Vybrúsený diamant kultúrnych slávností v Bregenzi
Galéria(9)

Vybrúsený diamant kultúrnych slávností v Bregenzi

Partneri sekcie:

V architektúre zväčša platí, že forma sleduje funkciu, ale často aj spoločenský dopyt. A ten bol v prípade letných kultúrnych slávností v rakúskom Bregenzi taký enormný, že jeho tlak pôvodný objekt nevydržal. Ústredný Dom kultúrnych slávností – Festspielhaus – jednoducho potreboval novú tvár. „Veľkorysejšiu a súčasnejšiu, ktorá by svojím výrazom harmonizovala s krajinou susediacou s Bodenským jazerom,“ hovorí pre ASB uznávaný rakúsky architekt Helmut Dietrich, ktorý so svojím partnerom Muchom Untertrifallerom pripravili projekt komplexnej sanácie. Výsledná architektúra mu dáva za pravdu. Navyše ukrýva v sebe priestory, ktoré sú v Európe na špičke technologického vývoja. Platí to najmä pre Veľkú sálu a polyfunkčné experimentálne javisko.

Sanácia počas prevádzky

Pôvodný objekt Festspielhausu otvorili v Bregenzi v roku 1980, no už onedlho nevyhovoval nárokom úspešného festivalu. V roku 1991 poverilo mesto Bregenz architektov Baumschlagera a Eberleho vypracovaním štúdie na využitie plochy, ktorá sa v roku 1992 stala základom pre súťaž architektov zameranú na rozšírenie a sanáciu objektu.

V prvej fáze výstavby sa na južnej strane postavili prístavby s experimentálnou scénou, jazerným štúdiom a jazerným foyerom. Spolu s dielňami, šatňami a skladom sa do prevádzky uviedli v roku 1995. Komplexná sanácia v uplynulých dvoch rokoch sa zamerala na obnovu technických zariadení budov a divadelnej techniky. Súčasťou bola aj adaptácia a nové riešenie Festspielhausu s ohľadom na nároky súčasného užívateľa a požiadavky moderných prevádzkových procesov.

Objekt sa najprv uviedol do stavu hrubej stavby a v rámci tejto danej geometrie sa nanovo upravil. Rozšíril sa zo strany námestia a smerom na jazernú scenériu.

„Vedeli sme, že našu realizáciu limitujú dve základné podmienky,“ hovorí architekt Dietrich. „Prvou boli financie v objeme asi 40 miliónov eur a druhou čas, ktorý bol vymedzený desiatimi mesiacmi medzi dvoma sezónami kultúrneho festivalu európskeho významu. Náročnosť rekonštrukcie zvyšovala aj skutočnosť, že sme museli zachovať kontinuálnu prevádzku podujatí.“

Pýchou je Veľká sála

Veľká kongresová a festivalová sála je srdcom celého objektu a centrom letných kultúrnych slávností. Svojou veľkorysou dispozíciou umožnil umiestnenie jedného z najväčších otáčajúcich sa javísk v Európe, ďalej hľadiska pre 1690 divákov, ktoré sa pre menšie udalosti dá upraviť aj na kapacitu tisíc divákov, nehovoriac už o inštalácii špičkovej technickej aparatúry. Monumentálne operné predstavenia, strhujúce baletné kreácie, virtuózne hudobné čísla – to všetko vytvára vo Veľkej sále elektrizujúcu atmosféru čarovnej vône umeleckého zážitku.

Polyfunkčný priestor s experimentálnymi javiskovými formami sa zase považuje za nevybrúsený diamant, ktorého lesk cizeluje daná udalosť. Scéna s názvom Workshop je miestom variabilného rozloženia javiska, kulís a techniky, a preto má potenciál stať sa ideálnym dejiskom pre rôzne udalosti – od rockového koncertu, cez konferencie, prezentácie firemných produktov a veľtrhov, až po usporiadanie slávnostných bálov.

