613EBCFB 3C71 4AF1 B472 EAE5134CEA3D
Galéria(12)

Zbúrali ho za pár hodín. Takto prebiehala demolácia mosta nad diaľnicou D1. Ide o začiatok významného projektu

Partneri sekcie:

Nové realizačné práce na stavbe D1 a križovatke D1/D4 odštartovali len pred pár dňami. Okrem toho, že konečne nastáva posun vo výstavbe D1, výrazným krokom vpred je odstránenie mosta ponad túto diaľnicu, ktorý spájal Ivanku pri Dunaji s Čiernou Vodou. Most, ktorý bol v katastrofálnom technickom i funkčnom stave, zbúrali počas jednej noci za niekoľko hodín.

Podľa Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) je rozšírenie diaľnice D1 Bratislava – Triblavina v dĺžke takmer 4,5 km – ktorej súčasťou je aj kľúčové prepojenie diaľníc D1 a D4 – aktuálne najvýznamnejšiou prioritou spoločnosti. „Rozšírenie D1 je strategickou investíciou pre zvýšenie komfortu a bezpečnosti desiatok tisíc ľudí cestujúcich najmä z Bratislavy a do Bratislavy,” tvrdí NDS vo svojom stanovisku. Dokončenie križovatky totiž zásadným spôsobom napomôže odbremeniť hlavné mesto od tranzitnej dopravy. 

Výstavba tento mesiac vstupuje do novej realizačnej fázy, ktorá prináša nevyhnutnú úpravu vo vedení dopravy. Podľa NDS budú nové náhradné vetvy najskôr slúžiť pri presmerovaní tranzitu počas dvíhania, modernizácie a rozširovania D1, neskôr to budú plnohodnotné vyraďovacie vetvy z D1 priamo na križovatku D1/D4.

417683859 938636244624210 8361193446493086307 n
Proces demolácie mosta ponad diaľnicu D1 | Zdroj: Michal Feik

S prvými prácami sa už začalo. Naplánovaná bola demolácia uzatvoreného mosta na Triblavinskej ceste nad D1 z Čiernej Vody, ktorý bol v havaríjnom stave a neumožnoval rozšírenie telesa diaľnice D1. Táto asanácia sa uskutočnila len pre pár dňami a ako informoval Michal Feik, riaditeľ odboru komunikácie a propagácie Bratislavského samosprávneho kraja (BSK), odstránenie mosta si vyžiadalo úplnú uzáveru D1 od Vajnor po Triblavinu.

„Demolačné práce začali 16. marca 2024 okolo polnoci, hodiny predtým boli vyčlenené na postupné uzatvárania diaľničného úseku, na rozmiestnenie 400 dopravných značiek, demontáž betónových a oceľových zvodidiel či rozprestretie geotextílie, ktorá chránila D1 pred prípadným poškodením pri búraní,” hovorí Michal Feik. 

„Po odstránení mosta sa vybúraný materiál odviezol na triedičku, kde sa zrecykluje. Na mieste zbúraného mostu vybudujú diaľničiari nový, v zmysle nových parametrov tak, aby sa už zohľadnila nová šírka diaľnice D1. Doprava na predmetnom úseku bola 17. marca 2024 obnovená,” konštatoval riaditeľ odboru komunikácie a propagácie BSK. Ostro sledované búranie mosta tak prebehlo bez problémov a veľmi detailne ho zachytili aj dronové zábery Michala Feika. 

417678221 938636174624217 4312385253887585884 n
Proces demolácie mosta ponad diaľnicu D1 | Zdroj: Michal Feik

Od nedele 17.3., teda len pár hodín po asanácii mostu, odštartovala príprava výstavby nového mosta poda diaľnicu, ako aj niekoľkomesačné práce na rozširovaní D1. Práce sú plánované tak, aby bol minimalizovaný dopad na premávku. Počas prác na rozšírení diaľnice ostane zachovaný počet jazdných pruhov, ale dôjde k ich zúženiu a zníženiu maximálnej povolenej rýchlosti na 80 kilometrov za hodinu.

Rekonštrukcia D1 sa začne pred bratislavskou mimoúrovňovou križovatkou Vajnory a súčasťou obnoveného úseku v dĺžke 3,6 kilometra bude rozšírenie a rekonštrukcia vozovky diaľnice. Rovnako aj zdvih nivelety, doplnenie križovatkových kolektorov, dostavba vetiev mimoúrovňovej križovatky Ivanka sever (D1/D4), ale aj výstavba až 18 mostov na diaľnici, vetvách križovatky a súvisiacich komunikáciách.

Doplnený bude aj informačný systém, oplotenia a ďalšie súvisiace objekty. V rámci stavby bude vymenená vozovka D1 v križovatke Triblavina a skompletizovaný informačný systém diaľnice na úseku Vajnory-Triblavina.

Tento projekt realizuje spoločnosť Budimex z Poľska, ktorá v roku 2022 zvíťazila vo verejnom obstarávaní. Rekonštrukcia by mala trvať 3 roky a cena zmluvnej dohody je na úrovni viac ako 110 miliónov eur. 

Národná diaľničná spoločnosť v tomto mesiaci rovnako spustí aj jednu z najväčších opráv mostného objektu v tomto roku, ktorá taktiež súvisí s danou časťou diaľnice. „Po 42 rokoch NDS zaistí komplexnú opravu mostu na rýchlostnej ceste R1 nad diaľnicou D1 pri Trnave,” oznamuje Národná diaľničná spoločnosť.

V rámci rekonštrukcie budú demontované zvodidlá a zábradlia, odstránená vozovka, rímsy, vyrovnávací betón spolu s izoláciou a mostné závery. Na očistenú nosnú konštrukciu sa položí izolácia, mostné závery, odvodňovače, kompletne nová vozovka, nové rímsy, nové zvodidlá a mostné zábradlie. 

d1 r1 velka dopravna operacia na web
NDS plánuje opraviť aj most na rýchlostnej ceste R1 nad diaľnicou D1 pri Trnave | Zdroj: NDS

„Stavebné práce budú vykonávané aj v noci, 7 dní v týždni. Práce sme rozdelili do 2 etáp, aby bol dopad na plynulosť dopravy čo najmenší,” približuje NDS. V prvom kroku sa opraví celá ľavá strana vonkajšej časti mostného objektu, teda most v smere z Nitry do Trnavy. Druhá etapa sa zase sústredí na vnútornú časť lavej strany mosta. 

Pred rokmi dokončený obchvat D4/R7 zjednodušil cestovanie obyvateľom mesta i priľahlých miest, k čomu dopomohlo aj dokončenie križovatky Bratislava-Nivy, ktorá prepojila vnútorný mestský okruh diaľnice D1 s rýchlostnou cestou R7. Bratislavský obchvat je však doteraz bez poslednej dôležitej križovatky.

Projekt tak bude trpieť dôsledkami z minulosti, teda zdĺhavými povoľovacími procesmi a odkladaním realizácie projektu, v dôsledku čoho nebola táto časť diaľnice vybudovaná spoločne s ostatnými. Fakt, že sa práce konečne rozhýbali, sú pozitívnou a pre obyvateľov mesta vítanou správou.

431237796 935910378230130 8167823275347035943 n
417532611 938636391290862 3991709669207523897 n
417547917 938636094624225 6876584381581892027 n
417549490 938636127957555 6598727975196309139 n
417583453 938636291290872 975691548420934407 n
417678221 938636174624217 4312385253887585884 n
417683859 938636244624210 8361193446493086307 n
418810267 938636051290896 3877352842686854602 n