zeleznicu belusa puchov chce obnovit 9 zdruzeni
Galéria(2)

Železnicu Beluša – Púchov chce obnoviť 9 združení

V tendri Železníc Slovenskej republiky na modernizáciu trate Beluša - Púchov navrhlo najlacnejšiu ponuku stavebné združenie OHL ŽS, a.s. Brno a Váhostav - SK, a.s. Žilina. Podľa informácií agentúry SITA obe spoločnosti chcú takmer deväťkilometrový úsek železnice upraviť pre rýchlosť 160 kilometrov za hodinu za 91,8 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Je to vyše dvojnásobne menej oproti pôvodnej predpokladanej cene prác vo výške 194,27 mil. eur bez dane.

zeleznicu belusa puchov chce obnovit 9 zdruzeni 5508 big image
Správca železničnej infraštruktúry naplánoval modernizáciu spomínaného úseku na tri roky, pričom rekonštruované budú aj železničné stanice v Beluši a Púchove. Investícia má byť financovaná z prostriedkov Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava. Ide o šiestu etapu modernizácie trate z Nového Mesta nad Váhom do Púchova v dĺžke 58,6 kilometra.

V súťaži na obnovu železničnej trate Beluša – Púchov predložilo ponuky spolu deväť uchádzačov. Všetky sú značne nižšie ako odhadované stavebné náklady. Druhú najnižšiu cenu vo výške 96,64 mil. eur bez dane navrhla skupina vedená bratislavským Doprastavom, a.s. a jeho partnerom je firma Subterra. Nasleduje konzorcium v zložení TSS Grade, a.s. Trnava, TuCon, a.s. Žilina, Bögl a Krýsl Sk, s.r.o. Bratislava a Eiffage Construction SR, s.r.o. Bratislava s ponukou 96,86 mil. eur. V ponúkaných cenách je zahrnutá aj 10-percentná rezerva na zákazku, ktorú obstarávateľ môže, ale nemusí vybranému dodávateľovi vyplatiť.

„Cenu potvrdzujeme, podiel Doprastavu v združení je 60 %,“ uviedol v pondelok pre agentúru SITA generálny riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský. „Cenu združenia OHL ŽS – Váhostav – SK berieme na vedomie,“ dodal. K prípadnému odvolaniu sa proti priebehu a výsledku súťaže sa chce Doprastav vyjadriť až po jej oficiálnom vyhodnotení. Spoločnosť nekomentovala ani svoju dvojnásobne nižšiu ponuku v porovnaní s predpokladanou cenou. Ďalšie oslovené spoločnosti OHL ŽS, Váhostav ani TSS Grade sa doteraz nevyjadrili.

Skupina Viamont DSP, a.s. Ústí nad Labem a Strabag, s.r.o. Bratislava navrhla cenu 108,73 mil. eur a HANT BA DS, a.s. Považská Bystrica spolu s firmou Chládek & Tintěra 111,71 mil. eur bez dane. Združenie Eurovia CS, a.s. Praha a GJW Praha, spol. s r.o. chce železnicu obnoviť za 114,57 mil. eur, Alpine Slovakia, spol. s r.o. Bratislava a Adotel-Hex, s.r.o. Žilina za 115,81 mil. eur, Skanska SK, a.s. Bratislava za 124,84 mil. eur a Porr (Slovensko), a.s. Bratislava za 132,66 mil. eur.

Železnice SR sa k ponukám v tendri zatiaľ nechceli vyjadriť. „V zmysle zákona (o verejnom obstarávaní) nie je možné poskytovať žiadne informácie počas vyhodnocovania ponúk,“ uviedla Dana Šinková z odboru komunikácie ŽSR. Úspešný uchádzač bude podľa spoločnosti známy až po tom, ako komisia preštuduje ponuky, zhodnotí splnenie podmienok účasti, skontroluje tvorbu ceny a ostatné veci. Ide o veľké množstvo materiálov a informácií v prijatých ponukách. Jednou z podmienok účasti v tendri bolo predloženie zoznamu rovnakých alebo podobných stavebných prác vykonaných v rokoch 2006 až 2010. Aspoň jedná realizovaná zmluva musí mať hodnotu viac ako 100 mil. eur.

ŽSR pripravujú aj druhú etapu modernizácie trate Púchov – Žilina pre rýchlosť 160 kilometrov za hodinu. Stavebné práce v úseku Považská Teplá – Bytča – Dolný Hričov – Žilina by mali podľa predpokladov stáť 293,7 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty a trvať tri roky. Súčasťou prác bude obnova železničných staníc Bytča a Dolný Hričov. Na žilinskej železničnej stanici majú byť vykonané len úpravy na oznamovacích a zabezpečovacích zariadeniach a diaľkové riadenie na zariadeniach s nutnými stavebnými úpravami v budove Riadiaceho strediska energetiky Žilina.

Na trati Nové Mesto nad Váhom – Púchov v súčasnosti pokračujú práce v rámci prvej a druhej etapy modernizácie na úsekoch Nové Mesto nad Váhom – Trenčianske Bohuslavice – Zlatovce a štvrtej a piatej etapy na úsekoch Trenčianska Teplá – Ilava – Beluša. Tieto dve stavby majú byť ukončené v máji 2013 a 2014. Tretia etapa prác na úseku Zlatovce – Trenčianska Teplá zatiaľ nezačala, pretože pre súdne spory nebol tender, trvajúci vyše dva roky, doteraz uzatvorený a ŽSR nemohli podpísať zmluvu s vybraným dodávateľom.

Zdroj: SITA
Ilustračné foto: Strabag