3x prázdninové útočisko v krajine

image 76850 25 v2

Na troch rozsiahlych pozemkoch v Portugalsku sa João a Andreia Rodriguesovci rozhodli postaviť prázdninové domy na prenájom. Krokom, ktorý sa im rozhodne vyplatil, bolo, že prizvali na projekt svojho dobrého priateľa Manuela zo známeho portugalského ateliéru Aires Mateus.

Architektonicky najvýraznejším počinom je projekt nájomného príbytku Casa no Tempo vzdialeného asi hodinu od Lisabonu v Mortemor o Novo. V rovinatom, málo zalesnenom kraji Alentejo zdedili dnešní majitelia rozsiahlu farmu s veľkosťou 400 ha. Pozemok je plný prírodných krás – nachádzajú sa tam sady korkových stromov, pasienky, viaceré rybníky, hrádze, potoky a tiež množstvo solitérnych žulových skál. Pôvodný centrálny dom bol však v zlom stave a vôľou starého otca bolo, aby sa rodina o farmu postarala. Pri rekonštrukcii sa väčšina známok času na dome prekryla súčasným architektonickým názorom portugalského ateliéru. Vo výsledku sa podarilo navodiť atmosféru večného miesta a vzniklo bývanie Casa no Tempo.

Casa no Tempo
Architektúra uprostred krajiny – príbytok Casa no Tempo sa v tomto roku dostal do výberu nominácií na Mies van der Rohe Award. Magické miesto plné pokoja ponúka záujemcom ubytovanie od 500 eur na deň. Návštevník má následne k dispozícii množstvo doplnkových aktivít na farme počnúc jazdou na koni, rybolovom až po nočné sledovanie hviezd.
Realizácia: 2014
Miesto: Mortemor o Novo, Alentejo, Portugalsko

Krása v jednoduchosti

V tomto projekte hrá prím prírodná scenéria. Manuel Aires Mateus úlohu správne uchopil a poňal architektúru budovy ako upútavku, nie však na seba samú. Casa no Tempo návštevníka pozýva a popritom zdôrazňuje prírodné kvality okolia. Objekt je koncipovaný ako abstrakt súčasným, nie konvenčným spôsobom. Jeho krása tkvie v jednoduchosti riešenia. Prostá signifikantná figúra, biele povrchy, architektúra oslobodená od nadbytočných koloratúr, to je rukopis portugalského architektonického štúdia dvoch bratov Aires Mateus. Na mieste dnešnej stavby stáli pôvodne dva objekty spojené do tvaru písmena L. Hlavná obytná budova, ktorá prešla rekonštrukciou, bola objemovo zredukovaná na takmer štvorcový pôdorys s veľmi plytkou sedlovou strechou. Nižšia pozdĺžna prístavba, dnes už nepotrebná, bola odstránená úplne. Architektovi mohla byť inšpiráciou ruina budovy stajní, z ktorej zostalo na pozemku len torzo masívnej obvodovej konštrukcie s archetypálnou formou domu.

Pozvánka von

Originálna konštrukcia objektu je hlavne kamenná, doplnená novým tehlovým murivom. Zjednodušená logická dispozícia ponúka ubytovacie kapacity pozostávajúce zo štyroch spální. Dojem priestorovosti a otvorenosti minimalistického interiéru podčiarkujú viaceré jeho prvky – okrem veľkých zasklení dodávajúcich veľa prirodzeného svetla sú to „nahé“ biele steny, minimum mobiliára alebo množstvo zrkadiel voľne rozmiestnených po interiéri.

V masívne hrubých stenách sú vytvorené veľké otvory slúžiace ako priechody medzi miestnosťami. Stropy izieb kopírujú sklon strechy a finišujúc vo výške okenného otvoru prirodzene pozývajú von za krásami prírody. Zariadenie domu je kombináciou prvkov špičkového moderného dizajnu a dreveného nábytku lokálnej výroby.

Kuchyňa v bielom mramorovom stvárnení je svojou ostrovnou pracovnou plochou v priamom spojení s veľkým jedálenským stolom a s výhľadom do záhrady. Každá jedna spálňa má vložený blok vlastného hygienického zázemia – bez uzavretia dverami, s walk in sprchou a obložením s ručne vyráanými kachličkami. Sanita, batérie i osvetlenie nesú zvučné dizajnérske mená. Spoločenský priestor alebo lounge láka obyvateľov posedením pri atypickom kozube.

Tri kroky kultivácie

Dva roky trvajúca obnova budovy je však len jednou z troch zásadných intervencií vedúcich ku skultivovaniu krás tohto vidieckeho územia. Všade na pozemku prítomný element vody bol podčiarknutý nevšedným stvárnením bazéna. Do prirodzeného prostredia rurálnej krajiny nečakane vstupuje štvorcová vodná plocha s rozlohou 400 m2. Architekt sa inšpiroval početnými močiarmi v okolí a k domu pridal ich architektonizovaného pendanta. Nečakane plytký bazén s povrchom pieskovej farby vyniká topografiou pláže s elegantným sklonom vstupu do vody. Posledným zásahom do krajiny je komplex hektárového prírodného labyrintu z vysokej zelene, ktorý ešte musí dorásť do plánovaných rozmerov. Opäť v pôdorysnom tvare štvorca, obohnaný múrom. Je zložený z rôznorodých zón – od poľnohospodárskych štruktúr až po oblasti pestovania zeleniny a kultivácie kvetov. Manuel Aires Mateus mal v úmysle vytvoriť paletu vizuálnych a zmyslových vnemov, ktorých kombinácia predznačuje človeku správnu cestu z labyrintu von.

Casas na Areia
V lokalite prírodnej rezervácie toku Sado zrealizoval Aires Mateus prvý unikátny projekt pre rodinu Rodriguesovcov – skupinu štyroch ubytovacích jednotiek. Ovplyvnený miestnou stavebnou tradíciou buduje niektoré prístrešky z dreva, pokrýva ich slamou a na podlahu spoločenskej budovy používa všadeprítomný piesok. V spojení s prvotriednym mobiliárom, bielym betónom, kúpeľňami v korianovej úprave a malým bazénom tak vytvoril nevšedný komfort a zážitok z bývania na jednom mieste.
Realizácia: 2010
Miesto: Comporta, Grandola, Portugalsko

Cabanas no Rio
Cabanas no Rio ako jednoduché romantické útočisko pre pár si našlo miesto na brehu rieky Sado v Comporte. Pôvodne rybársky prístrešok bol zrecyklovaný na dve malé obytné kabíny, rozdelené na dennú a nočnú zónu. Až ako hotový výrobok bola dvojica transportovaná naspäť na svoje miesto. Architekt tak rešpektuje identitu miesta a zároveň s ňou kreatívne narába.

Realizácia: 2013
Miesto: Comporta, Grandola, Portugalsko

text: Beáta Paňáková
foto: Nelson Garrido/NGPhoto

Článok bol uverejnený v časopise ASB.

Komentáre