Aupark už má zelenú fasádu. Prístavba nákupného centra bude čoskoro otvorená. Takto má vyzerať vo vnútri
Aupark je súčasťou Bratislavy dlhých 24 rokov. Počas svojej existencie sa dočkal niekoľkých úprav, rekonštrukcií, ale aj prvého rozšírenia v roku 2006, keď mu pribudla výšková budova. Dnes nastáva jeho ďalší rozmach. Známe nákupné centrum už čoskoro dostane novú prístavbu so zelenou fasádou, ktorá má byť jednou z najväčších na Slovensku. Ako bude vyzerať vo vnútri?
Rozšírenie jednej z najprémiovejších nákupných galérií na Slovensku je naplánované už od jej vzniku. Najskôr sa tak stalo prístavbou v dotyku Mosta SNP a Sadu Janka Kráľa v roku 2006, keď sa začala aj výstavba 96-metrovej veže Aupark Tower. Odvtedy však vzniklo v Bratislave veľa nových nákupných centier, takže boli donútené konať aj ostatné značky.
Aupark tak oživil ďalší zo svojich plánov na rozšírenie priestorov. V marci roku 2023 predstavil projekt zelenej prístavby s výmerou 10-tisíc štvorcových metrov, ktorá vyrastie v juhozápadnej časti na mieste bývalého plateného parkoviska smerom k Einsteinovej ulici.
Za víťazným projektom stojí architektonická kancelária JAAR pod vedením Juraja Jančinu, ktorá zvíťazila v architektonickej súťaži. Juraj Jančina je za celou ideou bratislavského Auparku. Realizačný projekt rozšírenia v tomto prípade vypracovala spoločnosť Obermeyer Helika.
Prístavba má byť skutočne ikonická. Navrhnutá je ako úsporná a má podporiť energetickú nezávislosť budovy. Vysoká bude 18 metrov, dlhá až 130 metrov a na fasáde bude umiestnených až 40-tisíc rastlín rôznych druhov. Riaditeľka Auparku Veronika Košická pre našu redakciu v marci tohto roka potvrdila, že pôjde o jednu z najväčších zelených fasád v Českej a Slovenskej republike.
Sľubované je aj zlepšenie mikroflóry vo forme zvýšenia prirodzenej vlhkosti, zníženia prašnosti a hlučnosti a vytvorenia zázemia pre hmyz. Tento prístup je zvlášť chvályhodný v priestore frekventovanej Einsteinovej ulice, s ktorou Aupark susedí. Prístavba má obsahovať viac ako 350 solárnych panelov, ktoré budú umiestnené na streche objektu.
Nová plocha bude mať podobu troch rozsiahlych obchodných formátov. Prístavba bude prepojená s pôvodnou budovou v interiéri aj cez podzemné parkovisko. Veronika Košická toto prepojenie opísala detailnejšie. Podľa nej bude vstup do obchodných jednotiek prístavby z „mallu“ (centrálnej pasáže), návštevník teda ani nespozná, že vstúpil do prístavby, a ocitne sa priamo v obchodnom priestore.
Významným prvkom bude aj nový vstup, ktorému má dominovať citlivý, ale moderný dizajn. Vchod navrhli architekti umiestniť bližšie k zastávkam verejnej dopravy, od čoho si Aupark sľubuje zvýšenie komfortu peších návštevníkov, keďže do nových priestorov sa od zastávok MHD dostanú za kratší čas.
Prvé stavebné práce sa spustili v roku 2023. Výstavba postupovala pomerne rýchlym tempom, pričom najvýraznejší progres zaznamenala v tomto roku. Do konca marca bol sfinalizovaný podklad funkčnej fasády a strešné vrstvy. Práce prebiehali aj v interiéri v súvislosti s prípravou nájomných jednotiek na príchod nových nájomcov.
Stavebné práce v tomto období napredovali podľa harmonogramu. V predchádzajúcich mesiacoch sa inštalovali aj nové eskalátory či výťahy vo vnútri prístavby a prebiehala i realizácia podzemného parkoviska.
Pri výstavbe novej fasády bolo repasovaných 100 percent pôvodných oceľových konštrukcií, polovica pôvodných slnolamov a približne tretina skiel aj s rámami z pôvodnej fasády. Čakalo sa už len na inštalovanie samotnej zelene na fasádu budovy, čo sa udialo v predchádzajúcich týždňoch.
