City Arena: Moderný štadión s obchodmi

image 77066 25 v1

V slovenskom Ríme boli Vianoce už 22. augusta. Výpravná šou uviedla do života City Arenu – Štadión Antona Malatinského s priľahlým obchodným centrom. Trnava dostala kombináciu, ktorá spoľahlivo funguje aj v zahraničí, a podobenstvo o chlebe a hrách tak získava nový význam aj u nás. Čo sa týka hry číslo jeden (futbalu), dosiahnutie svetovej úrovne štadióna bude v slovenskej metropole ešte dlho len v rovine zbožných prianí.

Štadión Antona Malatinského je dôsledkom odvážnych rozhodnutí,“ povedal na brífingu novinárom ešte pred otvorením City Areny predseda Slovenského futbalového zväzu Ján Kováčik. „Vláda premiéra Róberta Fica pochopila, že infraštruktúra najmasovejšieho športu na Slovensku potrebuje pomoc a som mu za to veľmi vďačný. Rovnako treba poďakovať investorovi, že vstúpil do tejto spolupráce.“ Áno, štadión je aj atraktívna politická agenda, ktorú treba pred voľbami zhodnotiť a prezentovať pred voličmi ako silný tromf.

Futbalový štadión nemá v slovenských pomeroch obdobu a nadlho zostane neprekonaným stropom úrovne.

Futbalový štadión nemá v slovenských pomeroch obdobu a nadlho zostane neprekonaným stropom úrovne.

Investor Vladimír Poór (ako hlavný majiteľ klubu Spartak Trnava) išiel do City Areny s vedomím, že jeho investícia bude v rámci vládou podporovanej výstavby nových štadiónov na Slovensku projektom číslo jeden, pri ktorom sa jednoducho nedalo zmýliť. Veď všetkých 120 obchodov a gastroprevádzok bolo obsadených už niekoľko týždňov pred otvorením, a čo sa týka futbalového štadióna, odohrá sa tam každý významnejší zápas na území Slovenska vrátane zápasov futbalovej reprezentácie. Jednoducho preto, že je najmodernejším futbalovým štadiónom u nás, ktorý spĺňa najprísnejšie štandardy UEFA a FIFA. A ešte čosi. City Arena je vtiahnutá do absolútneho centra – je v tesnom dotyku so starobylými hradbami 60-tisícového mesta, ktoré je najfutbalovejším mestom na Slovensku a ktorému tento typ obchodného centra chýbal. A to je výhodná štartovacia pozícia.

V nákupnom centre je na dvoch podlažiach mix obchodných priestorov.

V nákupnom centre je na dvoch podlažiach mix obchodných priestorov.

Na Slovensku bez konkurencie

„Chodieval som sem aj v čase, keď sa začalo stavať. Ten výsledný efekt ma však ohúril,“ povedal bývalý vynikajúci strelec trnavského Spartaka Jozef Adamec. „Pripadám si, ako keby som bol na svetovom šampionáte. Tak, ako k Trnave patria kostoly, aj táto aréna sem patrí. Teraz už len, aby sem prišli aj tituly.“ Aj keď z úst legendárneho „Hatrla“ by to mohlo vyznieť ako prejav patriotizmu, prehliadka a najmä prevádzka štadióna mu dáva za pravdu. V slovenských pomeroch nemá obdobu a nadlho zostane neprekonaným stropom úrovne. Užívateľský komfort s bezproblémovým výhľadom z akéhokoľvek miesta na štadióne, zrozumiteľnosť prevádzky, sky-boxy pre VIP hostí, presscentrum, luxusné šatne so zázemím, zvýšená bezpečnosť a hygiena, dostatočne veľké rozptylové priestory pre fanúšikov, blízkosť divákov s hracou plochou, a dokonca kaplnka zasvätená pápežovi Jánovi Pavlovi II. – štadiónu nič nechýba a nemá výraznejšie slabšie miesta.

Interiér nákupného centra má viacero zaujímavých detailov, ktoré mu dávajú atraktívnu podobu.

Interiér nákupného centra má viacero zaujímavých detailov, ktoré mu dávajú atraktívnu podobu.

Interiér nákupného centra má viacero zaujímavých detailov, ktoré mu dávajú atraktívnu podobu.

