Slovenské interiéry 2005 – 2007: poohliadnutie za bratislavskou premiérou retrospektívnej výstavy
Na práve skončenom bratislavskom veľtrhu nábytku MODDOM 2008 (22. – 26. 10. 2008) získala jednu z cien veľtrhu udelených odbornou hodnotiteľskou komisiou, expozícia DESIGN SALON 2008, ktorú už po piaty raz pripravilo združenie Design Slovakia. Súčasťou tohtoročnej expozície a ťahákom pre odbornú i laickú verejnosť bola rozsiahla retrospektívna výstava INTERIOR.SK.05/07 – Slovenské interiéry 2005 – 2007, na ktorej organizátori priblížili takmer 120 vybraných prác – interiérov a dizajnov slovenských autorov formou panelov a 3D exponátov. O filozofii výstavy a cieľoch projektu INTERIOR.SK.05/07 hovorí Ľubica Fábri, riaditeľka združenia Design Slovakia a iniciátorka podujatia.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Čo všetko ponúkla návštevníkom výstava INTERIOR.SK.05/07?
Prostredníctvom výstavy sme chceli priblížiť verejnosti hodnotné diela, ktoré vznikli v danom období v SR v oblasti tvorby interiérov a dizajnu do interiérov. Na účasť boli vyzvaní profesionáli aj študenti, interiérové štúdiá, investori, výrobcovia. Za šesť mesiacov trvania výzvy sme získali rekordných 241 registrácií, výberová porota vybrala na výstavu a do publikácie okolo 130 prác.
Sú medzi nimi realizované bytové interiéry, komerčné priestory najrôznejších typov od kaviarní či hotelov po pracoviská, verejné interiéry i nerealizované návrhy a vízie. V kategórii dizajn prevláda nábytok renomovaných slovenských výrobcov a nekonformné návrhy študentov dizajnu. Myslím, že kolekcia, ktorá vznikla, ponúka pestrý a zároveň seriózny profesionálny pohľad na tvorbu a tvorcov tohto obdobia, laickej verejnosti poskytuje množstvo kultivovaných inšpirácií. Teším sa, že vo výbere nechýbajú práce popredných architektov a renomovaných ateliérov, ale i návrhy študentov zo všetkých vysokých škôl s výučbou architektúry a dizajnu na Slovensku.
Kuriozitou a akousi bodkou za výstavou s pohľadom do budúcnosti je projekt – vízia architekta Kalina Cakova k téme Kúpeľňa budúcnosti, ktorá vznikla v lete tohto roku v rámci workshopu spoločnosti Hans Grohe v Japonsku a bola zaradená medzi najlepších päť návrhov európskych architektov na workshope.
Na výstavu ste vybrali pomerne veľa moderných bytových interiérov. Znamená to posun vo vkuse slovenských zákazníkov k lepšiemu?
Nie. Na Slovensku sa ešte vždy už viac-menej zbytočne zaoberáme problémom vkusu či nevkusu bytových interiérov. Táto téma je podľa môjho názoru reliktom z čias pred rokom 1990. V demokratickej spoločnosti ľudia vždy budú bývať primerane svojim finančným možnostiam a v súlade so svojimi požiadavkami. Vo vlastnom domove sa potrebujú cítiť dobre, je to ich intímna zóna, miesto oddychu, spolužitia rodiny, sveta, ktorý patrí iba im.
Každý však preferuje niečo iné a to, ako býva, je výhradne jeho osobná vec. Je preto dosť naivné myslieť si, že všetci by mali, alebo možno raz budú bývať v moderne stvárnených interiéroch – to je ten prežitok v myslení z čias, kedy údajne všetci napredovali k pokroku – aj proti vlastnej vôli. Mimo to, dizajnérsky zariadený interiér či dom, navrhnutý architektom na mieru, je predovšetkým vecou peňazí, až potom vecou vkusu.