*O realizáciu zelenej fasády sa postarala spoločnosť LIKO-S s využitím hydroponického systému Biotile. Tento systém je známy svojou spoľahlivosťou a efektivitou pri udržiavaní živej vegetácie v urbanizovaných prostrediach. Pred samotným osadením fasády prebieha predpestovanie rastlín v jednotlivých kazetách v špeciálne navrhnutom fóliovníku.
*„Trvalky u nás strávia tri mesiace, počas ktorých naberajú silu a adaptujú sa na vertikálny rast. Vďaka tomu sú rastliny po umiestnení na fasádu odolnejšie a riziko ich úhynu je minimálne,“ vysvetľuje pre našu redakciu Roman Macko, obchodný zástupca spoločnosti LIKO-S.
Nová prístavba Auparku je dnes tesne pred dokončením. „V súčasnosti prebiehajú už iba dokončovacie práce, pokračujeme podľa stanoveného harmonogramu. Otvorenie rozšírenia je naplánované na 24. 10. 2024,“ ozrejmila pre redakciu ASB Veronika Košická, riaditeľka Auparku.
„Na vonkajších plochách sú to mierne úpravy. Všetky chodníky aj zelené plochy pred rozšírením sú zrealizované. Záverečné úpravy prebiehajú aj na dizajnovej fasáde, kde dodávatelia osádzajú posledné zelené kazety,“ potvrdila.
Do finále podľa nej smerujú aj práce v nových obchodných priestoroch značiek Reserved a Zara. „Oba koncepty zrealizovali nádherné interiéry so zaujímavými dizajnovými prvkami,“ hovorí Veronika Košická. Tieto predajne budú mať formát „flagship“ predajní (v preklade vlajkové lode, pozn. red.). Okrem nich bude mať nové priestory aj H&M.
Návštevníci sa tak dočkajú takmer všetkých značiek skupiny Inditex. Medzi túto skupinu patrí už spomínaná Zara, ale aj Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home, Uterqüe a Lefties. Niekoľko z nich sa nachádza v Auparku už teraz – Stradivarius, Massimo Dutti, Bershka, Pull&Bear a Zara. Či ich doplnia aj zostávajúce značky nateraz Aupark nekomunikuje.
Parkovacie miesta, ktoré prístavbou zanikli, už sú nahradené novými stojiskami pod zemou. „V druhej polovici augusta sme pre zákazníkov otvorili novú modrú zónu v podzemnej garáži, kde pribudlo 79 nových parkovacích miest,“ vysvetlila riaditeľka Auparku.
Platená zóna však na povrchu zostáva a presunula sa na časť verejných parkovacích miest medzi Mostom SNP (Panónska cesta v smere na most) a zjazdom z Mosta SNP do Auparku a na Einsteinovu ulicu.
Podľa aktuálnych fotografií z posledných dní prešiel úpravami aj verejný priestor. Chodníky sú vydláždené dlažbou, na ceste vznikol stredový pás zelene, ktorý konečne oddeľuje oba pruhy pre autá a ulica je bezpečnejšia aj pre peších, keďže sa tu nachádza priechod pre chodcov. Zelené kazety na fasáde boli nainštalovaná viac ako spolovice, pričom k dnešnému dňu je už fasáda obrastená zeleňou na všetkých miestach.
Ako prvé médium prinášame aj vizualizácie interiéru, ktoré zatiaľ neboli publikované (viac v galérii, pozn. red.). Aupark nám poskytol možnosť nahliadnuť na budúci vstup do budovy, ktorý bude typický čistými bielymi líniami. Biela by mala v tomto prípade dominovať aj dlažbe v prístavbe.
Okrem toho prebiehajú opravy v ďalších častiach nákupného centra. Cinema City vynovuje svoje kinosály, od polovice októbra bude dostupný aj nový modernejší informačný stánok a prebieha i oprava vstupu pred hlavným vchodom do Auparku pred Einsteinovou ulicou.
Všetky tieto zmeny urobia z Auparku omnoho konkurencieschopnejšie nákupné centrum. Zelenú fasádu v takejto miere totiž nemá žiadny bratislavský „shopping“, čo môže zvýšiť atraktivitu Auparku i jeho potenciál, zároveň sem presmerovať nové skupiny návštevníkov. Aupark tak rastie a čoskoro sa premení na jedno z najekologickejších nákupných centier.
Rozšírenie nákupného centra Aupark Bratislava
Investor: Unibail-Rodamco-Westfield, WOOD &CompanyRealEstate
Architekt: JAAR
Projekt na stavebné povolenie: architektonická kancelária JAAR Juraja Jančinu
Realizačný projekt: Obermeyer Helika
Realizácia: 3/2023 – 12/2024