ASB Aktuálne Stránka 261

Aktuálne

Medzinárodná porota zložená z architektov a redaktorov odborných časopisov vybrala z prihlásených 65 prác do užšieho výberu 7 finalistov, ktorí sa budú uchádzať o cenu v európskej súťaži Meď v architektúre 2011.

Spoločnosť Leier rozšírilo svoje portólio produktov o káblové systémy. Okrem už existujúcich systémov ponúka firma na ochranu podzemných káblov zariadenia s technickou licenciou v piatich rôznych šírkach - 20, 30, 40, 55 a 65 cm, čím ponúka celý rad služieb pre investorov.

Život a dielo svetoznámeho architekta Jana Kaplického odhalí v bratislavskej Danubiane od 9. septembra do 4. decembra 2011 doposiaľ najväčšia výstava jeho tvorby. Návštevníci budú mať možnosť vidieť architektonické a dizajnové modely projektov autora a jeho štúdia Future Systems na ploche viac ako 1 500 m2. Hlavným partnerom výstavy je Slovenská sporiteľňa.

Investičná skupina Penta Investments pokračuje v exkluzívnom rezidenčnom projekte v Záhorskej Bystrici na úpätí Malých Karpát, ktorý dostal názov Záhorské sady. Celková výška investície je 27,4 mil. eur. Veľkosť pozemku, na ktorom sa realizuje projekt je 23 hektárov.

Výstavba hlavnej, južnej časti obchvatu Bratislavy na diaľnici D4 od Jaroviec po Ivanku pri Dunaji v dĺžke 23 kilometrov má začať v roku 2014. Financovaná má byť pritom zo súkromných zdrojov cez projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP). Predpokladá to minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Figeľ s tým, že ide o najpotrebnejší úsek na plánovanom diaľničnom obchvate hlavného mesta. Využitie projektu PPP pri tejto stavbe je potrebné, keďže hlavné mesto SR nemôže čerpať európske zdroje.

Za účasti pána Figeľa, ministra dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, predstaviteľov Národnej diaľničnej spoločnosti, a.s., Bratislavského samosprávneho kraja, projektovej spoločnosti DOPRAVOPROJEKT, a.s. a zhotoviteľa stavby Združenie „D2, Križ. Stupava, JV–Strabag-DPS“ bol dnes slávnostne odovzdaný do užívania 3,025 km dlhý úsek budúcej diaľnice D4 s križovatkou Stupava – juh na diaľnici D2. Prínosom tejto stavby bude rýchlejšie a bezpečnejšie dopravné spojenie Bratislavy s mestskou časťou Záhorská Bystrica, obcou Marianka, mestom Stupava, odľahčenie preťaženej cesty I/2, efektívnejšie využívanie diaľnice D2 a zníženie negatívnych vplyvov dopravy na životné prostredie.

Výstavba projektu PR1BINA (ako sa oficiálne nazýva PPP projekt rýchlostnej cesty R1) sa v júni dostala do záverečnej fázy: väčšinu prác tvorila pokládka jednotlivých vrstiev asfaltu a dokončovacie práce vrátane osádzania zvodidiel. Nosné konštrukcie všetkých mostov na prvých troch úsekoch sú takmer kompletne ukončené, Granvia Construction sa teraz sústreďuje na ich prepojenie s vozovkou. Intenzitu prác dokumentuje najvyšší počet pracovníkov na stavbe od začiatku roka 2011 – až 2 600 – a zapojenie 335 dopravných prostriedkov a viac ako 300 stavebných strojov.

Naša návšteva sa uskutočnila ešte v priebehu dokončovania stavby a máme z nej takéto dojmy: v prvom rade samotný názov Retro hlása návrat, v skutočnosti však ide o smelý krok vpred. Komplexnosť je vyjadrená obchodnými, relaxačnými a bytovými priestormi.

Modré akustické systémy Rigips, ktoré výrazne znižujú hluk z ostatných miestností alebo susediacich bytov, si svoje miesto v domácnostiach aj v komerčných priestoroch už obhájili. Novinkou na trhu je modrá akustická doska aj do vlhkého prostredia, pretože je už počas výroby impregnovaná a odoláva vzdušnej vlhkosti bez obáv z plesní.

Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) doposiaľ vykonal kontroly v 372 subjektoch zaoberajúcich sa prevádzkou slnečných elektrární a ďalších 18 kontrol plánuje uskutočniť na budúci týždeň. Nedostatky pritom zistil približne v 10 % preverovaných subjektov. "Pri kontrolách sme zistili viaceré nedostatky. Zarážajúce je, že kontrolované subjekty mali vydané právoplatné kolaudačné rozhodnutia, mali všetky revízie a skúšky a napriek tomu zdroje neboli dostavané. Chýbali panely, konštrukcie, zapojenia rozvádzačov, to znamená neboli kompletné. Neboli schopné vyrábať deklarovaný objem elektriny, nebol tam inštalovaný konkrétny výkon panelov," informoval v stredu na tlačovej besede predseda ÚRSO Jozef Holjenčík o predbežných výsledkoch kontroly. Úrad pri kontrolách slnečných elektrární zistil aj administratívne chyby, keď chýbali niektoré doklady, ale elektráreň napriek tomu fungovala.

Výstavba dvoch sedemikilometrových úsekov rýchlostnej cesty R7 Bratislava, Prievoz - Ketelec a Bratislava - Dunajská Lužná so štyrmi pruhmi by mohla začať v roku 2013 a dokončená by mala byť v roku 2016. Nadväzujúci takmer 18-kilometrový úsek R7 Dunajská Lužná - Holice by mal byť postavený len v polovičnom profile v rokoch 2014 až 2018. Intenzita cestnej dopravy za Šamorínom a najmä obcou Báč je totiž výrazne nižšia. Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja to predpokladá s tým, že ich výstavba by mohla byť financovaná v rámci verejno-súkromného partnerstva (PPP) alebo štátneho rozpočtu.

Dňa 7. júla 2011 bola uzatvorená historická budova Národného múzea v Prahe. Plánovaná obnova stavby potrvá do roku 2015. Vedenie múzea pripravuje na rok 2012 výberové konanie na riešenie stálych expozícií. Vzhľadom na fakt, že ide o významnú inštitúciu a vysoké investičné náklady dosiahnu sto miliónov českých korún, Česká komora architektov odporúča zvoliť cestu architektonickej súťaže. V prvej fáze sa pripravuje libreto, v ktorom priestoroví koordinátori riešia návrh návštevníckych programov a trás. Vedenie múzea spolupracuje so špecializovaným tímom na konceptuálnom riešení stálych expozícií a prevádzky v historickej budove v nadväznosti na novú budovu Národného múzea (bývalá budova Federálneho zhromaždenia).

Projekt Pharos Business Park rozkladajúci sa medzi bratislavským letiskom a diaľnicou D1 pozná už prvého nájomca. Spoločnosť Segum - trade, s.r.o. tu plánuje postaviť dom nábytku Albero v predpokladanej hodnote 2,65 mil. eur. Ako vyplýva z investičného zámeru, ktorý spoločnosť predložila na posúdenie vplyvov na životné prostredie (EIA), v novom obchodnom dome by mohlo nájsť prácu približne 66 ľudí.

Keď človek navštívi neznáme mesto a chce si ho prezrieť, intuitívne hľadá jeho centrum a centrum centra – hlavné námestie. Často sa dokonca stáva, že sa turista so zhliadnutím tohto srdca mesta uspokojí a ďalej už nepátra – či už pre nedostatok času, alebo povrchnosť… Centrálne námestia miest sú na vždy synonymom mesta. Výnimku tvoria mestá, ktoré majú synoným niekoľko, ale tých na Slovensku až tak veľa nie je. V tradičnom slovenskom meste by niekedy turistovi nepomohlo ani more času a hĺbavosť objaviteľa, pretože by okrem samotného hlavného námestia (a priľahlej ulice, aby sme boli spravodliví) nemal čo objavovať. O to viac by sa naše mestá mali snažiť o pozitívny prvý (a často aj posledný) dojem a zainvestovať do mestotvorných námestí. Mnohé to už urobili a výsledok je výborný, niektoré sa nechávajú zahanbiť.

PR1BINA je oficiálny názov projektu rýchlostnej cesty R1 Nitra – Tekovské Nemce a Banská Bystrica – severný obchvat, ktorá je realizovaná prostredníctvom PPP projektu. Ide o prvý projekt PPP takého rozsahu na Slovensku. Novú identitu projektu a jeho webovú stránku, za účasti zástupcov Ministerstva dopravy predstavil verejnosti koncesionár – GRANVIA a.s. „Neviem si predstaviť príznačnejšie meno pre náš projekt. Knieža Pribina je považovaný za prvého panovníka Slovienov, predchodcov Slovákov. Svojimi činmi spájal národy i územia. Naša cesta rovnako spája krajinu i ľudí v modernom ponímaní a budeme radi, ak si jej meno verejnosť prirodzene osvojí,“ povedal Eric Delobel, riaditeľ spoločnosti GRANVIA a.s., pri uvedení mena projektu do života.