Peter Haluška

Peter Haluška: Mostný záver je dimenzovaný predovšetkým na ťažkú dopravu a „friendly“ riešenie pre cyklistov neexistuje

Mostné ložiská a závery tvoria významnú súčasť mostných konštrukcií a ciest. Materiály, z ktorého sa vyrábajú, by mal mať predovšetkým veľmi dlhú životnosť, ktorá sa približuje životnosti samotného mosta. Len tak sa minimalizuje potreba výmeny a predĺžia sa jej intervaly. „Použitím inovatívnych klzných materiálov dokážete dosiahnuť životnosť až 75 rokov,“ hovorí obchodný riaditeľ spoločnosti Mageba Slovakia.

Aké sú základné príčiny ich výmeny a kedy je už naozaj nevyhnutná?

Pri ložiskách je to mnohokrát jednoduché. Oceľ vydrží donekonečna. Ak sa použije protikorózna C5, ktorá sa na Slovensku štandardne vyžaduje, je životnosť kovových materiálov pri ložiskách naozaj veľmi dlhá. Limitom je použitie teflónu. Pri ložiskách staršej generácie s použitím teflónu je maximálna dĺžka, ktorú ložisko dokáže pohybom urobiť, 10 kilometrov.

Mageba už viac ako 10 rokov používa novú generáciu ultra vysokomolekulárneho tepelne upraveného polyetylénu. Polyetylén môže evokovať plastové vrecko, ide však o špecifický materiál, ktorý prešiel dlhým vývojom a testovaním. Jeho životnosť je 5-násobne väčšia, to znamená, že ak obyčajný teflón v ložisku dokáže urobiť kumulovanú dráhu 10 kilometrov, druhá generácia ložísk s polyetylénom vydrží 50 kilometrov.

Najnovší klzný materiál RoboSlide 75, otestovaný v roku 2024, vydrží 50 až 80 kilometrov (testovaný na 75 km). Životnosť sa teda odvíja od pohybu. Naše inovatívne produkty majú momentálne životnosť aspoň 75 rokov. To znamená, že sa blížime k životnosti mosta, vďaka čomu nie je potrebné ich skoršia výmena. Či už sú to hrncové, alebo kalotové ložiská.

V rámci projektov ste aktívni aj v ich prípravnej fáze. Aký prínos má táto spolupráca z hľadiska optimalizácie stavebných prác?

Uprednostňujeme, keď môžeme na projekte spolupracovať od začiatku. Snažíme sa navrhnúť, či už v prípade ložísk, alebo aj mostných záverov, typy, ktoré sú pre konkrétny projekt vhodné. Také, ktoré plne vyhovujú danej konkrétnej stavbe z hľadiska životnosti a splnenia všetkých požadovaných parametrov.

Testovanie
Rozsiahle testovanie, tzv. prejazdom, vykonávané na vyhradenej testovacej dráhe. | Zdroj: Mageba Slovakia

Tým sa minimalizujú akékoľvek problémy počas výroby a zabudovania. Veľmi dôležitá je aj rýchlosť dodávky, aby sa jednotlivé prvky mohli rýchlo dodať a zabudovať. Vďaka tomu môže stavba napredovať. Komunikácia s projektantmi už v počiatočnej fáze projektu a výroba produktov na mieru výrazne pomáhajú zjednodušiť realizáciu.

Vo vašom portfóliu sú realizácie nielen na Slovensku, ale aj v ostatných krajinách EÚ. Líšia sa požiadavky slovenských a zahraničných investorov alebo sú rovnaké?

Rozdelil by som to na viaceré aspekty. Na Slovensku máme výrobu v Košiciach. Tu sa vyrábajú mostné dilatačné závery pre európsky trh. Našimi hlavnými zákazníkmi sú trhy v Nemecku, Rakúsku a vo Švajčiarsku, samozrejme, niečo ostáva aj na Slovensku alebo sa vyváža do Čech. Dopyt na Slovensku pokrývame na 100 %.

Samozrejme, občas sa vyskytnú veľké projekty, keď vypomáhame či už našim nemeckým, alebo rakúskym kolegom. V roku 2024 sme dokonca vypomáhali pri osadzovaní a montáži aj na dvoch projektoch v Rumunsku.

Zahraniční investori kladú dôraz jednoznačne na kvalitu a životnosť produktov. Kvalita je v krajinách, ktoré som spomínal a v ktorých máme našich hlavných zákazníkov, alfou a omegou. Na tieto trhy sa veľmi ťažko etablujú výrobcovia, ktorí nedokážu splniť dohodnutú dodávku a životnosť ich produktov je nízka.

Slovenský trh je pomerne otvorený, radi skúšame rôzne veci, len mnohokrát je potom na škodu, keď je potrebné ložiská alebo závery vymieňať skôr, ako je očakávaná životnosť. Európsky trh je otvorený a investor môže vybrať dodávateľa z akejkoľvek krajiny.

