ASB Stavebníctvo Stránka 360

Stavebníctvo

Partneri sekcie:

Stavebný sektor v budúcich dvoch rokoch mierne porastie. Podľa najnovšie Kvartálnej analýzy slovenského stavebníctva pôjde o navýšenie objemu o 2,5 %, respektíve o 2,1 %. Porastú ako verejné, tak aj privátne investície. Riaditelia stavebných firiem tiež očakávajú rast svojich tržieb.

Zákon č. 406/2000 Sb. o hospodárení s energiou v znení novely č. 103/2015 Sb. (na Slovensku platí zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov) má významný vplyv na koncepčné riešenie budov nielen z tepelnotechnického hľadiska, ale najmä z pohľadu systémov vykurovania, vetrania, ochladzovania, prípravy teplej vody a osvetlenia.

Článok informuje čitateľov o prebiehajúcej výstavbe diaľnice D1 Jánovce – Jablonov, II. úsek, a o významných objektoch, ktoré sa nachádzajú na danej trase. Generálnym projektantom na tomto úseku diaľnice bola firma Valbek, s. r. o. Diaľnica D1 patrí medzi hlavné vnútroštátne cestné ťahy prepájajúce hlavné mesto Bratislavu s najvýznamnejšími mestami východoslovenského regiónu – Prešovom a Košicami.

V dôsledku chýbajúcej izolácie dochádza v murive k vzlínaniu kapilárnej vlhkosti. S vlhkosťou sa do muriva dostávajú rozpustné soli, ktoré sa usádzajú v kapilárach, a tým zmenšujú ich priemer. To umožňuje vzlínanie vody do väčšej výšky. Voda sa z povrchu muriva odparuje, soli sa vysušujú a kryštalizujú. Tým zväčšujú svoj objem a vplyvom kryštalického tlaku rozrušujú povrchové vrstvy.

Riaditelia dvoch tretín (66 %) stavebných spoločností sa obávajú nedostatku kvalifikovaných zamestnancov. Viac než tretina firiem (37 %) si sťažuje na nedostatok absolventov technických profesií. Hlavnou príčinou je podľa riaditeľov firiem nezáujem mladých ľudí o technické profesie. Vyplýva to z najnovšej Kvartálnej analýzy slovenského stavebníctva Q4/2015, ktorú pravidelne pripravuje analytická spoločnosť CEEC Research v spolupráci s Považskou cementárňou Ladce.

Diplomová práca s touto témou získala Cenu SSTP a Cenu TOP za rok  2014. Diplomová práca sa zaoberala návrhom kotolne na spaľovanie biomasy s cieľom zásobovať teplom dom dôchodcov v Stupave a možnosťami získavania paliva v danom regióne s následným ekonomickým a ekologickým vplyvom na životné prostredie.

Dôležitou súčasťou prípravy líniových stavieb je zabezpečenie právneho vzťahu stavebníka k pozemkom potrebným na ich realizáciu. Bez zabezpečenia majetkovoprávneho usporiadania stavby nemôže príslušný stavebný úrad vydať na stavbu stavebné povolenie. V druhej časti článku sa venujeme bližšie téme zmluvných vzťahov, vyvlastnenia, príslušnej legislatívy a spolupráci jednotlivých účastníkov stavebného konania.

Spoločnosť Mediterran Slovakia s. r. o., výrobca betónovej strešnej krytiny značky Terran, pôsobí na slovenskom trhu už 15 rokov. Za toto obdobie prešla viacerými dôležitými zmenami a rozšírila svoje portfólio, aby svojimi produktmi uspokojila čo najširšie spektrum zákazníkov. Pri príležitosti svojich narodenín vám navyše prináša jedinečný darček – záruku 50 rokov na všetky betónové produkty.

Špeciálom čísla je meracia, regulačná a riadiaca technika, ktorej sa venujeme z pohľadu jej základného zmyslu a funkčnosti, konkrétnych aplikácií či nových technológií.

Jeho hlavnou témou je mostné staviteľstvo. Vzhľadom na pokračujúcu výstavbu diaľnic D1 a D3 a rýchlostnej cesty R2 napreduje úspešne aj  výstavba súvisiacich mostných objektov, ktoré dostávajú hlavný priestor v tomto čísle.  Samozrejme, k slovu sa dostávajú aj mostné technológie či téma sanácie mostov.

Staré ošúchané schodiskové stupne a podesty nepredstavujú len estetický problém, ale aj bezpečnostné riziko. Na opravu porušených miest, dier a výtlkov v podklade je vhodné použiť jemnozrnnú opravnú stierkovaciu maltu, s ktorou sa vytvorí uzavretý jemný povrch –  ten je vhodný na lepenie podlahoviny.

Výber plastových okien ovplyvní komfort bývania na dlhý čas, preto si treba zvoliť okná, ktoré obstoja aj po rokoch. Plastové okná sa predovšetkým nesmú deformovať, pretože do bytu potom môže fúkať.

Keďže trasa diaľnice D4 prechádza územím so zložitou geomorfologickou skladbou a členitosť terénu neumožňuje viesť trasu iba po povrchu, bolo potrebné riešiť jej vedenie pod Malými Karpatmi tunelom.

Ako uviedol Inštitút urbánneho rozvoja vo svoje tlačovej správe, v piatok 20. 11. 2015 schválili poslanci NR SR zákon o miestnom poplatku za rozvoj. Už návrh zákona obsahoval viaceré riziká pre drobných stavebníkov, ako aj veľkých developerov. V druhom čítaní boli navyše prijaté neodborné zmeny, ktorých negatívne dopady si neuvedomili ani predkladatelia návrhu zákona. Nový zákon bude znamenať dodatočné zaťaženie najmä pre občanov s nižšími príjmami a nečakané predraženie aj pri rekonštrukciách už existujúcich budov.