Diaľnica D1 Sverepec – Vrtižer, 2. úsek (II. časť)
Galéria(9)

Diaľnica D1 Sverepec – Vrtižer, 2. úsek (II. časť)

Tento príspevok popisuje spodnú a hornú stavbu hlavných stavebených objektov diaľnice D1 Sverepec – Vrtižer, 2. úsek D1 v km 4,900 – 9,595.

Mostné objekty
Most na diaľnici Mestská estakáda (SO 206-02b)
Spodnú stavbu tvorí prechodový pilier č. 12 na styku mostov 206-01 a 206-02b, vnútorné podpery P13 až P20 a krajná opora č. 21 (ďalej len OP21), na ktorú nadväzujú opory pre mostné objekty SO 217-03 a SO 217-04. Prechodový pilier tvorí dvojica samostatných driekov, ktoré sa v hornej rozširujúcej sa časti spájajú masívnym priečnikom. Výška piliera dosahuje 21,86 m. Vnútorné piliere tvorí rovný driek konštantného obdĺžnikového prierezu so zošikmenými hranami v priečnom smere, z ktorého vychádza rozširujúca sa hlava piliera. Driek pilierov má rozmer 5,3 m priečne a 2,6 m pozdĺžne. Rozmer hlavy piliera je 6,5 m priečne a 3,1 m pozdĺžne, výška je 8,0 m. Základy pilierov sú z betónu triedy C 30/37-XA2, driek piliera je z betónu triedy C 30/37-XC4. Na vystuženie jednotlivých častí sa použila oceľ R 10 505.

Na OP21 z ľavej a z pravej strany nadväzujú úložné prahy križovatkových vetiev č. 3 a č. 4. Opora sa realizovala z dvoch dilatačných celkov – pre ľavý a pravý most. Priľahlé konštrukcie križovatkových vetiev sú od OP21 oddilatované. Konštrukciu OP21 tvorí základ v pôdorysnom tvare písmena H, driek a úložný prah so záverným múrikom. Z hľadiska rozmerov má základ OP21 dĺžku 13,75 m a šírku 8,5 m a výšku 1,8 m. Driek OP21 vychádza zo základu a kónicky nadväzuje na úložný prah šírky 4,85 m a dĺžky 14,49 m. Úložné prahy pravého a ľavého mosta sú od seba oddilatované.

Nosná konštrukcia hornej stavby sa realizovala ako spojitý jednokomorový nosník z predpätého betónu s rozpätím jednotlivých polí 44,9 + 2 × 60,0 + 4 × 54,0 + 48,0 + 37,0 m. Výška prierezu nosnej konštrukcie je 3,8 m a je konštantná po celej dĺžke mosta. Šírka spodnej dosky komory je konštantná – 5,7 m. Celková dĺžka nosnej konštrukcie je 468,5 m a je uložená pohyblivo na dvojici hrncových ložísk, pričom jej pevné uloženie je na ložiskách na pilieri č. 16. Na realizáciu nosnej konštrukcie sa použil betón triedy C 35/45-XC4, XD1, XF2 a výstuž z prútov z ocele R 10 505.

Odbočovacie rampy, ktoré sa odpájajú z hlavného trámu, majú takisto komorový tvar priečneho rezu. Výška nosnej konštrukcie rámp je 2,40 m a je totožná s výškou nosnej konštrukcie objektov SO 217-01 a SO 217-02. Šírka spodnej dosky je rovnaká s objektmi SO 217-01 a SO 217-02 a to 3,65 m.

Most na diaľnici Hričovský kanál v km 7,974 (SO 207-00)

Prvý dilatačný celok
Spodná stavba pozostáva v prvom dilatačnom celku z krajnej opory na začiatku mosta, 24 medziľahlých pilierov a stykových pilierov. Krajná opora sa realizovala ako gravitačná so železobetónovým úložným prahom z betónu triedy C25/30-XC4,XFl so záverným múrikom a rovnobežnými gravitačnými krídlami z betónu triedy C20/25-XF1. Opora je rozdelená dilatačnou škárou v osi diaľnice pre ľavý a pravý most. Driek opory je z prostého betónu triedy C20/25-XF1. Záverné múriky sú vybavené kapsami pre mostné prechodové konštrukcie a kotvenie prechodových dosiek. Na úložných prahoch sú bloky pre ložiská.

