peniaze, sporenie

Spotrebitelia investície do bývania neodložili. Sú však opatrnejší a prehodnocujú financie

Len malá časť slovenských a českých spotrebiteľov, ktorí tento rok plánovali zásadné investície do bývania, sa rozhodla investíciu odložiť či znížiť. Vyplýva to z júlovej ankety medzi používateľmi populárnych portálov o bývaní Modrá strecha.sk a Modrá strecha.cz.

Väčšina z takmer 400 účastníkov slovenskej ankety (75,6 %) v čase pandémie neotáľala a neodložila renováciu, respektíve rekonštrukciu bytu či domu. Niektorí (12,6 %) sa však rozhodli znížiť objem plánovaných investícií.

V českej ankete, ktorej sa zúčastnilo vyše 300 ľudí, renováciu či rekonštrukciu zrealizovalo podľa pôvodných plánov takmer 86 % účastníkov a výšku plánovaných investícií prehodnotilo necelých 10 % spotrebiteľov.

Pretože boli stavbári voľní, stihli sme všetko skôr, ako sme mali naplánované. 

Dopyt po nehnuteľnostiach neklesá

V súvislosti s poklesom ekonomiky a nárastom nezamestnanosti sa očakával aj pokles v dopyte po nehnuteľnostiach. Čísla tomu však nenasvedčujú a potvrdzuje to aj slovenská anketa, v ktorej 87,8 % používateľov uviedlo, že neodložili stavbu domu, plánovaný nákup domu alebo bytu.

Viac než 7 % chcelo počkať na vývoj situácie na jeseň, keď sa očakáva druhá vlna, a 5 % presunulo kúpu, respektíve výstavbu o rok a dlhšie.

Z českej ankety vyplýva, že u susedov je dopyt po nehnuteľnostiach aj v čase pandémie ešte čulejší. Stavbu alebo nákup bytu či domu neodložilo 96 % respondentov.

Keďže sme nemohli ísť na zahraničnú dovolenku, začali sme stavať bazén. 

Snímka2

Prehodnocujú financovanie

Vyše 20 % používateľov v slovenskej ankete bolo nútených prehodnotiť spôsob financovania stavby alebo kúpy nehnuteľnosti, pričom najvyužívanejší ostáva hypotekárny úver a jeho kombinácia s vlastnými finančnými prostriedkami.

Menej používateľov využilo zdroje zo stavebného sporenia a spotrebný úver, ktorý často slúži na získanie povinnej rezervy na hypotéku.

V ankete realizovanej na českom portáli neprehodnotilo spôsob financovania vyše 89 % účastníkov a viac ako na Slovensku využili kombináciu vlastných zdrojov a hypotekárneho úveru.

Chýbali nám materiály na rekonštrukciu. E-shopy zažívali nápor a mali dlhšie dodacie lehoty. 

 

Snímka4

Pretrváva optimizmus

Používatelia na slovenskom portáli ostávajú, čo sa týka vývoja udalostí okolo pandémie koronavírusu, mierne optimistickí. Do konca roka očakáva ďalšie komplikácie so stavbou či rekonštrukciou, súvisiace s prípadným návratom krízového stavu 30 % účastníkov ankety.

V Česku je optimizmus citeľnejší. Návrat krízového stavu a následné komplikácie na stavbe nečaká 81,4 % respondentov.

Portály o bývaní Modrá strecha.sk a Modrá strecha.cz prevádzkuje spoločnosť 4networks SK&CZ. Návštevníkmi sú vo všeobecnosti ľudia zaujímajúci sa o bývanie, ktorí plánujú alebo už priamo realizujú stavbu či rekonštrukciu domu/bytu. Slovenskú doménu navštívilo v roku 2020 priemerne 360 000 reálnych užívateľov mesačne.

 

TEXT: Redakcia