IMG 9096 2
Galéria(13)

Exkluzívna prístavba Auparku rastie a získava fasádu. Návštevník ani nespozná, že vstúpil do prístavby, vraví riaditeľka nákupného centra

Partneri sekcie:

Je tomu už 24 rokov, čo Aupark zdobí začiatok Petržalky. Jeho prvé rozšírenie nastalo v roku 2006, keď nákupné centrum získalo ďalšiu predajnú plochu, ako aj výškovú budovu Aupark Tower. Expandovanie prichádza aj teraz, Aupark získava zelenú prístavbu a rozšíri centrum o atraktívny objekt, ktorého stavebné práce viditeľne napredujú.

Aupark ako stálica bratislavskej Petržalky

Kto sa dnes poprechádza Petržalkou pri nábreží Dunaja, uvidí isté zmeny. Tie súvisia s projektami v podmostí Mosta SNP, neďalekou rekonštrukciou najznámejšieho bizniscentra Bratislavy – Digital Parku, ale aj budovaním novej prístavby nákupného centra Aupark, ktorý tu stojí už 24 rokov. Navrhol ho architekt Juraj Jančina a jeho výstavba sa začala už v roku 2000 na mieste starej Petržalky, kde v minulosti stáli obytné domy.

Výraznejšieho rozšírenia sa nákupné centrum dočkalo v roku 2006. V rámci druhej etapy vznikla 96-metrová veža Aupark Tower, ktorá je dodnes výrazným bodom nielen samotného obchodného domu, ale aj Petržalky. Rozvoj Auparku ale neustáva ani v treťom desaťročí tohto milénia.

Zelená fasáda prístavby Auparku
Zelená fasáda prístavby Auparku | Zdroj: AUPARK BRATISLAVA

Ešte v marci roku 2023 sme informovali o plánovanom rozšírení Auparku novou prístavbou, ktorá vznikne v jeho juhozápadnej časti na mieste bývalého plateného parkoviska. Tento návrh pritom nevznikol v posledných rokoch, známy je už oveľa dlhšie. „Rozšírenie vychádza z pôvodných zámerov autorov obchodného centra (z roku 2001, pozn. red.). No projekt reaguje aj na dopyt po veľkých exkluzívnych obchodných jednotkách,” vysvetľuje Veronika Košická, riaditeľka nákupného centra Aupark Bratislava.

Víťazný projekt, ktorý vzišiel z architektonickej súťaže, navrhla architektonická kancelária JAAR pod vedením Juraja Jančinu. Zvíťazil teda návrh, ktorého autor stojí za celou ideou bratislavského nákupného centra. Realizačný projekt rozšírenia v tomto prípade vypracovala spoločnosť ObermeyerHelika.

Jedna z najväčších zelených fasád v Česku i na Slovensku

V tomto období ešte nebola známa presná podoba fasády, čo sa ale postupom času zmenilo. Finálne vizualizácie boli predstavené len pred 4 mesiacmi. Prístavba nadväzuje na Sad Janka Kráľa, bude zelená, úsporná a podporiť má energetickú nezávislosť budovy. Výška fasády bude 18 metrov a dĺžka až 130 metrov, pričom miesto na život tu nájde až 40-tisíc rastlín rôznych druhov. 

„Zelená fasáda bude jedna najväčších realizácii v Českej a Slovenskej republike s plochou približne 600 metrov štvorcových,” dopĺňa informácie pre našu redakciu riaditeľka Auparku, Veronika Košická. Nakoľko ide o zelenú fasádu, otázkou sú aj hranice umiestnenia reklamy. „Z reklamných plôch tam budú len logá kľúčových nájomcov,” konkretizuje.

IMG 9098
Aktuálne stavebné práce na prístavbe Auparku | Zdroj: Andrej Sárközi

Zlepší sa aj mikroflóra vo forme zvýšenia prirodzenej vlhkosti, zníženia prašnosti a hlučnosti a vytvorenia zázemia pre život hmyzu. Tento prístup je zvlášť dôležitý v priestore, kde Aupark susedí s dopravnou tepnou mesta – Einsteinovou ulicou. Prístavba pritom bude obsahovať viac ako 350 solárnych panelov, ktoré budú umiestnené na streche objektu.

Nová budova Auparku rozšíri smerom k Mostu SNP a prinesie skoro 10-tisíc metrov štvorcových novej plochy v podobe troch rozsiahlych obchodných formátov. Dôležitou súčasťou rozšírenia je aj vnútorné prepojenie prístavby s pôvodnou budovou, čo dosiaľ nebolo detailnejšie komunikované.

