debnenie mostnych objektov vpolsku
Galéria(7)

Debnenie mostných objektov v Poľsku

V blízkosti poľského mesta Bochnia sa realizuje niekoľkých mostných objektov, ktorých výstavbu charakterizuje aj rýchly presun a úprava debnenia systémami využiteľnými v rôznych podmienkach.

02 peri 022 rp pr big image
05 peri 046 rp pr big image
04 peri 019 rp pr big image
03 peri 002 rp pr big image
debnenie mostnych objektov v polsku 5610 big image
pricnyrez big image

Mostný objekt MA38

Výstavba mostného objektu MA38 neďaleko poľského mesta Bochnia sa začala v apríli 2011, ukončený má byť v januári 2012. Ide o dvojtrámový most dlhý 174 m, betónovaný v jednom zábere. Most v strednom poli preklenuje rieku Rabu.

Most MA38 je jedným z niekoľkých mostných objektov, ktoré v Poľsku realizuje slovenská stavebná firma JOKA – Kapičák, s. r. o. Jeho mostné polia sú dlhé 50, 72 a 50 m. Maximálna výška trámu je 3,80 m, pričom v krajných poliach sa znižuje na 1,80 m a v strednom klenbovo na 2,00 m.

Dodávku debnenia zabezpečila spoločnosť PERI a pozostávala z viacerých častí. Pod krajnými poliami je čiastočne nasadená podperná konštrukcia ST 100 a PERI UP Rosett, ale najväčší podiel má ťažká podperná konštrukcia Pižmo a nosníky ŽBM, ktorá preklenuje rieku a svahy v krajných poliach. Betonáž je nepretržitá v trvaní 48 hodín. Po celej dĺžke sa nachádzajú panely Variokit na trámy.

Priestor medzi trámami a bočné krídla sú zadebnené systémom Multiflex položeným na vežiach ST 100 a PERI UP Rosett. Priestor pod trámami je debnený krátkymi stojkami PEP 30-150, aby sa ušetrila masívna výdreva. Technické riešenie debnenia sa prispôsobovalo podpernej konštrukcii.

Téma mesiaca február: MOSTY

 most,tunel,inžinierske stavby  most,tunel,inžinierske stavby

most,tunel,inžinierske stavby

Mostné objekty WD45, WD49, WD50 a WD5

Aj v tomto prípade ide o dvojtrámové mosty s dĺžkou približne 60 m, betónované v jednom zábere. Výška trámu je 1,70 m. Dodávka PERI opäť bola rozdelená na niekoľko častí. Podopretie je realizované kompletne na podpernej konštrukcii PERI ST 100.

Výstavba sa realizuje postupne jednou súpravou debnenia a podpernej konštrukcie mostovky na jednotlivých objektoch. Debnenie je navrhnuté tak, aby po drobných úpravách bolo bez problémov nasadené na ďalší objekt.

most,tunel,inžinierske stavbyPriestor medzi trámami je debnený klasickým stropným nosníkovým debnením Multiflex s krátkymi stojkami PERI PEP 30-150.

Po celej dĺžke sú panely Variokit umiestnené na trámy. Táto stavebnica ponúka hospodárne riešenie s cieľom splniť náročné požiadavky v oblasti výstavby mostov, tunelov a projektov inžinierskych stavieb. Je to systém bežne prenajímateľných štandardných prvkov a rieši mnohé požiadavky inžinierskych stavieb. Okrem toho zaisťuje rýchlosť a bezpečnosť projektu.

Výhodou systému je aj zníženie počtu špeciálnych prvkov. Pre celý systém je potrebná len oceľová závora SRU, vysokoúnosná vzpera SLS, nosníky GT24 a vybavenie ako lešenárske rúrky a spojky. Pre celú stavebnicu existuje len niekoľko typových spojení so špecifickými výhodami, ako sú malý počet spojovacích prvkov (čapov a závlačiek) a typizované zaťaženia podľa typu spojenia. Systém sa prispôsobuje projektovým požiadavkám vďaka oceľovej univerzálnej závore SRU, ktorá je vyhotovená až v 16 dĺžkach od 72 cm do 6 m, a vysokoúnosnej vzpere SLS, ktorá sa vyrába v 8 dĺžkach a je priebežne nastaviteľná od 40 cm do 4,80 m.

Okrem debniacich panelov na debnenie mostoviek, ktoré sa použili na týchto mostných objektoch, ponúka systém Variokit aj systémové konzoly na spriahnuté mosty a systémový debniaci vozík pre hĺbené tunely, oddelene betónované tunely, spriahnuté mosty a mostné rímsy.

Dodávateľ debnenia poskytuje pri každom projekte technické informácie – návod na montáž a montážne výkresy, ako aj statické výpočty a podporu pri montáži. Súčasťou poskytovaných služieb je aj priebežná podpora zhotovovateľa a pomoc poskytovaná pri nových realizovaných projektoch.

TEXT: Ing. Petra Hunčárová
FOTO: PERI

Petra Hunčárová je koordinátorkou marketingu v spoločnosti PERI, spol. s r. o.

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.