Mandatár nie je správca bytového domu
V ostatnom období sa vyskytlo viacero podnetov spojených s výpoveďou z mandátnej zmluvy a s komplikáciami, ktoré sa v súvislosti s výpoveďou objavili, ako aj problémy s vymáhaním splnenia povinností mandatárom. Predsedovia spoločenstiev boli nemilo prekvapení, keď zistili, že mandatár nie je správca podľa zákona o vlastníctve bytov.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov (ďalej len zákon) najmä o dodávke plnení spojených s užívaním bytov a nebytových priestorov, o poistení domu alebo o prenájme spoločných nebytových priestorov, spoločných častí domu a spoločných zariadení domu, príslušenstva a priľahlého pozemku. Možno povedať, že potiaľto je všetko v poriadku a v súlade so zákonom.
Dôvod, prečo sa mandátnou zmluvou treba podrobne zaoberať, je ten, že mandátna zmluva sa často uzatvára medzi spoločenstvom vlastníkov bytov a mandatárom na komplexnú správu bytového domu. V niektorých prípadoch dokonca spoločenstvo nemá ani vlastný účet, ale všetky finančné operácie sa realizujú cez účet mandatára, ktorým je väčšinou správcovská spoločnosť alebo bytové družstvo. Toto je však v rozpore s ustanovením § 6 ods. 1 zákona.
Podnikateľom podľa § 2 ods. 2 Obchodného zákonníka je:
a) osoba zapísaná v obchodnom registri,
b) osoba, ktorá podniká na základe živnostenského oprávnenia,
c) osoba, ktorá podniká na základe iného než živnostenského oprávnenia podľa osobitných predpisov,
d) fyzická osoba, ktorá vykonáva poľnohospodársku výrobu a je zapísaná do evidencie podľa osobitného predpisu.
Tu je ešte vhodné spomenúť, že mnohé obce majú organizačné zložky vytvorené na správu bytového fondu, ktoré sú súčasťou obecného úradu alebo magistrátu mesta – rozpočtové organizácie.
Rozpočtová organizácia je právnická osoba štátu, obce alebo vyššieho územného celku, ktorá je svojimi príjmami a výdavkami napojená na štátny rozpočet, rozpočet obce alebo na rozpočet vyššieho územného celku (takmer všetky štátne orgány). Hospodári samostatne podľa schváleného rozpočtu s prostriedkami, ktoré jej určí zriaďovateľ v rámci svojho rozpočtu. Rozpočtová organizácia hospodári s rozpočtovými prostriedkami a s prostriedkami prijatými od iných subjektov. Zostavuje svoj rozpočet príjmov a výdavkov, riadi sa záväznými ukazovateľmi štátneho rozpočtu určenými zákonom o štátnom rozpočte na príslušný rozpočtový rok a zriaďovateľom.
Z uvedeného vyplýva, že rozpočtová organizácia sa nepovažuje za podnikateľa, teda nemôže vykonávať správu bytového fondu podľa zákona o vlastníctve bytov a nebytových priestorov. To isté platí aj pre podnikateľov, ktorí majú predmet podnikania alebo činnosti špecifikovaný inak, ako ukladá zákon v § 6, napríklad ako správu bytov, správu bytov a nebytových priestorov, údržbu bytov a nebytových priestorov, výstavbu bytov a podobne.
Podľa § 8 ods. 4, ak je v bytovom dome uzatvorená Zmluva o spoločenstve, nesmie sa so správcovskou spoločnosťou súbežne uzatvoriť zmluva o výkone správy. Zároveň ak sa vlastníci dohodnú, že poveria zabezpečením niektorých služieb organizáciu, ktorá tieto služby poskytuje, môžu tak urobiť prostredníctvom mandátnej zmluvy, avšak nie na výkon komplexnej správy domu.
v § 6
a) prevádzku, údržbu, opravy a udržiavanie spoločných častí domu, spoločných zariadení domu, priľahlého pozemku a príslušenstva,
v § 8
§ 8a ods. 1 pre úplnosť |
Základné princípy mandátnej zmluvy a jej použitia v spoločenstve
V zásade si treba uvedomiť jeden závažný fakt, a to, že mandátna zmluva sa uzatvára v zmysle Obchodného zákonníka (Diel 10 Mandátna zmluva § 566 až 576 zákona 513/1991 Zb.) medzi zmluvnými stranami, ktoré musia byť podnikateľmi. Pri mandátnej zmluve medzi spoločenstvom, ktoré podnikateľom nie je, sa však uplatňuje ustanovenie § 262 Obchodného zákonníka. (Strany sa môžu dohodnúť, že ich záväzkový vzťah, ktorý nespadá pod vzťahy podľa § 261, sa spravuje podľa Obchodného zákonníka.)
Čo je mandátna zmluva a na aký účel sa uzatvára, hovorí § 566:
Mandátnou zmluvou sa mandatár zaväzuje, že pre mandanta na jeho účet zariadi za odplatu určitú obchodnú záležitosť uskutočnením právnych úkonov v mene mandanta alebo uskutočnením inej činnosti, a mandant sa zaväzuje zaplatiť mu za to odplatu.