„Prepojenie prístavby začína už v podzemnom parkovisku, kde budú nové plochy prepojené s existujúcim podzemnými parkovacími plochami, čiže z nového parkoviska môžete používať existujúce príjazdy a výjazdy,” vysvetľuje riaditeľka nákupného centra. 

„Ku vnútornej komunikácii sme pristúpili s ohľadom na to aby sa zákazník dobre orientoval a rýchlo sa dostal na miesto, ktoré hľadá. Vstup do obchodných jednotiek prístavby bude z mallu (z centrálnej pasáže), takže návštevník ani nespozná, že vstúpil do prístavby a ocitne sa priamo v obchodnom priestore,” dodáva Veronika Košická. 

Významným prvkom bude podľa nej nový vstup, ktorému dominuje citlivý, ale moderný dizajn. Vchod bude umiestnený bližšie k zastávkam verejnej dopravy, čím sa zvýši komfort peších návštevníkov.

IMG 9112
Aktuálne stavebné práce na prístavbe Auparku | Zdroj: Andrej Sárközi

Fasáda získava opláštenie a pripravujú sa nové obchody

Objekt sa začal stavať v minulom roku a dnes je už v pokročilej fáze výstavby, ktorá je viditeľná aj z priľahlého okolia. Fasáda novej budovy po dlhých mesiacoch konečne získava opláštenie a pracuje sa aj na streche objektu.

„Do konca marca je naplánovaná finalizácia funkčnej fasády (podklad pre zelenú a dizajnovú fasádu) a finalizácia strešných vrstiev. Práce prebiehajú na vnútorných rozvodoch, rovnako pripravujeme nájomné jednotky na príchod nových nájomcov,” hovorí o aktuálnych prácach Veronika Košická.

Tá o nových obchodoch prezrádza detailnejšie informácie: „V obchodnom centre budú mať po novom zastúpenie takmer všetky značky skupiny Inditex, ktoré zväčšia svoje predajne na formát flagship obchodov, ako aj ďalšie nové značky.“

Podľa riaditeľky Auparku stavebné práce napredujú podľa harmonogramu. „Nasledovať budú eskalátory, výťahy, zelená a dizajnová fasáda, práce v podzemnom parkovisku s prepojením parkovacích plôch. Dôležitým míľnikom bude aj realizácia nového dizajnového vstupu,” hovorí.

IMG 9104
Aktuálne stavebné práce na prístavbe Auparku | Zdroj: Andrej Sárközi

„Okrem viditeľných zmien na skelete, prebiehajú úpravy vnútorných jednotiek. Samostatnou časťou je kultivácia rastlín zelenej fasády, ktorá prebieha v skleníkoch u dodávateľskej firmy. Pripravujeme tiež osadenie repasovanej ocele, skiel a slnolamov,” špecifikuje Veronika Košická.

Práve opätovné využitie materiálov je podľa nej dôležitým pilierom aktuálnej realizácie fasády. Pri výstavbe novej fasády bolo repasovaných 100 percent pôvodných oceľových konštrukcií, polovica pôvodných slnolamov a približne tretina skiel aj s rámami z pôvodnej fasády.

V rámci aktuálnej výstavby projektu zaniklo vonkajšie platené parkovisko juhozápadnej časti centra. Aj táto časť projektu je ale vyriešená: „Autá budú presunuté do rozšíreného podzemného parkoviska, čím sme rozšírili možnosti podzemného parkovania,” hovorí Veronika Košická, riaditeľka Aupark Bratislava, podľa ktorej by mali byť všetky stavebné práce ukončené v závere roka 2024.

Aupark tak rastie a premení sa na jedno z najekologickejších nákupných centrier. Tento fakt, vrátane rozšírenia nákupnej plochy o nemalú metráž, umožní Auparku udržať krok s ostatnými nákupnými centrami. Koniec koncov, len nedávno sa rozšírila Eurovea o druhú etapu a populárne je aj nové nákupné centrum Nivy.

Zelenú fasádu v takejto miere však žiadne bratislavské nákupné centrum neobsahuje, čo môže zvýšiť atraktivitu Auparku i jeho potenciál, a zároveň presmerovať sem isté skupiny návštevníkov. Či sa toto stane zistíme až v roku 2025, keď  bude viditeľný efekt extenzívnej fasády tak, ako je prezentovaný dnes.

IMG 9096 2
IMG 9098
IMG 9100
IMG 9086
IMG 9112
IMG 9114
IMG 9104
IMG 9107

Rozšírenie nákupného centra Aupark Bratislava

Investor: Unibail-Rodamco-Westfield, WOOD &CompanyRealEstate
Projekt na stavebné povolenie: architektonická kancelária JAAR Juraja Jančinu
Realizačný projekt: Obermeyer Helika
Realizácia: 03/2023 – 12/2024