Stodola sa zmenila na experimentálny priestor
Ešte nedávno tu stáli stajne. Potom sa objavil investor – umelec a začal plánovať. Dnes predstavuje jeho štúdio Posehuset mimoriadne moderný ateliér.
![]() |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Cieľom rekonštrukcie bolo maximálne využiť celý objem existujúceho objektu a zmeniť ho na multifunkčnú sálu. Zvolil sa takýto princíp: zachovať doterajšie obvodové murivo objektu vrátane všetkých historických detailov, okenných a dverových otvorov včítane výplní. Do dobovej schránky sa vložil nový, moderný, presný kubus. Celá koncepcia pracuje po výtvarnej stránke s napätím medzi historickou nepresnou fasádou a modernou prísnou vstavbou. Aj materiálové riešenie zodpovedá tejto koncepcii – nabielo natreté nerovné murivo pôvodnej budovy kontrastuje s kalibrovaným obkladom modernej vstavby. Výsledný tvar vstavby rešpektuje pôvodné tvaroslovie objektu, ale pritom zodpovedá súčasným požiadavkám na daný priestor.
![]() |
![]() |
Pomohli profesionáli
Súčasní obyvatelia najskôr začali rekonštruovať sami. „Doslova vlastnými rukami sme začali kopať základy, ale pre nedostatok času a mnohé aktivity s deťmi a umeleckými projektmi sme si uvedomili, že potrebujeme tím profesionálnych poradcov – technikov a architektov, ktorí vyriešia denné osvetlenie ateliéru a rozvinú a vycibria architektonické nápady a funkcie,“ hovorí pani domu. Majitelia pôvodne plánovali vložiť hotový prefabrikovaný objekt vstavby pomocou žeriavu do pôvodných obvodových múrov. Technický stav budovy ale tento postup neumožnil a vstavba sa musela skompletizovať priamo na mieste po jednotlivých dieloch.
Miesto na experiment
Kompozícia strešného plášťa, vytvorená kalibrovanými čiernymi hliníkovými plátmi, so systémom okenných otvorov a solárnych kolektorov sa finalizovala viac ako rok. Zvonku pôsobí nový ateliér ako hranol vychádzajúci zo starej budovy stajne. Výsledný dojem je založený na kontraste starých a nových materiálov a tvarov. „Flexibilné osvetlenie a priestorové efekty sa presne hodia k našim pracovným metódam bez toho, aby sme museli pri stavbe robiť akékoľvek kompromisy. Neustále ma prekvapuje a inšpiruje spôsob, ako je príroda vtiahnutá dovnútra prostredníctvom strešných okien a zrkadlových odrazov. Aj keď štúdio predstavuje stopercentne pracovný priestor pre moje náročné, ale zábavné experimenty, rady sa tu zdržujú aj naše deti, hrajú sa tu a občas zaspia na podlahe,“ vysvetľuje umelkyňa.
![]() |
![]() |
Prirodzené denné svetlo
Pre umelecký ateliér je najvhodnejšie horné osvetlenie. Preto sa na vstavbu zvolili plné steny, ktoré zakrývajú pôvodné otvory, a priestor je osvetlený zhora strešnými oknami. Použitie zrkadiel na stenách a polovici stropu povznieslo koncepciu interiéru na novú úroveň a vytvorilo priestor v duchu veľkej camery obscury. Prirodzené denné svetlo, odrazy od zrkadiel a jednoduchosť nevybavenej miestnosti vytvárajú neobmedzený univerzálny priestor na umelecké vyjadrenie, ktoré je obmedzené len dostupným priestorom s plochou 25 m2.
Tri strešné okná rôznej veľkosti, umiestnené vo vyváženej štruktúre, privádzajú do miestnosti maximum denného svetla, dvakrát viac, ako by dopadlo fasádnymi oknami, a ukazujú potenciál horného osvetlenia z hľadiska výsledného dojmu z priestoru a výrazu interiéru.
Tri strešné okná VELUX a sklené dvere sú jedinými zdrojmi prirodzeného svetla, pretože všetky staré okná stajne sa zamurovali. Nová, hlbšia úroveň podlahy ešte umocňuje priestrannosť miestnosti, v ktorej bolo pôvodne nastaviteľné mezaninové poschodie ovládané výťahovým mechanizmom.
![]() |
![]() |
Architekt: Svendborg Architects, Kodaň
Lokalita: Farum, Dánsko
Rok dokončenia: 2010
Rozloha: 25 m2
–>–>





