Medziľahlé podpery sa realizovali vo dvoch typoch podľa umiestnenia. Prvý typ dvojice zvislých pilierov kruhového prierezu priemeru 1,8 m pre ľavý i pravý most samostatne sa realizoval v miestach s dostatočným priestorom pre plošné zakladanie. Ide o piliere č. 1 až 2 a č. 23 až 47 so samostatnými základmi pre ľavý a pravý most. Piliere č. 8 až 20 sú v miestach tesnej blízkosti hrádze Hričovského kanála, kde nebol dostatočný priestor pre zakladanie na samostatných základových blokoch pre ľavý a pravý most. Z dôvodu stiesnených podmienok medzi korytom rieky Váh a Hričovským kanálom sa vykopali spoločné základy pre pravý aj ľavý mostný objekt. Základové bloky boli z dôvodu nezasahovania do hrádze Hričovského kanála založené plytko pod terénom – min.

30 cm. Samostatné piliere pre ľavý aj pravý most vytvárajú stenovú stojku šírky 2,2 m a hrúbky 1,8 m s bokmi v tvare polkruhu polomeru 0,9 m. Na stojkách pilierov sú hlavice, na ktorých sú cez hrncové ložiská uložené oceľové nosníky spriahnutej nosnej konštrukcie.

Prvý dilatačný úsek mosta tvoria dve súbežné spojité nosné konštrukcie zložené z 25 polí oddelených zrkadlom. Nosná konštrukcia je dvojtrámová oceľová, spriahnutá so železobetónovou doskou mostovky. Rozpätia spojitej spriahnutej konštrukcie sú v osi diaľnice 32 m, 23 × 40 m, 32 m. Plnostenné hlavné nosníky vedú v rovnakej výške, vo vzájomnej osovej vzdialenosti 6,6 m. Pásnice a stojiny hlavného nosníka v pôdoryse paralelne kopírujú smerové vedenie osi diaľnice. Nosníky sa realizovali ako zvárané nesymetrické I-profily konštantnej výšky 2,05 m. Tvar dosky mostovky, spriahnutej s hornými pásnicami hlavných nosníkov, sleduje smerové a výškové vedenie nivelety diaľnice. Hrúbka dosky mostovky je na konci konzol 220 mm, v osi mosta 300 mm a smerom k hlavným nosníkom narastá hrúbka priečnymi nábehmi na 550 mm. Vyloženie konzol mostovky na vonkajšom okraji mosta je 3,96 m, na vnútornom okraji pri zrkadle 3,38 m. Na koncoch mosta nad oporou 1 a pilierom 26 je mostovka zosilnená železobetónovými priečnymi trámami, ktoré slúžia na vystuženie jej okrajov a na zakotvenie mostných dilatačných záverov.

Druhý dilatačný celok
V druhom dilatačnom celku sú koncové – stykové piliere na oboch stranách, pretože most plynulo nadväzuje na nasledujúci mostný objekt SO 208-00. V tomto dilatačnom celku je 20 medziľahlých pilierov – sú dvojstojkové s plošným založením, tvarovo identické ako piliere prvého typu v prvom dilatačnom celku. V mieste pevného ložiska majú stojky pilierov priemer 2,2 m, ostatné majú priemer 1,8 m.

Nosnú konštrukciu tvoria dve samostatné mostné konštrukcie, pričom každá má 21 polí. Konštrukcia každého mosta tvorí jeden dilatačný celok, pevné ložisko je nad piliermi č. 38. Dĺžka dilatačného celku ľavého mosta je 788,195 m a pravého mosta 785,400 m. Šírka nosnej konštrukcie je konštantná pri oboch mostoch – 14,615 m. Konštrukčný systém tvoria predpäté tyčové prefabrikáty doplnené monolitickou spriahovacou doskou, pričom nad podperami je konštrukcia zmonolitnená železobetónovými priečnikmi, čím celá konštrukcia pôsobí ako spojitá. V priečnom smere bolo pre každý most použitých 9 nosníkov s výškou 1,90 m vzájomnej osovej vzdialenosti 1,676 m. Pre jednotlivé polia sa realizovali dva druhy prefabrikovaných nosníkov s dĺžkou 36 m a 38 m. Tyčové prefabrikované nosníky sa pri oboch dĺžkach predpínali vopred a dodatočne. Pri predpínaní sa použili laná Lsl5,5-1800. Nosníky boli vyrobené z betónu triedy C45/55 XC4, XD1, XF2 a betonárskej výstuže R 10 505.

Spriahovacia doska má hrúbku 200 mm, pričom horný povrch kopíruje sklonové pomery vozovky. Je z betónu triedy C35/45 XC4, XD1, XF2 a betonárskej výstuže R 10 505. Zmonolitňujúce priečniky majú nad krajnými podperami druhého dilatačného celku šírku 1,50 m, nad ostatnými medziľahlými podperami 2,40 m. Výška priečnikov je premenlivá 2,930 až 2,954 m vzhľadom na premenný priečny sklon vozovky. Priečnik sa skladá z prefabrikovanej časti, ktorej výška je 800 mm, a monolitickej časti dobudovanej monoliticky až po hornú hranu spriahovacej dosky.

