Pred vjazdom do tunela Sitina bude rarita – cementobetónová vozovka

Partneri sekcie:

Spoločnosť Skanska BS používa pri stavbe vozovky pred vjazdom do tunela Sitina v hlavnom meste SR špeciálnu cementobetónovú zmes. Na Slovensku je cementobetónová vozovka mimo tunela raritou, cesty sa doteraz stavali z asfaltu.

„Táto technológia je na Slovensku použitá prvýkrát. V Česku sa táto technológia používa bežne,“ povedal dnes na brífingu hlavný projektový manažér Skanska BS Dušan Lehotský. Nový betónový koberec bude na 2 úsekoch dlhých 650 metrov (m) a širokých 10,75 m na diaľnici pred severným portálom. Robotníci momentálne pracujú na pravom jazdnom pruhu v smere od Brna k severnému portálu tunela.

Stroj Finisher spraví denne za ideálnych podmienok 300 m cesty. Asfalt je hrubý 27 centimetrov a robí ho na jedenkrát. Stroj automaticky vkladá do betónu oceľové trny priečne na každých 5 a pol metra a takisto dáva trny v pozdĺžnom smere. Zariadenie spotrebuje na 100-metrovú cestu približne 90 m3 betónu. Špeciálnu betónovú zmes vyrába staviteľ vo vlastnej betonárke, ktorú postavil za mostom Lafranconi v Petržalke. „Ide o špeciálnu receptúru, ktorá má určité dávkovanie cementu, vody a štrkopiesku, ktorý musí mať určitú krivku zrnitosti. Betón musí byť v takej konzistencii, aby ju mohol stroj klásť,“ vysvetlil Lehotský. Betón vozí na stavbu 15 veľkokapacitných nákladných „tatroviek“. Stavbárom spôsobuje problémy hustá premávka v okolí križovatky Patrónka. S betónovaním by mali skončiť v utorok. Do 24 hodín sa po vozovke už dá chodiť. Zaťažená však môže byť až po niekoľkých dňoch.

Výhoda betónových vozoviek je podľa Lehotského v tom, že majú približne trojnásobnú vyššiu životnosť a minimálne náklady na údržbu. Vyššie obstarávacie náklady sa vyrovnajú s nákladmi na asfaltovú cestu po 15 rokoch. Tieto vozovky sú odolné proti tvoreniu koľají od preťažených kamiónov. Ich špeciálny povrch odvádza povrchovú vodu a zabráni tvoreniu aquaplaningu. Zvyšuje sa aj celková viditeľnosť na vozovke, keďže svetlo sa od povrchu vozovky pri osvetlení vozidiel dobre odráža.

Národná diaľničná spoločnosť, ktorá je investorom nového úseku diaľnice D2 Lamačská cesta – Staré Grunty, chce nový úsek spolu s tunelom Sitina odovzdať do užívania verejnosti v druhej polovici júna.

Zdroj: TASR