Pohyblivá podlaha rozširujúca možnosti výrazového divadla je navrhnutá na udržanie hmotnosti 37,5 tony. „Bezkonkurenčná v Európe je najmä úroveň ozvučenia a osvetlenia,“ prízvukuje Helmut Dietrich. „Kulisy sa dokonca môžu inštalovať až do deväťmetrovej výšky. Multifunkčnosť priestoru je ďalej rozšírená mobilnou vežou žeriavového typu a prístupom pre mechanizmy na privážanie a odvážanie rôznych scénografií, aj tých výpravnejších.“

Vonkajší výraz a kultúrny význam

Novú tvár dostal celý obvodový plášť budovy, pričom dôraz sa kládol na geometrické spresnenie veľkoobjemového komplexu a zjemnenie povrchov a materiálov. Vďaka prehodnoteniu a novému poňatiu vstupu, ktorý je zvýraznený vysunutým prvkom, ako aj vďaka jasnému vnútornému vstupu návštevníci získali podstatne lepšiu možnosť pohybu a orientácie v celom objekte.

Veľkoryso riešené foyer na úrovni námestia a sály vytvára prostredie zodpovedajúce kultúrnemu významu tejto inštitúcie. Nové riešenie sály č. 1, so stenami a s podlahou z agátového dreva, so zaveseným podhľadom z tkaniny z ušľachtilej ocele a s červenými čalúnenými sedadlami, vytvára pre návštevníkov divadelnú atmosféru s moderne tvarovanými výrazovými prostriedkami.

Nové flexibilné kongresové sály sa vytvorili ako výpravná spoločenská hala, ktorá môže návštevníkom predstavení na jazere poskytnúť pohodlné miesta na sedenie.

Kontext s okolím

Helmut Dietrich (1957) s Muchom Untertrifallerom (1959) majú spoločný ateliér od roku 1994. Z tohto obdobia pochádzajú viaceré kvalitné príklady, ktoré štúdio posunuli medzi najvyťaženejšie na súčasnej rakúskej architektonickej scéne.

Z tých posledných spomeňme aspoň viedenskú Stadthalle (2006), radnicu v Bregenzi (2003 – 2004), požiarnu zbrojnicu v Mellau (2004 – 2005) či administratívnu budovu v Eferdingu (2004). Ako obidvaja architekti vyhlasujú, „naše projekty sú výrazne naviazané na okolie, pričom rešpektujú individuálnu situáciu a jedinečný architektonický program.“ Aj preto ich výsledky garantujú jednoznačnosť a originalitu riešenia a zároveň harmonizujúci kontext s prostredím.

Platí to aj pre ich Festspielhaus v Bregenzi, pri ktorom krajinný architekt Vogt z Zürichu vytvoril novú tvár námestia Platz der Wiener Symphoniker. Exteriér s plynulými prechodmi a naplnený neopakovateľnou atmosférou pripomína park, ktorý svojim veľkorysým dimenzovaním vyhovuje každodennému i sviatočnému využitiu. Dlažba a zeleň sa prispôsobujú okolitému prírodnému prostrediu malebného brehu Bodenského jazera.

Okrem urbanistických kvalít vytvára námestie aj – v minulosti chýbajúcu – väzbu na jazero a umožňuje návštevníkovi vychutnať si pôsobivú scenériu krajiny, v ktorej sa Dom kultúrnych slávností nachádza.

Pôdorys

Rez

Názov: Komplexná sanácia Domu kultúrnych slávností Bregenz
Miesto: Bregenz
Investori: mesto Bregenz, spolková krajina Vorarlberg, republika Rakúsko
Užívateľ: Festspiel- und Kongreshaus, Bregenz
Architektonické riešenie: Dietrich / Untertrifaller
Vedenie projektu: S. Gaudi, H. Walker
Začiatok výstavby: august 2005
Otvorenie: júl 2006
Objem: 11 400 m3
Úžitková plocha: 2 680 m2
Náklady: približne 40 miliónov eur
Dodávateľ fasády a interiérových obkladov stien vo vstupnej hale: Rieder Beton, spol. s r. o.
Projekt statiky: Mader-Flatz, Bregenz
Projekt stavebnej fyziky: Weithas, Hard
Elektroakustický projekt zvuku: OEG Dornbirn
Javisková technika: Kottke, Bayreuth
Akustika: Müller BBM, Planegg

Ľudo Petránsky
Foto: Bruno Klomfar