Brzdou rozvoja logistických centier mimo Bratislavy je cestná doprava
Predstavitelia poradenských firiem v oblasti nehnuteľností sa zhodujú, že brzdou rozvoja priemyselných a logistických centier mimo západného Slovenska naďalej zostáva nedostatočná dopravná infraštruktúra.
Rozloha týchto moderných nových centier typu A predstavuje teraz na Slovensku 1 milión štvorcových metrov. Koncentrujú sa v širokom okolí Bratislavy a vďaka príchodu spoločnosti Kia ešte v Žiline, uviedol Peter Jánoši zo spoločnosti CB Richard Ellis.
Podniky, hlavne elektrotechnického a automobilového priemyslu, a hráči veľkých zahraničných spoločností si už v SR prenajali logistické priestory tam, kde je vybudovaná diaľničná sieť. Potrebovali byť blízko svojich subdodávateľov a odberateľov. Vybudované retailové a logistické centrá tam zabezpečujú nepretržitý tok výrobkov medzi veľkými hráčmi retailu a priemyslu a ich dodávateľsko-odberateľskými partnermi.
„Najvyťaženejšie lokality v segmente retailových a priemyselných skladov preto úspešne fungujú v mestách Senec, Bratislava a Trnava, Lozorno a Malacky a na východnom Slovensku mestá Košice a Prešov.“ Na otázku, prečo stredné Slovensko vo výstavbe nových sladových budov spí a ďalšie projekty na východnom Slovensku sú iba v prípravnej fáze, Jánoši odpovedal, že „veľkým problémom je dopravná infraštruktúra“.
Z prieskumu CBRE vyplýva, že priemyselno-logistické priestory na Slovensku v roku 2006 predstavovali 425 000 m2, z toho do prenájmu sa dostalo 93 000 m2. Dynamika prenájmu vrcholila v roku 2008. Pod tlakom krízy sa tento trh „ochladil“ a dopyt po prenájme vlani klesol na 144 000 m2.
Bratislava ponúkala v 1. štvrťroku na prenájom logistické priestory s rozlohou 900 000 m2 a zvyšok Slovenska 134 000 m2, a to pri neobsadenosti 7,3 % a 16,8 %. Kým Bratislava eviduje dopyt na prenájom v rozsahu 715 000 m2, na ostatnom území SR je to 91 000 m2. Výška prenájmu je v Bratislave 3 až 4,50 eur /m2/mesiac a na strednom a východnom Slovensku 3,8 až 4,50 eur/m2/mesiac.
„Špekulatívna výstavba skladov sa v roku 2009 zastavila. V budúcnosti bude prevládať výstavba logistických centier na mieru klienta, nie špekulatívna,“ avizuje Jánoši. Konkurencia v regióne krajín V4 je však silná. Kým SR a Maďarsko disponujú s logistickou kapacitou 1 milión m2 a 1,77 milióna m2, evidujú iba nízku mieru neobsadenosti, 5 % a 6 %, Česko a Poľsko disponujú s priestormi o rozlohe 3,5 milióna m2 a 6 miliónov m2 s neobsadenosou 15 % a 23 %.
„Dopyt po logistických priestoroch v SR bude rásť, neobsadenosť bude klesať a cena nájmu pri novopostavených logistických objektoch pôjde mierne hore,“ predpovedá Jánoši.
Zdroj: TASR
Foto: Dano Veselský