Dobrá moderná architektúra a dobrý moderný dizajn sú elitárske – či sa to niekomu páči, alebo nie. Ak sa v našom výbere ocitli najmä moderné bytové interiéry, je to preto, že výhradne také architekti prihlásili. Osobne ma prekvapil celkový nízky počet diel v tejto kategórii, na druhej strane je logické, že súkromie si ľudia čoraz viac chránia. Ako kurátorka nemám zábrany prezentovať bytový interiér zariadený v retroštýle či exoticky ako dobrý, pokiaľ by bol kultivovaný, esteticky hodnotný a profesionálne zvládnutý…. jeden takýto nádherný príklad sa napokon investor, žiaľ, rozhodol neprihlásiť.
K téme diskusie vkus-nevkus dodám, že by som privítala, keby sa viac začalo diskutovať o tom, ako vyzerajú školy a pracoviská, kde trávia naše deti a my veľkú časť dňa, akú atmosféru majú zdravotnícke zariadenia a priestory, kde dožívajú svoje dni starí či chorí ľudia, s akým prostredím sa stretávame na úradom a verejných inštitúciách – to všetko sú priestory, ktoré predovšetkým vypovedajú o kultúre spoločnosti a aj ju v dobrom či zlom formujú.
Najväčší počet predstavených prác je v kategórii Komerčné interiéry. Dôvod?
V tejto kategórii bolo prihlásených najviac prác. Do komerčných priestorov sa v súčasnosti najviac investuje, najdynamickejšie sa rozvíjajú. Opäť použijem paralelu so situáciou pred rokom 1990: vtedy bolo úplne jedno, či jedna reštaurácia vyzerá inak ako druhá alebo nie. V konkurenčnom prostredí je to úplne iné: prevádzky sa musia líšiť, ak chcú prilákať zákazníkov.
Investori a podnikatelia si začínajú uvedomovať, že cieľovú klientelu musia – ak chcú byť úspešní, osloviť nielen kvalitnými službami či prívetivým personálom, ale aj kultivovaným a zaujímavým prostredím. Musia dobre poznať, kto je ich cieľový zákazník a podľa toho vyberať štýl, stvárnenie interiéru – konzervatívnu staršiu klientelu asi ťažko priláka hypermoderné zariadenie hotela, mladí manažéri zrejme uprednostnia iný typ lokálu než seriózni bankoví úradníci… apod.
Tvorba komerčných interiérov stojí na úplne iných princípoch ako bytový interiér – podnikatelia, ktorí si dajú navrhnúť interiér, aký sa páči im osobne, často investujú dva razy – druhý raz, keď sa priestor prerába na to, čo sa páči ich zákazníkom…
Osobitnou témou medzi komerčnými interiérmi sú interiéry firemných sídel a pracovísk. Tu nám prišlo len zopár pekných príkladov, myslím, že je to oblasť, do ktorej spoločnosti ešte len začínajú investovať. Nad poznaním, že príjemné a komfortné pracovné prostredie motivuje k lepším výkonom a k väčšej loajalite k podniku, u nás ešte vždy víťazí diktát čo najmenších výdavkov.
Ako je to s dizajnom? Prinieslo trhové hospodárstvo viac inovácií?
Ani nie. Veľa nábytku a ostatného interiérového zariadenia sa importuje, nedôvera k domácim výrobkom pretrváva, uctievanie trendových svetových značiek niekedy víťazí aj nad funkčnosťou a reálnou potrebou. Po roku 1990 stratili veľkí slovenskí producenti východné trhy, s nemoderným sortimentom na Západe neuspeli, mnohé podniky zlikvidovala divoká privatizácia.
Napriek tomu máme na trhu niekoľko domácich výrobcov, ktorí sa etablovali na Slovensku a už aj v zahraničí pomocou dobrého dizajnu, harmonického sortimentu a kvalitného vyhotovenia. Vyvinúť a vyrábať autentický dizajn je extrémne drahá záležitosť, považujem za malý zázrak, že to aspoň niektorí slovenskí producenti v komodite s tak tvrdou konkurenciou ako nábytok, dokážu.