Azda až na nižšiu západnú tribúnu, ktorá trochu narúša jeho kompaktnosť. Pri nej však treba pripomenúť, že tam zasiahli majetkové záujmy. Evidentný je najmä dôraz na bezpečnosť, ktorá po vzore anglických štadiónov chce pritiahnuť do hľadiska aj rodiny s deťmi a eliminovať vandalizmus domácich „red-black warriors“ či iných bojovníkov z tábora hostí. Kontrola sa začína už pri vstupe na štadión prostredníctvom RFID systému (identifikácia pomocou rádiovej frekvencie), ako aj pasívnou a aktívnou biometriou na turniketoch. „Štadión je projektovaný podľa technických parametrov a požiadaviek UEFA a FIFA s kapacitou tesne pod 19 000 miest,“ uviedol autor projektu a predseda predstavenstva City Areny Ing. arch. Pavol Adamec. Projekt odštartovali pred štyrmi rokmi zmluvou s mestom Trnava. Mesto poskytlo za symbolickú sumu pozemok s veľkosťou približne 3,5 ha, investor po otvorení odovzdá futbalový stánok späť do majetku samosprávy a bude si ho 30 rokov prenajímať rovnako za symbolickú sumu.

Nadštandardné sú aj šatne pre futbalové mužstvo.

Nadštandardné sú aj šatne pre futbalové mužstvo.

Vrátiť život do centra

Vrátiť život do centra mesta. To bolo motto magistrátu, ktorý zareagoval na vyprázdňovanie stredu mesta príchodom obchodných reťazcov. Tie si v 90. rokoch začali stavať hypermarkety na periférii a historické jadro tak čoraz viac zostávalo len pre turistov. City Arena je do centra doslova vsadená a so starobylými hradbami vytvorila pri hlavnom vstupe do centra na ulici Dolné bašty atraktívne obchodné korzo. Tu však číha najväčšie úskalie projektu, ktorý si bude musieť obhájiť svoju lokalitnú opodstatnenosť bezproblémovým dopravným riešením. A na to ešte potrebuje čas. Nie všetko bolo počas otvorenia dokončené. „Očakávame, že nákupnému centru sa potešia najmä Trnavčania, ale počítame aj s ľuďmi zo spádovej oblasti vzdialenej 30 minút autom,“ charakterizuje cieľovú skupinu riaditeľ centra Norbert Kuklovský.

Pri štadióne je evidentný najmä dôraz na bezpečnosť – dôkazom toho sú aj priestranné rozptylové priestory.

Pri štadióne je evidentný najmä dôraz na bezpečnosť – dôkazom toho sú aj priestranné rozptylové priestory.

Čo sa týka obchodných priestorov, ich mix na dvoch podlažiach pripravila spoločnosť Cushman & Wakefield, ktorá je exkluzívnym agentom zabezpečovania prenájmu maloobchodných priestorov a od otvorenia centra má na starosti aj správu obchodného centra. Vďaka otvoreniu City Areny sa zvýšil počet m2 obchodnej plochy v Trnave z bývalých 550 m2 na 900 m2/1 000 obyvateľov. Trnava sa však stále drží za európskym priemerom, ktorý je v súčasnosti 1 200 m2/1 000 obyvateľov. Prvý víkend navštívilo City Arenu 78-tisíc ľudí. Koľkí z nich boli zvedavci a na akom čísle sa centrum ustáli vo svojej nábehovej krivke, to ukážu nasledujúce týždne a mesiace.

Detail interiérového podhľadu pri filigráne v nákupnom centre

Rez – severná tribúna

Rez – severná tribúna

CITY ARENA – Štadión Antona Malatinského

Investor: City Arena, a. s. (zo skupiny Euro Max Slovakia)
Architekt: Ing. arch. Pavol Adamec
Generálny dodávateľ: ZIPP, a. s., Bratislava
Priemyselné rolovacie brány a mreže: SPEDOS-Slovensko, spol. s r. o.
Komplexný systém zariadení na odvod tepla a splodín horenia, požiarne VZT potrubia, vetranie garáží a únikových ciest, strešné svetlíky, bodové a oblúkové pásové svetlíky: Mercor Slovakia, s. r. o.
Kapacita: 19 000 miest
Parametre: výška – 29 m, dĺžka – 208 m, šírka – 146 m
Investície: 30 mil. eur (z toho SFZ 13,5 mil. eur)

CITY ARENA – obchodné centrum

Investor: City Arena PLUS, a. s.
Celková investícia: 80 mil. eur (z toho 30 mil. eur na štadión)
Prenajímateľná plocha obchodných priestorov: 29 500 m2
Podzemné garáže: 960 miest
Projekt: 2011
Územné rozhodnutie: apríl 2013
Stavebné rozhodnutie: august 2013
Začiatok výstavby: september 2013
Ukončenie výstavby: august 2015
Slávnostné otvorenie: 22. 8. 2015

Pôdorys 1. podzemného podlažia

text: Ľudovít Petránsky       

foto: Alan Hyža, City Arena, Trnava         

Dokumentácia:adamec & adamec, s.r.o.   

DetaIL: Stavea Interior

Článok bol uverejnený v časopise ASB.

Komentáre