vitaz tendra na stavbu d1 s tunelom visnove bude znamy v lete
Galéria(2)

Víťaz tendra na stavbu D1 s tunelom Višňové bude známy v lete

O podmienkach financovania výstavby takmer 13,5-kilometrovej diaľnice Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala, ktorého súčasťou bude tunel Višňové v dĺžke 7,5 kilometra, rozhodne budúca vláda a nové vedenie ministerstva dopravy. Súťaž na projektovanie a stavbu diaľnice pri Žiline, ktorú Národná diaľničná spoločnosť, a.s. začala koncom minulého roka, môže byť podľa súčasného šéfa rezortu uzavretá, ak nenastanú komplikácie, v júni alebo v lete tohto roka. "Následne pri realizácii štát bude financovať zo štátneho rozpočtu konkrétne náklady. Toto obdobie je v štátnom rozpočte 2012 pokryté," informoval v utorok minister dopravy Ján Figeľ.

vitaz tendra na stavbu d1 s tunelom visnove bude znamy v lete 5518 big image
Európske peniaze na túto diaľnicu v terajšom sedemročnom programovacom období do roku 2013 už nemôžeme využiť. Stavebné práce vrátane vypracovania projektu majú trvať päť a pol roka, pričom pre čerpanie súčasných eurofondov by museli byť dokončené do roku 2015. Do úvahy tak pripadajú zdroje štátneho rozpočtu a peniaze z eurofondov v ďalšom programovom období 2014 až 2020, prípadne úver Európskej investičnej banky.

„Ďalšie obdobie je pred nami. Nechcem to posúvať na budúcu vládu, ale tak či tak musíme zvládnuť túto stavbu v horizonte piatich rokov. Dokonca môžem hovoriť o dvoch budúcich vládach. Nejde o termíny politické, ale stavebné, technologické, bezpečnostné. Budúce vlády by mali vedieť premostiť tieto dve obdobia, či už vo forme štátnych a európskych peňazí alebo podpory Európskej investičnej banky, ktorá už je súčasťou dialógu o premostení dvoch finančných období,“ vyhlásil Figeľ.

Predpokladané náklady na projektovanie a výstavbu diaľnice s tunelom Višňové sú 896,53 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty. Podľa ministerstva dopravy je to o 250 mil. eur menej, ako keby bola táto diaľnica postavená v rámci pôvodného tretieho balíka PPP. Rozdiel v cene by bol podľa rezortu ešte niekoľkonásobne vyšší v prípade, ak by pri porovnávaní zohľadnili aj náklady na údržbu a prevádzku, ako aj vysoké náklady na financovanie PPP projektov.

Práce na diaľnici sú plánované na 2 010 dní, čiže päť a pol roka, financované majú byť zo štátneho rozpočtu, prostriedkov Európskej únie v nasledujúcom programovom období a úveru Európskej investičnej banky. Otváranie ponúk v tendri je plánované na 3. mája 2012, pričom stavebné firmy mohli požiadať o súťažné podklady do 17. januára a prípadné vysvetlenie podmienok účasti môžu získať do 22. marca. Obhliadky štôlne pre stavbu tunela budú podľa diaľničiarov od 21. do 31. januára. Ponuky budú viazané minimálne do 2. novembra tohto roka.

Uchádzači musia preukázať, že pri výstavbe cestnej a železničnej infraštruktúry dosiahli v rokoch 2008 až 2010 celkový obrat minimálne 200 mil. eur bez dane. Ďalšou podmienkou je predložiť zoznam vykonaných stavebných prác na diaľniciach alebo rýchlostných cestách za posledných päť rokov. Museli pritom postaviť aspoň dve takéto stavby, z toho jednu najmenej za 100 mil. eur a jednu za 50 mil. eur bez dane. Osoby uchádzačov zodpovedné za riadenie projektových a stavebných prác musia mať potrebné vzdelanie a odbornú prax za posledných desať rokov.

Zdroj: SITA
Ilustračné foto: Terraprojekt