Na Slovensku sme prepásli obdobie, kedy bolo treba s podporou štátu investovať do inovatívnych technológií v nábytkárskom priemysle – a nielen tam. Bohatá tradícia v odvetviach ako je výroba svietidiel, nápojového skla, stolovacieho náčinia a keramiky, kobercov a bytových textílií je až na niekoľko výnimiek zrejme nenávratne preč. Je to neuveriteľná škoda, pretože kreatívny potenciál, na ktorý poukazujú do nášho projektu prihlásené študentské dizajny množstvom a invenciou, je pozoruhodný.
Ktoré z pomedzi vystavených prác by ste vy osobne označili za najlepšie?
Na výstave prezentujeme výber, takže všetky diela sú niečím hodnotné a výnimočné. Práce z rôznych kategórií nemožno navzájom porovnávať – na bytový interiér sa zákonite vzťahujú iné požiadavky ako na komerčný či verejný a naopak.
Medzi prácami v kategórii bytových interiérov ma najviac oslovili tie, kde vidno súlad medzi vonkajškom a vnútrom obydlia – ako u rodinného domu Pátrium architekta Matušíka. Z komerčných sa mi osobne najviac páči pobočka Slovenskej sporiteľne (AK SIEBERT + TALAŠ) a BAR-BAR (JURANI + TOMA Architekti), z verejných interiérov kazematy na Nitrianskom hrade (BARAK Architekti) a interiér Kardiocentra v Nitre (AK SAN – HUMA ´90) – všetky sú príkladmi, že aj za pomoci minima prvkov – farby, svetla, možno vytvoriť interiér s príjemnou, či neopakovateľnou atmosférou.
Aký interiér je podľa vás dobrý?
Funkčný, čistý a hygienický – s dobrou klímou a svetlom, prívetivý, vľúdny, s myšlienkou a s atmosférou, ktorá ladí s jeho účelom a podstatou.
Výstavou v Bratislave projekt INTERIOR SK 05/07 nekončí… best of the best…
Do 14. novembra si môžu všetci, ktorí nestihli výstavu na Inchebe, pozrieť menšiu inštaláciu s názvom INTERIOR.SK.05/07 – best of the best v TECHOCENTRE na Továrenskej 14 v Bratislave. Sú tam sústredené všetky tie diela z nášho výberu, ktoré v minulosti získali ocenenia v domácich a zahraničných súťažiach ako CE.ZA.AR, ceny za dizajn na veľtrhoch nábytku apod.
S výstavu INTERIOR SK 05/07 máme pred sebou od začiatku roka 2009 ďalšie zastávky – v Košiciach (január-február), Viedni (marec), Budapešti (máj) a Prahe (október). Dovtedy nás čaká horúčkovitá príprava knihy s rovnomenným názvom, ktorú plánujeme vydať koncom februára 2009.
Pôjde o prvý titul svojho druhu v SR, ktorý okrem plnofarebných prezentácií prác, vybraných na výstavu, bude obsahovať aj odborné texty o histórii tvorby interiérov a dizajnu v SR, o vzdelávaní a vývoji v tvorbe jednotlivých typov interiérov po roku 1990, a taktiež rozsiahlu faktografickú časť s registrami zúčastnených autorov, fotografov, škôl, ocenení apod.
Plnofarebnú publikáciu pripravujeme v slovensko-anglickom vydaní na cca 200 stranách. Projekt INTERIOR.SK plánujeme organizovať bienálne, jeho najbližší ročník – 08/09 vyhlásime v októbri 2009.
Pretože máme záujem intenzívnejšie prezentovať tvorbu architektúry komplexne, už v novembri zverejníme výzvu na registrovanie prác do projektu ARCHITECTURE.SK.05/08 – Slovenská architektúra 2005 – 2008. Jeho výstupom bude putovná panelová výstava počas Dní dizajnu a architektúry 2009 v októbri budúceho roku v Bratislave, a taktiež obrazová publikácia.
Peter Kunc
Foto: Soňa Sadloňová, Patrik Paul, Pavol Meluš, archív Design Slovakia