Premeny kancelárskeho nábytku
Galéria(4)

Premeny kancelárskeho nábytku

Partneri sekcie:

Nič tak neovplyvnilo vývoj kancelárskeho nábytku ako nástup počítačovej techniky v deväťdesiatych rokoch.

Kancelárske stoly do tých čias slúžili výlučne na písanie, a tomu zodpovedala aj ich pracovná výška – okolo 65 cm. Dnes sú už kuriozitami špeciálne stoly na písacie stroje. Hĺbka kancelárskych stolov do 80 cm, vzhľadom na umiestnenie hlbokých počítačových monitorov, sa rovnako stala problematickou. Vzdialenosť obrazovky od očí užívateľa bola príliš malá a nevyhovujúca.

Nastal tak čas oveľa praktickejších rohových ergonomických stolov. Tie majú oproti klasickým stolom niekoľko výhod. Napríklad pri zostavovaní dvoch rovných stolov do tvaru L je roh zostavy iba odkladacím, zle dostupným miestom, zatiaľ čo ergonomický stôl v tvare L má vnútornú časť rohu ako hlavné pracovné miesto. Jeho hĺbka umožňuje umiestnenie monitora do optimálnej vzdialenosti od očí a navyše tento typ poskytuje väčšiu pracovnú plochu v porovnaní s klasickým typom rovného stola.

Nástup LCD monitorov nezmenil veľa na obľube ergonomicky riešených stolov. Hĺbka monitora je síce zanedbateľná, ale jeho uhlopriečka sa zväčšuje. Takže požiadavky na ohniskovú vzdialenosť ostávajú prakticky totožné.

Stolička v službách počítačov

Rovnako tak sedací nábytok – stoličky a kreslá – ovplyvňujú informačné technológie. Na stoličke totiž sedíme čím ďalej tým viac. Netreba nikam chodiť. Všetko vďaka internetu vybavíme spoza počítača. Porady či videokonferencie od stola už nie sú zvláštnosťou. Tým sa zvyšujú aj nároky na pracovné stoličky, najmä ak ide o ergonómiu sedenia (o ktorej sa píše neustále), ale tiež o životnosť stoličky (o ktorej sa, bohužiaľ, už tak často nehovorí). Zvyšujúci sa dopyt po moderne a prakticky riešenom kancelárskom nábytku, vrátane ergonomicky riešených produktov, reflektujú takmer všetci výrobcovia.

V hre sú nové materiály

Ďalším faktorom, ktorý ovplyvňuje dizajn kancelárskeho nábytku, a vlastne celých interiérov, je vývoj v oblasti materiálov. Do roku 1989 bol v kanceláriách bežný nábytok z nekvalitnej drevotriesky – tá sa povrchovo upravovala papierovou fóliou, zväčša s príšerným dezénom. Popri tom pôsobil nový nábytok z drevotriesky oblepený tenkou drevenou dyhou (tzv. dyhovaný nábytok) ako automobil západnej značky vedľa starej „embéčky“. Cena síce tomuto pomeru tiež zodpovedala, ale to nehralo až takú úlohu, pretože bolo nemysliteľné, aby sa podnikateľ, ktorý sa chystá dobyť svet obchodu, obišiel bez reprezentatívneho nábytku.

Dizajn laminovaných drevotriesok (LTD) však v poslednom čase prešiel dlhú cestu kvalitatívneho vývoja a dnešné imitácie dezénov dreva laik ťažko rozozná od originálov. Navyše je údržba LTD úplne nenáročná. A cenový rozdiel – v prospech laminovaných drevotriesok – je viac ako citeľný.

Časom si štátne a pološtátne podniky našli svojich majiteľov. Tí sa začali o výšku svojich nákladov zaujímať, a tak sú v súčasnosti LTD drevotriesky (tzv. laminát) najrozšírenejším materiálom. Rovnako tak aj stoličky sú ovplyvnené novými materiálmi. Navyše, je to zrejmé aj pri stále väčšom rozšírení sieťoviny, ktorá je stále častejšou alternatívou oproti klasickému čalúneniu. Jej výhody, najmä v horúcich dňoch, mnohí ocenia. A zatiaľ čo predtým bola poznávacím znakom drahých kancelárskych kresiel, dnes sa stáva operadlo so sieťovinou štandardným vybavením.

Malé firmy verzus open space

Veľmi módnou a často diskutovanou otázkou bývajú veľkopriestorové otvorené kancelárie – tzv. open space. Mnohé články vyzdvihujú ich výhody, iné upozorňujú na ich slabiny. Možno by sa k tejto téme mali vyjadriť najmä tí, ktorí v týchto kójach trávia osem a viac hodín denne.

Faktom viac-menej ostáva, že 70 % podnikateľských subjektov sú malé a stredné firmy. Vzhľadom na počet svojich administratívnych pracovníkov a tiež s ohľadom na architektonické riešenie svojich administratívnych priestorov riešia trochu iné problémy ako dilemu „open space – áno či nie?“.

Ide o umiestnenie zamestnancov do kancelárskych priestorov, kde sa už miestnosť 6 × 6 m považuje za veľkú. Požiadavkou je, samozrejme, umiestnenie čo najväčšieho počtu pracovníkov do miestnosti, ale väčšinou je tu dôraz na funkčnosť týchto pracovísk. A v neposlednom rade aj na estetickú stránku interiéru. V týchto prípadoch sa otvára priestor na invenciu a dobré nápady. Z hľadiska človeka, ktorý sa navrhovaním interiérov živí, a navyše ho to aj baví, treba povedať: vďaka pánu bohu.

Jiří Novotný
Foto: archív spoločnosti Office Pro
Autor pracuje v spoločnosti Office Pro.