Csémy vystavuje svoje diela v galérii Spolku slovenských architektov

Partneri sekcie:

Výber z nedávnej jubilejnej výstavy v Komárne prevažne realizovaných objektov architekta Olivera Csémyho sprístupnili včera v bratislavskej galérii Spolku architektov Slovenska, kde potrvá do 28. augusta. 

„S jeho dielami sa stretávame takmer denne v rôznych mestách a zisťujeme, že sa vhodne zžívajú s prostredím a už by aj chýbali, ak by tam neboli,“ konštatovala na vernisáži kurátorka výstavy Eva Dénesová. Podľa nej tak pôsobia niektoré stavby v Komárne. Napríklad od roku 1996 rekonštruovaný Dôstojnícky pavilón s jeho slávnostnou sálou i podnikateľským klubom, pamiatkovo obnovené budovy okresného súdu a Zičiho paláca, mestská tržnica či rybárska čárda na brehu Váhu.

Z pamiatok architektúry nesúcich jeho pečať stojí za osobitú zmienku amfiteáter vytvorený rekonštrukciou a rozšírením budovy bývalých stajní na nádvorí Dôstojníckeho pavilónu. V uzavretom mikropriestore átria realizoval stavbu pozoruhodných rozmerov, keď javisko so šatňami včlenil do krídla pavilónu a hľadisko vytvoril ako nadstavbu stajní. Celé hľadisko sa skrýva v objemovom tvare slzy, korunované je vežou obloženou tabuľami zrkadiel, ktorá sprítomňuje pôvodný architektonicko-výrazový charakter stavby pavilónu s prvkami anglickej tudorovskej gotiky.

Realizovaním celozrkadlovej fasády smerom do nádvoria vytvoril dojem nekonečného priestoru, v ktorom sa pod rôznymi uhlami odrážajú nádvorné fasády pavilónu s charakteristickým rytmom okien a dekoratívnych architektonických elementov. „Tento pocit sa mení v závislosti od denného či večerného osvetlenia a vytvára nezvyčajný, prekvapivý kineticko-estetický zážitok,“ zhodnotila nový objekt Dénesová.
     
O rok staršia je nová Tržnica v Komárne, kde sa nachádza vyše sto prevádzok. Rukopis Csémyho možno nájsť aj pri novostavbách či rekonštrukciách historických budov v Bratislave, Dunajskej Strede, Pezinku, Banskej Bystrici, Piešťanoch, Želiezovciach, Galante i viacerých maďarských mestách. Podľa kurátorky sa s rovnakou mierou zodpovednosti zhostil úlohy realizácie novej stavby i úlohy pamiatkovej obnovy. Potvrdzujú to farebné fotografie objektov na výstave. Sú tam bankové inštitúcie, kúpeľné objekty, kaviarne, hotely či rodinné vily. Autor vystavuje aj nerealizované štúdie Hlavného námestia v Dunajskej Strede, evanjelického kostola v Bratislave a ďalšie návrhy. Niektoré sú aj v rozkreslených rôznych pohľadoch či pôdorysoch.
     
„Absolvoval som Stavebnú fakultu na Slovenskej technickej univerzite v Bratislave a dva ročníky na Vysokej škole výtvarných umení. Potom som skončil a začal podnikať,“ uviedol čerstvý päťdesiatnik.

Jeho výstava Aars architectura potvrdzuje, že architektúra ako umenie je viac než holé staviteľstvo, viac než zručnosť nakresliť a postaviť štyri múry, ktoré akýmsi spôsobom vymedzia priestor. „Technická stránka našej práce má svoju poctivú krásu,“ dodal architekt Csémy.

Zdroj: TASR