Interiér Domu zlomu, vytvorený dvojicou architektov Branislav Hovorka a Martin Paulíny, získal v súťaži YAP.SK – Cena pre architektov do 35 rokov – ocenenie Zlatá Stopka 2012 za najlepší realizovaný interiér.
Architektúra
Keď sa vám dostane do rúk pexeso z Ostbloku, nevyhnete sa úsmevnej nostalgii a spomienkam. Potom vás začnú svrbieť prsty a najradšej by ste dva herné pláty hneď rozstrihali, aby ste sa mohli zahrať. Fenomén československého dizajnu sa vám dostane pod kožu a už nepustí. A napokon, keď sa nakazíte nadšením ľudí, ktorí za projektom Ostblok stoja, ste stratení úplne.
Rekonštrukcia apartmánu s rozlohou 115 štvorcových metrov v paláci Art Nouveau je dôkazom toho, že aj v historickej budove sa môže skrývať moderný interiér. Palác postavený v roku 1902 navrhol architekt C. M. Koch. Ide o 5-poschodovú budovu v centre Ľubľany, v tesnej blízkosti cesty v časti určenej na rezidenčnú výstavbu a výstavbu budov polyfunkčných objektov.
Úrad sociálnych služieb a Daňový úrad (La Defense office) od ateliéru UNStudio. Dajte sa uniesť zrkadliacim efektom farebnej fasády.
Prvý projekt Franka Gehryho v Latinskej Amerike, múzeum na ploche 4000 m2 v Paname. Rozbitá strecha plná jasných farieb rozpráva o pestrofarebnej faune a flóre tropických regiónov.
Nová budova synagógy, ktorá získala certifikát LEED Platinum, nahradila pôvodný objekt na okraji obytnej štvrte v meste Evanston (Illinois, USA) krížom cez mestský park a neďaleko trate prímestského vlaku. Vo výslednom návrhu sa architekti snažili dostať do rovnováhy limity pozemku a ambiciózny program, ktorý zahŕňa priestory na náboženské, vzdelávacie a komunitné aktivity. To všetko so zreteľom najmä na to, aby architektonické stvárnenie budovy reflektovalo vízie a ciele kongregácie.
Pozostáva z viacerých pôvodne chátrajúcich budov postavených v rôznych časových obdobiach. Architekti si už od začiatku uvedomovali, že veľké a staré kamenné múry, ktoré boli kedysi navrhnuté, vytvárajú optimálne podmienky pre bývanie v danom prostredí a klíme. V priestorovom členení vo vzťahu k interiérom zohrávajú neodmysliteľnú úlohu nezastrešené priestory - patia. Mierne nepravidelná geometria v nových častiach komplexu a vertikálna kompozícia vytvárajú spojivo medzi novým a starým, zvýrazňujú voľnú výšku rozličných úrovní budovy.
Ako vytvoriť interiér, ktorý zaujme, dá sa v ňom žiť, prináša radosť a lahodí pohľadu? V súčasnosti je interiér hlavným pútačom a lákadlom investorov, takže práve dizajn s vypovedajúcou hodnotou môže mať rozhodujúce slovo. Je teda na uváženie, koľko námahy a peňazí doňho investovať. Mladí architekti prinášajú najviac módnych trendov, vedia sa rýchlo zorientovať na trhu a prispôsobiť požiadavkám investorov. Ako teda zhodnotíte mladú slovenskú interiérovú tvorbu?
Kaviareň Thalmeiner je pomenovaná po nájomcovi a manažérovi kedysi vyhľadávaného podniku na pešej zóne. Kaviareň Othon, neskôr premenovanú na Európa, nenazýval nikto z Trnavčanov inak ako práve Thalmeiner. Podnik s obľubou navštevovali v tridsiatych a štyridsiatych rokoch minulého storočia popredné osobnosti predvojnovej i medzivojnovej Trnavy. V roku 1950 manažéra kaviarne pána Thalmeinera z podniku vyhnali komunisti. Skončil ako pracovník Zberných surovín v Bratislave. V časoch socializmu dostala kaviareň názov Krym. Ale to je iný príbeh…
Americký architekt Steven Holl opäť ponúka originálnu víziu svojej architektúry. Súkromnú galériu s priľahlým domom situovanú na malebných kopcoch Kangbuk (časť Soulu) navrhol ako experimentálnu paralelu k výskumom jeho ateliéru pri hľadaní architektoniky hudby.
Mestská knižnica v Stuttgarte nepatrí k tradičným budovám, ktoré sa triafajú do vkusu väčšiny. Vďaka jedinečnému konceptu sa, našťastie, nedá zaškatuľkovať. Lutz Werner projekt tejto novej knižnice, situovanej na Mailänderskom námestí, uchopil z úplne inej perspektívy.
Iná hudba. Iní ľudia. Iná zábava – to je slogan azda najobľúbenejšieho Music baru v Trnave, ktorý zaujal aj porotu v súťaži Ceny za architektúru CE.ZA.AR 2012 a v kategórii Interiér získal cenu.
Jednotlivé poschodia paláca, na ktorých sa nachádzajú výstavné priestory spája samostatne stojaca zavesená rampa, ktorá zároveň vytvára kruhovú cestou. Vďaka nej majú návštevníci pocit ako keby sedeli v stroji času, ktorý sa pohybuje plynule po časovej priamke a dáva možnosť prežiť príbeh premien tohto architektonického skvostu v jednotlivých historických obdobiach.
V rebríčku najrozšírenejších materiálov (drevo, papier, kov, kameň, betón, keramika, sklo, textil, plasty a kompozity1) ) ašpiruje drevo svojimi komplexnými vlastnosťami a možnosťami použitia na jednu z najvyšších priečok. V súčasnosti, keď civilizovaný svet hľadá cesty, ako zabezpečiť trvalo udržateľný rozvoj, možno drevo označiť za surovinu budúcnosti – je obnoviteľným a dorastajúcim zdrojom, ktorý človeku poskytuje jedinečné a nenahraditeľné benefity: lesy, udržiavajúce nenapodobiteľné prírodné prostredie a klímu na život, neskôr materiál na nespočetné množstvo využití a na konci svojho životného cyklu2) tepelnú energiu.
Po viac ako 50-ročnej stagnácii výstavby z dreva si tieto technológie opätovne hľadajú miesto v slovenskom stavebníctve. Preberaním európskej legislatívy a postupnou úpravou slovenských noriem a predpisov sa drevo ako základný, ekologicky priateľský a trvale obnoviteľný materiál stáva alternatívou pre výstavbu najširšieho spektra objektov nielen pozemného staviteľstva.