Rýchlostná cesta R1 bude drahšia o 540 miliónov eur

Rýchlostná cesta R1, ktorú postaví súkromný koncesionár GRANVIA, a. s., v rámci projektu verejno - súkromného partnerstva (PPP), bude drahšia o 540 miliónov eur (16,27 miliardy Sk). Rozhodla o tom vláda SR na mimoriadnom zasadnutí 17. júla. Vláda sa taktiež dohodla s koncesionárom na refinancovaní. Banky upustili od underpinningu.

„Dnes v noci sme uzatvorili rokovania so spoločnosťou, ktorá vyhrala tender. Vzhľadom na novú cenu peňazí bolo potrebné dodatkom niektoré podmienky zmeniť,“ uviedol po rokovaní vlády premiér SR Robert Fico. Suma celého PPP projektu sa skladá z dvoch častí – cena stavebných prác a 30-ročná prevádzka cesty, za ktorú bude platiť štát koncesionárovi.

Cena stavebných prác je vyčíslená na 915 miliónov eur (27,57 miliardy Sk). Z tejto sumy tvorí pôžička Európskej banky pre obnovu a rozvoj 250 miliónov eur (7,53 miliardy Sk). Približne 120 miliónov eur (3,62 miliardy Sk) zaplatí samotný koncesionár. Zvyšok sumy potrebnej na stavbu cesty požičia koncesionárovi 12 súkromných bánk, medzi ktorými je Royal Bank of Scotland alebo Erste Bank.

Za 30-ročnú údržbu cesty R1 bude platiť štát koncesionárovi 127,4 milióna eur (3,84 miliardy Sk) ročne. Vláda túto sumu na dnešnom zasadnutí navýšila o 18 miliónov eur (542,27 milióna Sk) ročne, čo celkovo predstavuje 540 miliónov eur. Vláda začne s týmito platbami v septembri 2011, kedy bude dokončený prvý a druhý úsek z Nitry do Beladíc. Tretí úsek z Beladíc do Tekovských Nemiec by mal byť hotový v priebehu roka 2011. Posledný štvrtý úsek, severný obchvat Banskej Bystrice by mal byť dostavaný v júli 2012.

Banky sa vzdali požiadavky tzv. underpinningu, teda záruky štátu za úver koncesionárovi. „Samotná výstavba nezaťaží jednak deficit rozpočtu ani verejný dlh, pretože súkromný investor na seba preberá ako riziko výstavby, tak aj riziko dostupnosti,“ skonštatoval štátny tajomník Ministerstva financií SR František Palko. Výstavba si tak nebude vyžadovať žiadne zapojenie verejných prostriedkov, teda žiadnu štátnu záruku.

Vláda sa 17. júla s investorom dohodla aj na tzv. refinancovaní, ktoré by mohlo navýšenú sumu na údržbu ciest znížiť. „Akonáhle dôjde k zníženiu ceny peňazí, nastane refinancovanie,“ vysvetlil Fico. To je nastavené v pomere 9:1, teda 90 % sumy pre štát a 10 % pre koncesionára. Vrátenie peňazí, ktoré by vyplynulo z refinancovania, by musel koncesionár zaplatiť štátu jednorazovou platbou.

Vláda taktiež schválila predĺženie lehoty pre koncesionára zodpovedného za výstavbu rýchlostnej cesty R1 na uzavretie zmlúv s bankami do konca augusta tohto roka. Koncesionár bol pôvodne povinný uzavrieť zmluvy s finančnými inštitúciami k 30. júnu.

Podľa vlády však nemohol túto lehotu dodržať z objektívnych dôvodov. „Vzhľadom na skutočnosť, že banky predložili nové podmienky znamenajúce prenos ďalších rizík na štát, k finančnému uzavretiu vo verejnom obstarávaní koncesie na stavebné práce na uzavretie zmlúv s bankami,“ informuje materiál z dielne Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR. Vláda sa týmto krokom rozhodla umožniť koncesionárovi zabezpečiť financovanie projektu a implementovanie oprávnených požiadaviek bánk s cieľom dosiahnuť finančné uzavretie. Podľa slov ministra dopravy Ľubomíra Vážneho banky s konečnou sumou súhlasili. „Komerčné banky prejavili k textu bezvýhradný súhlas,“ povedal po zasadnutí vlády Vážny.

Rýchlostná komunikácia R1 z Nitry do Tekovských Nemiec a severný obchvat Banskej Bystrice je súčasťou druhého balíka PPP projektov.

Zdroj: TASR