V tejto súvislosti však treba myslieť na budúci dodatočný servis, resp. odstránenie prípadných drobných nedostatkov, ktoré dodávatelia zo vzdialených krajín nedokážu promptne zabezpečiť. Mnohokrát sa naši zákazníci potom obracajú práve na nás, aby sme im v tom pomohli.

Aktuálne pripravujete na Slovensku obchvaty Sabinova a Šale či R1 Banská Bystrica – Slovenská Ľupča. Aké problémy je nevyhnutné v prípade týchto projektov vyriešiť a ako budete na nich participovať?

Pracujeme naozaj na mnohých projektoch, sú v rôznych fázach. Začnem od konca. Tento rok sa ukončila výstavba R3 Tvrdošín, bol som aj na otváraní a uvedení do prevádzky. Zároveň sa ukončil a odovzdal do prevádzky druhý úsek R2 Šaca – Košické Oľšany. Takisto sme ukončili montáž mostných záverov na železničných mostoch pre talianskeho zákazníka ICM pri štátnej hranici pri rieke Morava.

Budúci rok pokračujeme v spolupráci na druhej etape realizácie R4 Prešov. V priebehu októbra sme realizovali montáž mostných záverov na križovatke D4/R7 a tak, ako ste spomínali, momentálne sme v prípravnej fáze dodávok mostných záverov pre obchvaty Šale a Sabinova, ako aj pre R1 Banská Bystrica – Slovenská Ľupča.

Pri projektoch vítame včasnú spoluprácu, vďaka čomu máme čas vypracovať výrobnotechnickú dokumentáciu mostných záverov alebo ložísk, ktorá sa potom na 100 % integruje do dokumentácie na realizáciu stavby. Tým odpadá mnoho nezrovnalostí a nepríjemností na stavbe.

Chcel by som upozorniť na obchvat mesta Šaľa, kde na stavebnom objekte 202, čo je na slovenské pomery pomerne veľký most cez rieku Váh, už máme nakreslený mostný záver pre celkový dilatačný pohyb 70 cm. Pred jeho integráciou do mostovky je potrebné vyriešiť detaily, ako sú správne pripravené výstuže a kapsy, aby nedošlo ku kolízii s hlavami prepínacích káblov.

R1 Banská Bystrica – Slovenská Ľupča
R1 Banská Bystrica – Slovenská Ľupča je viac než trojkilometrový úsek, ktorý pomôže riešiť komplikovanú dopravnú situáciu najmä pri vstupe do Banskej Bystrice v smere od Brezna. | Zdroj: NDS

Preto už vo fáze, keď sa stavba mosta ešte len rozbieha, riešime, ako sa mostný záver zabuduje do konštrukcie; tým sa optimalizuje či už debnenie, alebo oceľová výstuž. Pri menších mostných záveroch sú odchýlky alebo požiadavky minimálne. Viac-menej všetci dodávatelia majú veľmi podobné kapsy, ktoré je potrebné vynechať pre mostné závery. Pri veľkých mostných záveroch s veľkými posunmi je ich správne integrovanie už v projektovej príprave zásadné. Okrem jednoduchosti zabudovania to má vplyv aj na ich životnosť.

Nespolupracujeme však len na veľkých stavbách. Dodávame aj pre množstvo malých projektov, či už ide o rôzne lávky, kde sa zabudovávajú mnohokrát len malé elastomérové ložiská, alebo minimálne dilatačné závery. Na Slovensku je veľmi rozšírené budovanie rôznych cyklotrás a cyklomostov. Aj v tejto oblasti sme pomerne aktívni.

Možno sa to nezdá, ale aj takéto menšie projekty môžu byť občas veľkou výzvou. Pri výbere vhodného mostného záveru je potrebné myslieť na to, aby doň nezapadlo koleso cyklistov, a tak ďalej. Aj pri takýchto špecifických stavbách sa snažíme hľadať vhodné riešenie, ale nie vždy je to možné. Napríklad na Dunajskom súmostí sa cyklisti sťažovali na chodníkové prekrytia, na ktorých môže pri úplne tenučkých galuskách dochádzať k ich poškodeniu.

Mostný záver je, žiaľ, dimenzovaný predovšetkým na ťažkú dopravu a cyklisticky „friendly“ riešenie neexistuje. Nemá však význam na takéto úseky inštalovať o trošku krajšie alebo pre cyklistov príjemnejšie riešenie, ktoré ponúka krátku životnosť. Nie je predsa v nikoho záujme, aby sa za rok alebo dva tento prvok vymieňal.

Každý rok je výzvou, prináša rôzne projekty a musím povedať, že viac ma bavia skôr tie špecifické. Náš osobitý prístup a hľadanie riešení aj pre náročné projekty, ktoré nevedeli každý vyriešiť, nám v podstate pomohol aj pri etablovaní sa na trhu. Je to už 20 rokov, počas ktorých pracujem v tejto oblasti, a aj po tých rokoch ma to ešte stále baví.