Kľúčový míľnik pre Medziháj? Mesto odpredalo pozemky pre jeden z najväčších rezidenčných projektov v Trnave
Trnava sa pripravuje na vznik úplne novej mestskej štvrte, ktorá zásadne zmení západnú časť mesta. Obytná zóna Medziháj prinesie stovky rodinných domov a bytov, rozsiahle verejné parky, školy aj služby. Odsúhlasený prevod mestských pozemkov do rúk mestskej spoločnosti umožní rozbehnúť prípravu infraštruktúry a ďalšie kľúčové kroky projektu.
![]() |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Na západnom okraji katastrálneho územia Trnavy má v horizonte niekoľkých rokov vyrásť jeden z najväčších pripravovaných rozvojových projektov v meste – obytná zóna Trnava Medziháj. Celková rozloha riešeného územia je 50,94 hektára, pričom samotná obytná zóna má vo výsledku zabrať až 42,25 hektára. Projekt je navrhnutý na pozemkoch, ktoré v súčasnosti slúžia ako poľnohospodárska pôda.
Koncom októbra 2025 mestské zastupiteľstvo schválilo prevod mestských pozemkov, čím výrazným spôsobom posunulo napredovanie projektu. Pozemky vďaka prevodu prejdú pod mestskú spoločnosť Mestské stavby Trnava, ktorá následne zabezpečí ďalšiu prípravu projektu a výstavbu infraštruktúry.
Viac ako len bytové domy
Projekt Trnava-Medziháj sa do povedomia širšej verejnosti dostal predovšetkým vďaka kvalitnej architektonicko-urbanistickej súťaži súvisiacej s podobou bytových domov. Výsledky súťaže verejnosť spoznala v júli 2024. V silnej konkurencii zvíťazil bratislavský ateliér CAKOV & PARTNERS. Výstavba bytových domov je však len jednou z častí pripravovaného rozvojového projektu Trnava-Medziháj. Jeho hlavnú časť totiž tvorí výstavba 378 rodinných domov.
Okrem spomínaných rodinných a bytových domov v lokalite vzniknú aj mestské vily či polyfunkčné bloky. Práve polyfunkcia sa prirodzene stane centrom spoločenského diania. V lokalite majú byť vybudované objekty vhodné pre obchody, služby či kaviarne. Zámer počíta aj s výstavbou školských objektov a so zariadením sociálnych služieb.
Dva typy blokov v rámci projektu budú venované zeleni. Projekt počíta s parkmi aj rozsiahlym lesoparkom, ktoré vytvoria rekreačné zázemie pre obyvateľov. Zeleň nie je vnímaná iba ako doplnok, ale ako rovnocenná súčasť urbanistickej štruktúry. Súčasťou riešenia je aj pohodlný pohyb peších a cyklistov. Chodníky budú bezbariérové, čo ocenia rodiny s kočíkmi či ľudia so zníženou mobilitou.

Vyhráva ekologickejšie riešenie
Pri spracovaní projektu vznikli dva varianty riešenia, ktoré sa líšia predovšetkým v prístupe k parkovaniu a zelenej infraštruktúre. Začiatkom septembra 2025 bolo zverejnené záverečné stanovisko, ktoré potvrdilo výber druhého variantu. Ten sa líšil najmä presunom časti parkovania do podzemia, vďaka čomu posilnil ekologický profil. Do lokality prinesie až 396 120 m² zelene, spevnené plochy má zredukované na 131 750 m² a dopĺňajú ho zelené strechy s výmerou 27 500 m².
Pre rodinné domy je tak pripravených minimálne 710 miest priamo na pozemkoch. Ďalších 355 miest bude vytvorených formou uličných stojísk. Bytové domy a občianska vybavenosť disponujú parkovaním, ktoré doplnia aj podzemné garáže.

Financovanie projektu ako kľúčový problém
Nedávne odsúhlasenie prevodu pozemkov vo vlastníctve mesta na mestskú spoločnosť Mestské stavby Trnava predstavuje v celom projekte významný míľnik. Podľa samosprávy prevod pozemkov na mestskú spoločnosť umožní, aby sa mohla začať príprava technickej a dopravnej infraštruktúry – teda sietí, ciest či chodníkov. Okrem toho mesto deklaruje, že projekt bude financovaný cez obchodnú spoločnosť Mestské stavby Trnava, čo znamená, že developerská časť investície nepôjde priamo na vrub mestského dlhu.
Práve financovanie projektu predstavovalo jeden z kľúčových problémov, ktorého sa obávali viacerí poslanci. Viceprimátor Marcel Krajčo však situáciu ozrejmil: „Vy už trošku zvádzate ten naratív toho, že mesto bude mať ďalšie zadlženie. Nie. Úver si bude brať s.r.o., tie sú na to, aby tvorili zisk. Nejdeme zadlžovať mesto. Pre mňa je toto jedno z najtransparentnejších správaní, ako sa vôbec v tomto prevode majetku dá baviť,“ uviedol.
Ďalším krokom v projekte bude vypracovanie územného plánu zóny a následne projektovej dokumentácie pre inžinierske siete a verejné priestory. Po týchto krokoch projekt vstúpi do fázy získavania stavebných povolení. „Po dokončení prípravy územia bude možné pozemky rozpredávať záujemcom o výstavbu alebo vytvoriť spoločné investičné projekty s developermi,“ uvádza samospráva. Na samotné stavebné práce si tak ešte budeme musieť počkať.
Obytná zóna Trnava-Medziháj
Architekt: CAKOV & PARTNERS
Celková rozloha: 50,94 ha
Obytná zóna: 42,25 ha
Investícia: zatiaľ nevyčíslená
Stav projektu: v príprave