Most na diaľnici cez Váh v km 9,068 (SO 208-00)
Spodná stavba je železobetónová monolitická. Tvoria ju podpery: pilier P2-L (pilier č. 2 – ľavý), P2-P (pilier č. 2 – pravý), pilier P3-L, P3-P, pilier P4-L, P4-P, pilier P5-L, P5-P, koncová opora OP6-L, OP6-P. Piliere sa skladajú zo základového bloku, drieku a úložného prahu. Na moste sú dva typy základových blokov – prvý typ s pôdorysnými rozmermi 4,5 × 10,5 m a výškou 1,75 m pre piliere P2, P5, druhý typ s pôdorysnými rozmermi 6,5 × 10,5 a výškou 2,0 m pre piliere P3 a P4.

Základové bloky pilierov sa betónovali priamo do priestoru vymedzeného štetovnicovými pažiacami stenami. Drieky pilierov majú priečny rez tvaru H. Na povrchu úložného prahu sú podložiskové betónové bloky s vodorovným povrchom. Koncová opora sa rozdelila dilatačnou škárou v osi diaľnice na dve polovice, pričom každá sa skladá zo základovej dosky, dvoch driekov a úložného prahu s krídlom a záverným múrikom.

Základová doska koncovej opory s pôdorysnými rozmermi 15,145 × 8,0 m a výškou 1,75 m sa betónovala do debnenia v otvorenej základovej jame. Do základovej dosky boli votknuté dva stĺpové drieky s priečnym rezom rozmerov 1,5 × 4 m. Na driekoch je osadený úložný prah s krídlom a so záverným múrikom. Na moste sa realizovali hrncové ložiská. Pevné uloženie je na pilieri P3-L a P4-P, na ostatných podperách je uloženie posuvné.

Nosná konštrukcia sa realizovala ako komorový spojitý monolitický nosník z predpätého betónu. Výška prierezu je 3,5 m, nad piliermi pri hlavnom poli 5,35 m. Krajné polia sa betónovali na skruži. Z hlavného poľa sa na skruži betónovali len krajné konzoly, stredné pole nad riekou sa vyhotovilo letmou betonážou. Nosná konštrukcia je predopnutá pomocou vnútorných káblov so súdržnosťou. Podopretá je prostredníctvom hrncových ložísk na monolitickej železobetónovej spodnej stavbe. Nosná konštrukcia sa realizovala z dodatočne predpätého betónu triedy C45/55-XC4, XD1, XF2 a betonárskou výstužou triedy R 10 505.

Cestné objekty
Diaľnica D1 – km 4,900 – 9,595 (SO 101-02)
Zemné teleso diaľnice je v celej dĺžke trasy vybudované na vysokých násypoch. Do násypu bolo uložené asi 493 790 m3 zeminy. V rámci tohto objektu sa odobralo 29 349 m3 ornice, z ktorej sa na zlepšenie pôdy svahov cestného telesa spätne použilo 9 456 m3. Celá kubatúra odstránenej ornice sa prechodne uložila na skládke humusu na km 6,850.

Technologické zásady pri zhotovení zemného telesa
Štrkovitá sypanina sa ukladala na zhutnené a overené podložie násypu, resp. predchádzajúcu vrstvu násypu. Teleso násypu sa vyhotovovalo po vrstvách hrúbky max. 60 cm. Tieto sa po urovnaní pláne dvoma pojazdmi valca bez vibrácie zhutňovali vibračnými valcami s ekvivalentnými technickými parametrami skúšobného valca minimálne ôsmimi pojazdmi s použitím vibrácie (pojazd = 1 prejazd valca v jednej stope). Na urovnanej pláni vrstvy sa nesmeli vyskytovať súvislé plochy s evidentnou koncentráciou hrubých zŕn bez výplne.

Po dvoch pojazdoch sa stopy valca vystriedali. Zhutňovali sa od okrajov násypu do stredu plochy (pri strechovitom sklone pláne), resp. od jeho spodného okraja k hornému (pri jednostrannom sklone pláne). Prekrytie stôp valca bolo min. 30 cm. Zhutňovanie vrstiev sa ukončilo ďalšími minimálne dvoma pojazdami bez použitia vibrácie.

Do jednotlivých vrstiev násypu sa zabudovali len odborne posúdené typy sypanín, overené prostredníctvom preukazných skúšok a skúšok po ich zabudovaní.

