ing. arch. zuzana morocz skoncila sa era rozhadzovania penazi
Galéria(2)

Ing. arch. Zuzana Mórocz: Skončila sa éra rozhadzovania peňazí

Partneri sekcie:

Ako vytvoriť interiér, ktorý zaujme, dá sa v ňom žiť, prináša radosť a lahodí pohľadu? V súčasnosti je interiér hlavným pútačom a lákadlom investorov, takže práve dizajn s vypovedajúcou hodnotou môže mať rozhodujúce slovo. Je teda na uváženie, koľko námahy a peňazí doňho investovať. Mladí architekti prinášajú najviac módnych trendov, vedia sa rýchlo zorientovať na trhu a prispôsobiť požiadavkám investorov. Ako teda zhodnotíte mladú slovenskú interiérovú tvorbu?

ing arch zuzana morocz skoncila sa era rozhadzovania penazi 6473 big image
Pracujete sama? Čo, respektíve kto vám najviac pomáha?
Moja práca má široký záber, ale čo sa týka interiérov, na tých pracujem sama. Niekedy sa radím s manželom, takisto architektom. Je to vyslovene moje hobby. Rada chodím na výstavy, študujem literatúru, časopisy, architektonické portály, v ktorých si rozširujem obzory. Robím si aj prehľad o práci slovenských ateliérov, aby som mala predstavu, v akých medziach sa pohybujú interiéry na Slovensku. Predsa len, fotografie realizácií v zahraničných časopisoch sú často natoľko uletené, že môžu slúžiť len ako pekný príklad niečoho , čo by som raz rada zrealizovala :-).

Kto, respektíve čo vás v práci najviac pozitívne ovplyvňuje?
Bez toho, aby bol v obraze a mal prehľad o architektúre predchádzajúcich období, ako aj o momentálnych trendoch v navrhovaní, nemá architekt, dizajnér veľké predpoklady robiť veci kvalitne. Ja samu seba nechcem hodnotiť, ale takisto som ovplyvnená prácou iných architektov, ateliérov a výrobcov nábytkov, ktorí udávajú smerovanie súčasnej architektúry a dizajnu.

Rada cestujem a spoznávam nové miesta, mestá, kontinenty… Každé miesto má niečo do seba, svoju typickú atmosféru – či už ide o ázijský orient, európsku dokonalosť, alebo o newyorskú industriálnosť. Z každého sa snažím zobrať niečo nové, čo neskôr dokážem zužitkovať pri práci. Samozrejme, moju tvorbu neovplyvňujú len nové trendy, ale aj známe osobnosti architektúry, ktoré pred desiatkami rokov dokázali urobiť nadčasové diela hodné obdivu aj dnes, ako napríklad Ludwig Mies van der Rohe.

Na druhej strane, veľmi si vážim názor rodiny, blízkych a kolegov na moju prácu a vždy ma poteší, keď sa im páči moja tvorba. Prijímam aj negatívny názor a snažím sa zanalyzovať, prečo to tak je.

Ako vnímate úspech? Je to niečo, čo ste chceli (stále chcete)? Alebo niečo, čo príde po tvrdej práci? Máte nejaký návod pre mladých architektov, ako správne začať? Kam sa nasmerovať, čo obetovať?

Neviem, či môžem hovoriť o nejakom úspechu. Ešte vždy som len v začiatkoch. Nebudem sa tajiť tým, že chcem byť vo svojej práci úspešná. Keby som nechcela, nemala by som motor, ktorý by ma hnal dopredu. Každopádne pre mňa je úspech to, že moja tvorba sa ľuďom, pre ktorých ju robím, páči a odporučia ma ďalej svojim známym. Ak však mám povedať pravdu, človeka to musí baviť, pretože táto práca si naozaj vyžaduje veľa driny, veľa hodín strávených za počítačom, na telefóne, na stavbách pri riešení problémov. Zo skúsenosti musím povedať, že okrem tohto všetkého je veľmi podstatná osobnosť architekta, schopnosť komunikovať, nadväzovať kontakty a musí vedieť obhájiť svoje názory.

Akí sú investori na Slovensku? Dajú si vôbec poradiť? Ovplyvňuje kríza, o ktorej sa všade hovorí vo veľkom, investorovo myslenie pozitívnym smerom alebo má skôr negatívny vplyv, pokiaľ ide o požiadavky na interiér?
Práca architekta nie je len práca za počítačom, ale práca s ľuďmi a tá je neraz veľmi náročná. Pri každom projekte sa stretávate s úplné rozdielnymi typmi ľudí, s rozdielnymi názormi a vkusom. Dôležité je pochopiť investora a čo najviac sa priblížiť jeho predstavám tak, aby s tým bol spokojný aj sám architekt. Keď už sa ale raz investor pre architekta rozhodne, tak si dá poradiť. S krízou sa však už skončila éra rozhadzovania peňazí za zbytočný luxus. Tie sa viac investujú do podstatných a praktických vecí. Neinvestujú bezhlavo, ale radšej si všetko viackrát premyslia. Pravda je, že až pri realizácii si investor začne viac uvedomovať, koľko procesov a výdavkov si stavba vyžaduje, veľakrát za drobnosti, o ktorých nemá na začiatku predstavu. Preto sa stáva, že rozpočet sa skresáva a výsledný efekt sa podstatne líši od pôvodného návrhu. Často na úkor kvality a dizajnu.


–>–>
Mám pocit, že naozaj všetko okolo mňa podlieha módnym trendom a konzumnému spôsobu života. Od mojich ponožiek až po nábytok z IKEY, ktorý musím pravidelne vymieňať, lebo sa mi po troch rokoch rozpadne (rovnako ako tie ponožky). Je na trhu vôbec priestor na nadčasové interiéry? Oplatí sa tvoriť niečo, čo má dlhšiu výpovednú hodnotu? Alebo musí byť všetko trendové?
Doba je rýchla a je tak nastavená. Každým rokom sa menia trendy – tak v móde, ako aj v dizajne. Ľudia chcú ísť s dobou a chcú meniť nábytok a zariadenie interiérov „ako ponožky“. Teší ich obklopovať sa stále novými prvkami a obnovovať prostredie, v ktorom žijú či pracujú. Veď nový a trendový môže byť aj industriálny, aj retro štýl. Interiér sa vždy dá urobiť nadčasovo. Doteraz sa používajú solitéry nábytkov, ktorých dizajn je produkovaný už niekoľko desaťročí. Preto si myslím, že aj nadčasový interiér môže byť trendový, záleží na ľuďoch a investoroch, čo od interiéru očakávajú.



Každý niekde býva. Ako vyzerá to vaše ideálne bývanie?
Moje ideálne bývanie si pravé riešim, pretože sme vo fáze stavby domu. Veľmi sa tomu teším, pretože prvýkrát si môžem dovoliť navrhnúť veci, ktoré by mi inde neprešli. Tu môžem demonštrovať nápady, ktorých by sa niekto mohol obávať. Moje bývanie musí byt predovšetkým útulné, možno niečím výnimočné. Ale hlavne bude také, aké sme si ho s manželom vymysleli. Podľa vlastných predstav – od základovej dosky až po dĺžku vlasu na koberci 🙂

Ing. arch. Zuzana Mórocz
V roku 2008 ukončila štúdium na FA STU v Bratislave, odbor obytné budovy. Už počas školy začala pracovať v rôznych atelérioch a od roku 2010 je súčasťou tímu  ADOM. M STUDIO/design factory. Venuje sa architektúre, navrhovaniu a tvorbe interiérov, dizajnu a grafickému dizajnu.

Rozhovor pripravila Ing. Alena Benešová