Zhmotnené dedičstvo velikána architektúry
Koncom novembra uplynulého roku nadišiel čas na uzavretie jedinečného diela velikána architektúry 20. storočia, francúzskeho Švajčiara Le Corbusiera. Základný kameň kostola v meste Firminy v juhovýchodnom Francúzsku sa položil ešte v roku 1970. Do slávnostného sprístupnenia objektu verejnosti uplynulo odvtedy tridsaťšesť rokov. Dnes slúži nielen ako duchovné miesto, ale aj ako múzeum moderného umenia a centrum interpretácie architektovej rozsiahlej tvorby. Projekt kostola tvorí tretiu časť Corbusierovej trilógie, ktorá zahŕňa kaplnku Ronchamp z roku 1955 a kláštor La Tourette z roku 1959. Obe stavby na území Francúzska sa považujú za vrcholné diela sakrálnej architektúry 20. storočia.
Pokračovateľ architektovej myšlienky
Ešte v roku 1961 zveril Le Corbusier svojmu asistentovi Josému Oubreriovi náčrt a neskôr aj ďalší rozvoj na základe makiet, skíc a kresieb tejto novej sakrálnej budovy projektovanej do špirálovitej platformy, prevýšenej škrupinou v tvare kužeľa. Po smrti majstra v roku 1965 sa José Oubrerie aj naďalej usiloval zrealizovať začaté dielo. Vo vlastnom ateliéri vytvoril plány a realizoval štúdie a technické nákresy, ktoré v roku 1973 umožnili začatie výstavby. Niekoľkokrát prerušená stavba sa v roku 1979 pozastavila pre nedostatok financií, pričom lešenie a žeriav odstránili až v roku 1984.
Napriek všetkým úskaliam José Oubrerie zotrval v nadšení dokončiť tento významný architektonický projekt. Ako emigrant sa v Spojených štátoch amerických venoval kariére na viacerých univerzitách a podľa slov Vincenta Charbonniera ako „pútnik architektúry“ niesol plány kostola so sebou. V 80. rokoch minulého storočia organizoval výstavy od Houstonu po Harvard v snahe udržať plamienok a presvedčiť mecenášov o zmysle financovania prác.
V roku 2003 sa rozhodlo o dokončení stavby. José Oubrerie, vzpružený čerstvými ambíciami mesta zachovať dedičstvo, analyzoval miesto ako celok, aby mu navrátil jeho pôvodnú čistotu. „Niektoré renovácie a vylepšenia sú nevyhnutné,“ poznamenal architekt, ktorý považoval za zvlášť nevhodné pouličné lampy umiestnené na stupňoch štadióna. Od tej chvíle si 74-ročný architekt vymieňal s ateliérom l´Entre v Saint-Etienne, ktorý spolupracoval na projekte kostola, informácie o tomto výnimočnom stavenisku.
Vo verejnom záujme
„Architektonická čerešnička“
Parter ponúka návštevníkom dorozumievacie prvky Le Corbusierovho diela, ktoré sú prístupné rôznorodým úrovniam pochopenia (široká verejnosť, deti, laici i odborníci na architektúru), a je súčasťou Múzea moderného umenia Saint-Etienne spolu s centrom interpretácie architektovej tvorby.
Miestnosti v dolnej časti sú určené farskému životu, sakristia umiestnená v hornej časti je akoby pripravená na stretnutie s nebesami. Každá z týchto dvoch významných častí má vlastný vchod, pričom dve vnútorné schodiská umožňujú vzájomnú komunikáciu.
Le Corbusierovi sa podarilo vytvoriť architektonický kontrast medzi ľahkosťou základne a impozantným objemom betónovej škrupiny. Základňa nesená stenami z pohľadového betónu sa otvára prostredníctvom širokých otvorov v štyroch rohoch pyramídy.
Pôdorys stavby a hra kontrastov svetelných vstupov sa najväčšmi prejavia v chrámovej lodi. Pre návrat k duchu románskych kostolov v geometrii moderny Le Corbusier vytvára atmosféru mystickej jaskyne: tenké horizontálne otvory sú umiestnené tak, že svetlo prichádza ponad hlavy veriacich, zatiaľ čo tri svetelné kanóny ho smerujú k symbolickým priestorom. Dva svetlíky na strope lode prepúšťajú intenzívne denné svetlo a tretí privádza od západnej fasády zväzok lúčov, ktorý osvetľuje hlavný oltár.
Jedno z priečelí nad hlavným oltárom perforuje séria roztrúsených malých priezorov. Pri pohľade z interiéru vytvárajú ohňostroj svetla akoby priamo vystreleného z neba…
Architekt Le Corbusier nazýva tento druh rozmiestnenia malých otvorov konšteláciou. Nadišiel čas poskytnúť jej telo a dušu. Pri rozhovore s Josém Oubreriom mal jeden z viceprezidentov Saint-Etienne Métropole, François Jamond, v tom období zodpovedný za oblasť kultúry, nápad navrhnúť konšteláciu Orion, pretože je nádherným súhvezdím a jeho pozorovanie je nezabudnuteľným zážitkom.
V novom tisícročí
Názov: Kostol sv. Petra
Miesto: Firminy, Francúzsko
Investor:
Saint-Etienne Métropole,
Asociácia Le Corbusier pre kostol Firminy Vert,
mesto Firminy,
Nadácia Le Corbusier
Architekti:
Le Corbusier
José Oubrerie a José Luis Miguel (pôvodné štúdie a projekt)
José Oubrerie, Yves Perret, Aline Duvergerová, Romain Chazalon (projekt dokončenia kostola)
Stavebný inžinier: André Accetta
Gen. dodávateľ: Saint-Etienne Métropole
Začiatok realizácie: 28. marec 1970
Dokončenie realizácie: 29. november 2006
Náklady na realizáciu: 6 miliónov eur
Spracovala Lucia Hakelová
Foto: Dieudonné