Bolo potrebné vylúčiť neadekvátnu technologickú, resp. staveniskovú dopravu po vyhotovených vrstvách. V priebehu realizácie vrstiev bolo treba znehodnotené pláne priebežne urovnávať, prípadne dohutňovať po celej dĺžke.

Početnosť výrobno-kontrolných skúšok sa kontrolovala podľa zásad uvedených v kontrolno-skúšobnom pláne stavby. Najvhodnejšou metódou kontroly parametrov zhutnenia sú statické zaťažovacie skúšky vykonávané tuhou kruhovou doskou priemeru 505 mm.

Konštrukcia vozovky
Konštrukcia vozovky sa realizovala na dopravné zaťaženie triedy I. v tomto zložení:

  • obrusná asfaltová vrstva (SMA 11 O PmB 45/80-75) – 40 mm,
  • spojovací postrek (PS) – 0,5 kg/m2,
  • ložná asfaltová vrstva (AC 22 L PmB 65/105-55) – 60 mm,
  • spojovací postrek (PS) – 0,5 kg/m2,
  • podkladová asfaltová vrstva (AC 22 P 35/50) – 90 mm,
  • infiltračný postrek (P I) – 0,5 kg/m2,
  • cementová stabilizácia (SC I) – 200 mm,
  • štrkodrva (ŠD) – 200 mm.
  • Vrstvy spolu tvorili min. 590 mm.

Zárubné múry
Zárubný múr v km 1,300 – 1,455 na preložke cesty II/517 vľavo (SO 233–00)
Po zrealizovaní klincovaného svahu bol svah obložený obkladovým múrom v sklone 10:1, pozostávajúcim z muriva z lomového kameňa, resp. z pohľadového betónu. Hrúbka obkladovej konštrukcie je 500 mm. Obklad z lomového kameňa tvoria kamenné bloky s hrúbkou asi 250 až 300 mm, priestor medzi kamenným murivom sa vyplnil betónom C30/37 XF3, XC4 hr. 200 až 250 mm. Pohľadový betón je vyhotovený z betónu triedy C30/37 XF3, XC4 hr. 500 mm. Obkladový múr sa vystužil kari sieťou 100 × 100 × 8 mm, prichytávanou na hlavy klincov podložkami 150 × 150 × 10 mm, ktoré sa rozdilatovali na vyznačené úseky. V dilatácii bola použitá vložka na výplň škáry. Líce škáry sa vyplnilo trvale pružným tmelom.

Na odvedenie podzemnej vody za rubom múru sa medzi obkladovú betónovú vrstvu a striekaný betón vložila vrstva drenážnej geo­textílie, ktorá bola zaústená do PVC drenážnej rúry DN 110 mm s následným napojením na odvodnenie komunikácie. Múr je ukončený rímsou šírky 0,60 m z betónu C35/45 XD3, XF4.

Zárubný múr na prepojení cesty II/517 s ul. M. Benku v km 0,040 – 0,375 vpravo (SO 237-00)
Po zrealizovaní kotvenej mikropilótovej steny a zemných prác sa líca steny obložili obkladovým múrom v sklone 10:1, pozostávajúcim z muriva z lomového kameňa resp. z pohľadového betónu pričom hrúbka obkladovej konštrukcie bola min. 500 mm. Obklad z lomového kameňa je z kamenných blokov hrúbky asi 250 až 300 mm, priestor medzi kamenným murivom bol vyplnený železobetónom triedy C25/30 vystuženým oceľou R 10 505, prichytávanou na rúrky mikropilót. Obklad z pohľadového betónu bol z betónu triedy C30/37. Obkladový múr sa vystužil oceľou R 10 505 priemeru 12 mm, prichytávanou na rúrky mikropilót.

Na odvedenie podzemnej vody za rubom múra sa medzi obkladovú betónovú vrstvu a mikropilótovú stenu vložila vrstva z drenážnej geotextílie, ktorá sa zaústila do PVC drenážnej rúry priemeru 110 mm s následným napojením na hĺbkové odvodnenie komunikácie po 5,0 m.

Ing. Tibor Kobela, Ing. Martin Mrázik
Foto: VÁHOSTAV-SK, a. s.

Tibor Kobela je riaditeľom výstavby na stavbe 2. úseku diaľnice D1 Sverepec – Vrtižer. Pracuje v spoločnosti
VÁHOSTAV-SK a má bohaté skúsenosti s realizáciou stavebných objektov v cestnom a pozemnom staviteľstve.

Martin Mrázik pracuje ako kvalitár spoločnosti VÁHOSTAV-SK, a. s., na stavbe 2. úseku diaľnice D1 Sverepec – Vrtižer, na km 4,900 – 9,595.

Článok bol uverejnený v časopise
Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.