Základným znakom mandátnej zmluvy je zariadenie určitej obchodnej záležitosti. Keďže mandátna zmluva sa uzatvára podľa Obchodného zákonníka, nemožno voči mandatárovi vystupovať ako voči správcovi podľa
§ 8, 8a, 8b zákona ani vyžadovať od neho plnenie povinností stanovených zákonom. Vyžadovať od mandatára možno iba zmluvne dohodnuté, jasne a konkrétne vyšpecifikované obchodné záležitosti, teda úkony a služby, ktoré má mandatár zabezpečiť, vrátane ďalších zmluvných dohôd – termínov a sankcií, a v neposlednom rade odplatu a podmienky, za ktorých bude vyplácaná, respektíve pozastavená.
Ide napríklad o ekonomické (účtovnícke) služby, právnické služby, zabezpečenie médií (teplo, voda, elektrina, plyn a podobne), upratovanie spoločných priestorov a podobne. Spoločenstvo nesmie uzatvoriť mandátnu zmluvu na komplexnú správu bytového domu, pretože v takomto prípade by išlo o dvojitú správu, čo je v rozpore so zákonom.
Zmena formy správy a výpoveď z mandátnej zmluvy
Zmena formy správy je:
1. Zriadenie spoločenstva vlastníkmi v bytovom dome, v ktorom nebolo zriadené:
- výpoveď zo zmluvy o výkone správy (podľa § 8a ods. 1),
- uzatvorenie zmluvy o spoločenstve,
alebo
2. V dome je zriadené spoločenstvo a zruší sa:
- zruší sa platnosť zmluvy o spoločenstve,
- vlastníci uzatvoria zmluvu o výkone správy (každý vlastník) so správcom podľa § 8 ods. 1.
Výpoveď z mandátnej zmluvy je iba ukončenie dodávateľského vzťahu, ktorú spoločenstvo môže urobiť kedykoľvek podľa zmluvných podmienok a Obchodného zákonníka, nejde o zmenu formy správy.
Výpoveď z mandátnej zmluvy s dodávateľskou firmou možno schváliť aj nadpolovičnou väčšinou zúčastnených podľa § 14 ods. 2 zákona, keďže nejde o taxatívne vymedzený prípad hlasovania kvalifikovanou väčšinou. V žiadnom prípade nemožno podmieňovať právoplatnosť podania výpovede tým, že mandatár požaduje schválenie výpovede z mandátnej zmluvy dvojtretinovou väčšinou všetkých vlastníkov bytov a nebytových priestorov.
Pri výpovedi z mandátnej zmluvy sa nemožno odvolávať na § 8a ods. 6, ktorý určuje trojmesačnú výpovednú lehotu, ak sa zmluvné strany nedohodli inak, ani na ďalšie ustanovenia zákona. Výpoveď z mandátnej zmluvy je iba ukončenie dodávateľského vzťahu, ktorú spoločenstvo môže urobiť kedykoľvek podľa Obchodného zákonníka.
Dôležité v tomto prípade je, že predseda spoločenstva nie je oprávnený bez súhlasu vlastníkov svojvoľne uzavrieť mandátnu zmluvu s podnikateľským subjektom, iba na základe rozhodnutia vlastníkov podľa § 7c ods. 9 písm. e). Ide o presun niektorých povinností súvisiacich so správou majetku vlastníkov zo spoločenstva na iný subjekt.
Podľa § 10 zákona č. 182/1993 Z. z. v znení neskorších predpisov náležitosti zapísané v registri spoločenstiev sú účinné voči každému vlastníkovi bytu a nebytového priestoru v bytovom dome odo dňa vykonania zápisu do registra.
Na základe daných skutočností:
Spoločenstvo vlastníkov bytov a nebytových priestorov (ako právnická osoba) môže uzavrieť mandátnu zmluvu s mandatárom na výkon niektorých presne určených špecifikovaných činností (nie však na komplexnú správu bytového domu), ktoré súvisia so správou bytového domu, pričom mandatár musí mať uvedenú činnosť v predmete podnikania.
Spoločenstvo vlastníkov bytov a nebytových priestorov (ako právnická osoba) nemôže uzavrieť zmluvu o výkone správy na výkon komplexnej správy bytového domu, keďže tento typ zmluvy sa v zmysle zákona uzatvára s jednotlivými vlastníkmi bytov a nebytových priestorov v tých bytových domoch, kde nie je zriadené spoločenstvo vlastníkov bytov a nebytových priestorov.
Na záver ešte jedna dôležitá pripomienka – rozsah mandátnej zmluvy nie je nikde určený. To znamená, že ak sa má takáto zmluva uzatvoriť s podnikateľským subjektom na zabezpečenie plnení vrátane ich vyúčtovania a vyhotovenia východiskových podkladov, musia sa všetky tieto úkony podrobne rozpísať v zmluve s lehotami a presne vyšpecifikovaným rozsahom. To platí pre každú činnosť, ktorú má mandatár pre mandanta zabezpečiť.
Žiadnu povinnosť z mandátnej zmluvy nemožno vyžadovať v zmysle zákona o vlastníctve bytov a nebytových priestorov.
TEXT: Ing. Otília Leskovská
FOTO: Dano Veselský
Ing. Otília Leskovská je viceprezidentkou Združenia spoločenstiev vlastníkov bytov na Slovensku.
Recenzovala doc. Ing. Viera Somorová, PhD., ktorá pôsobí na Katedre technológie stavieb Stavebnej fakulty STU v Bratislave.
Článok bol uverejnený v časopise Správa budov.