4

Konštrukčné vozidlá

Pre vozidlá nad 18 t, ktoré vozia materiál alebo zariadenia v ťažkých terénnych podmienkach či v extrémnom prostredí lomov a ťažobného priemyslu, vyrábajú výrobcovia úžitkových vozidiel tzv. konštrukčný rad. Ide o viacnápravové automobily s vysokými výkonmi motorov (až do 500 koní) a pohonom 6 × 4, 6 × 6, 8 × 4, 8 × 6. To znamená, že vozidlá sú štandardne troj- až štvornápravové s pohonom na dve až tri nápravy. Konštrukčné vozidlá sa najčastejšie kombinujú so sklápačom (obr. 8) alebo s domiešavačom.

Mgr. Viliam Bujna
FOTO: Dopravné noviny TRANSPORT

Autor je vydavateľom odborného dvojtýždenníka Dopravné noviny TRANSPORT zameraného na dopravu, motorizmus, logistiku, distribúciu a skladovanie tovaru (www.transport.sk).