Premena električkovej trate z Liberca do Jablonca nad Nisou

Posledná etapa rekonštrukcie električkovej trate z Liberca do Jablonca nad Nisou sa začala na jar minulého roka a stavebné práce budú dokončené tento rok. Súčasný koľajový zvršok bude nahradený novým zvrškom so štandardným koľajovým rozchodom.

Práce prebiehajú súčasne na štyroch úsekoch. Na treťom a štvrtom úseku (Nový Svět – Měnírna a Jablonec nad Nisou – Budovatelů) pracuje združenie firiem SWIETELSKY Rail CZ a SWIETELSKY stavebné, Dopravné stavby STRED, oblasť Liberec.

„Súčasný koľajový zvršok bol nahradený novým so štandardným koľajovým rozchodom. Zaujímavosťou je, že na treťom úseku neboli použité klasické podvaly, ale podvaly v tvare písmena Y. Tie umožňujú zmenšiť šírku električkového telesa pri zachovaní všetkých prevádzkových parametrov.

Vďaka nim tak nebolo nutné pri zväčšení rozchodu rozširovať aj dráhové teleso. Zároveň boli upravené smerové a výškové pomery električkovej trate tak, aby boli splnené súčasné požiadavky na rýchlu, komfortnú a bezpečnú verejnú dopravu,“ hovorí Tomáš Valík, riaditeľ závodu Mestskej koľajovej dráhy, SWIETELSKY Rail CZ.

Montáž debnenia pre betonáž pilierov nového mosta v km 9,53
Montáž debnenia pre betonáž pilierov nového mosta v km 9,53 | Zdroj: Swietelsky

Nový Svět – Měnírna

Na treťom úseku, ktorý predstavoval najväčšiu zmenu vo vedení električkovej trasy, bola vybudovaná nová výhybňa a zastávka Nový Svět v rovnakej úrovni s nástupišťom železničnej zastávky a ďalej aj prístupová bezbariérová lávka. Tá vedie od ulice Prosečská cez ulicu Za říčkou. Súčasná zastávka Nový Svět tak rekonštrukciou zanikla. Súčasne bol v Zelenom údolí postavený nový most, ktorý upravil ostrý oblúk s malým polomerom na oblúk s polomerom 100 metrov.

Rozpájanie a odťažovanie hornín na treťom úseku
Rozpájanie a odťažovanie hornín na treťom úseku | Zdroj: Swietelsky

Súbežne s budovaním umelých stavieb prebiehala príprava novej koľajovej trasy, predovšetkým vykonávaním zemných prác. Tie okrem výkopových prác a vybudovania plání železničného spodku zahŕňali najmä vybudovanie nových armovaných násypov zo zeminy vystuženej geosiete a zabezpečenie skalného svahu pomocou záchytných sietí. „Najviac nás takzvane potrápilo odstránenie skalného masívu v blízkosti areálu LG Dinex, s ktorým nám pomohli naši kolegovia zo závodu Špeciálne stavby,“ hovorí Martin Pánek, riaditeľ oblasti Liberec, závodu Dopravnej stavby STRED, SWIETELSKY stavebné.

Povrch trate je vydláždený žulovou dlažbou
Povrch trate je vydláždený žulovou dlažbou | Zdroj: Swietelsky

Spoločnosť SWIETELSKY Rail CZ teraz realizovala práce na koľajovom zvršku a trolejovom vedení. Posledným krokom je doplnenie nových koľají o povrchy zastávok a napojenie priľahlých komunikácií.

Jablonec nad Nisou – Budovatelů

Štvrtý úsek predstavoval najkratšie pracovné miesto. Zahŕňal nahradenie panelov BKV pevnou jazdnou dráhou, doplnenie svetelných signalizácií a zriadenie nového odbočovacieho pruhu na križovatke ulíc Liberecká a U Nisy. To sa dotklo aj stavebných úprav vozovky ulíc Liberecká a Budovatelů, a teda aj života obyvateľov Jablonca nad Nisou. Aby sa zmiernili dosahy na miestnych obyvateľov, práce sa rozdelili na niekoľko fáz. Najskôr bola v čase mimo hlavnej cestnej uzávierky vybudovaná moderná pevná jazdná dráha električkovej trate, ktorá nahradila súčasný a zastaraný systém BKV panelov. Povrch trate bol vydláždený žulovou dlažbou.

Pri tejto stavbe ide o typický zástavbe. Situácia križovatky ulíc Liberecká a U Nisy
Pri tejto stavbe ide o typický zástavbe. Situácia križovatky ulíc Liberecká a U Nisy | Zdroj: Swietelsky

Záverečná fáza zahŕňa dve časovo nadväzujúce uzávierky, počas ktorých sa preložia vodovody, upravia kanalizačný systém, položia nové káblové vedenie, upravia trolejové vedenia, zrekonštruujú električkové zastávky vrátane nových prístreškov, a predovšetkým sa plošne opravia cesty I/14. „Ide o typický príklad úskalia prác vykonávaných v mestskej zástavbe, s ktorými sa však možno pri dobrej organizácii a koordinácii jednotlivých činností úspešne vysporiadať,“ zhrnul práce v oblasti križovatky Liberecká a U Nisy riaditeľ Martin Pánek.

Situácia křižovatky ulíc Liberecká a U Nisy
Situácia křižovatky ulíc Liberecká a U Nisy |

 

Finálnym výsledkom prác je potom zrekonštruovaná električková trať s povrchom zo žulovej dlažby. Ďalej sú to opravené zastávky vrátane nových prístreškov a chodníky a tiež dva nové cestné odbočovacie pruhy na zvýšenie komfortu jazdy pri odbočovaní do ulice U Nisy. Vďaka tejto rekonštrukcii sa očakáva výrazné zlepšenie dopravnej obslužnosti mesta a zároveň aj celkovej bezpečnosti dopravnej prevádzky.

Budovanie koľajového zvršku
Budovanie koľajového zvršku | Zdroj: Swietelsky

TEXT A FOTO: SWIETELSKY Rail CZ