Moderná podoba mestskej brány
Okrem letísk, ktoré si nachádzajú svoje miesto na stránkach časopisov i v debatách architektov, sa ostatné súčasné dopravné stavby či brány do miest, najmä vo veľkomestách s dlhou históriou, väčšinou nepovažujú za hodné reprezentácie. V Kodani, meste so skvelou súčasnou architektúrou, sa v najužšom výbere významných stavieb popri Čiernom diamante – Kráľovskej knižnici od Schmidt, Hammer a Lassen z roku 1999 spomína aj zaujímavý trajektový terminál spoločnosti DFDS od ateliéru 3XNielsen.
|  | Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ | 
Terminál s citom k vode

Terminál stojí na umelom ostrohu bývalých dokov na veľmi exponovanom mieste, odkiaľ je len na skok k soche Malej morskej víly. Starý terminál stál takmer 150 rokov bezprostredne pri kráľovskom paláci Amalienborg a trajekty nielen vyčnievali spoza klasicistických budov, ale priestor pri mólach nebol ideálny na manévrovanie áut, ktorých sa do trajektu zmestí až 400. Nová lokalita je výhodnejšia aj preto, lebo je z nej bližšie na nádražie Østerport.

Ateliér 3XN sa nešpecializuje na dopravné stavby. Očividne ho však lákajú lokality na brehu mora alebo rieky. Vo vodnej hladine sa odzrkadľujú viaceré diela: banka FIH Erhvervsbank na nábreží Langelinie neďaleko terminálu (2002), centrum modernej hudby a jazzu Musikgebouw (2005) uprostred bývalého amsterdamského prístavu, tento rok dokončený areál univerzity, koncertnej siene a vedeckého strediska v Sønderborgu pri prielive Als Sund, banka Saxo taktiež na území bývalého kodanského prístavu (2008), múzeum v Liverpoole (2008) na pamiatkovom nábreží pri rieke Mersey. Obytný dom Maják, súčasť víťazného projektu z minulého roku, bude stáť na nábreží v Aarhuse.
„Zelený“ príklad pre letiská
Z rozostavaných letiskových terminálov je jedným z najzaujímavejších terminál pri Indianapolise v USA. Medzinárodné letisko patrí k menším, je zhruba porovnateľné s pražským. Projektantom je architektonická firma Hellmuth, Obata + Kassabaum, Inc., ktorá sa v tejto oblasti špecializuje práve na letiská tejto veľkosti (v USA Lambert St. Louis, Boston Logan, v Japonsku Sendai, v Írsku Cork). Novú 103-metrovú riadiacu vežu, tretiu najväčšiu v USA, dokončili minulý rok, terminál odovzdajú do užívania na konci budúceho roku. V polovici augusta vedenie letiska odhadovalo, že stavba je dokončená na 65 percent.

Projekt vzbudzuje pozornosť ekologickými prvkami. Strešná membrána bude odrážať slnečné lúče a strecha presahom zacloní sklené priečelie. Veľký kruhový svetlík s priemerom vyše 60 metrov nad letiskovou halou budú pred prehrievaním chrániť sklá so serigraficky naneseným rastrom náteru na keramickej báze (ceramic fritted). Profil strechy zabezpečí prirodzené ochladzovanie prúdením vzduchu a dažďová voda sa zo strechy bude odvádzať a zužitkovávať. Ako ekologický prvok sa označuje aj použitie tzv. lokálnych materiálov, ktoré sa vyrobili v okruhu 800 kilometrov.
Kapacita sa v tomto prípade nezväčšila rozšírením terminálu spred 50 rokov, ale postavením nového terminálu a na novom mieste. V USA to nie je bežné, posledný raz takto postupovali pri výstavbe denverského letiska v polovici 90. rokov minulého storočia. Indianapoliský terminál bude príkladom aj úsporným riešením prístupových trás. Situovali ho medzi dvoma rovnobežnými vzletovo-pristávacími dráhami, aby sa zmenšili dráhy pojazdové. Kvôli skráteniu prístupových komunikácií nešetrili náklady na posunutie úseku diaľnice Interstate 70 z Utahu na východné pobrežie o 150 metrov bližšie k novému objektu. Touto etapou sa začala výstavba a asfalt a betón zo zrušených úsekov uplatnili v ďalšej výstavbe. Pri projektovaní sa bral ohľad aj na svetelný smog, letiskové vozidlá naplánovali s elektromotormi, o likvidáciu odpadu sa postarajú tri strediská.
Terminál nadviaže na americký trend vystavovať v halách umelecké diela, ktorý sa presadil na miamskom a denverskom letisku a letisku Washington Dulles. Na priečelí indianapoliskej haly bude napr. kompozícia z leptaného farebného skla od britského výtvarníka Martina Donlina (500 štvorcových metrov). Tieto náklady, samozrejme, tvoria len zlomok nákladov na výstavbu, ktorú oproti odhadu spred piatich rokoch dnes vyčísľujú na sumu o štvrtinu väčšiu – 1,2 miliardy dolárov.
Karol Klanic
Foto: Finn Christoffersen, Adam Mørk, Hellmuth + Obata, Kassabaum
 
													





 
						 
						



 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
					 
								 
								 
								 
								 
								 
								 
					 
					