ASB Stavebníctvo Stránka 366

Stavebníctvo

Partneri sekcie:

V rámci pokračujúcej prípravy a výstavby diaľničnej siete na Slovensku bola vypracovaná dokumentácia na územné rozhodnutie a stavebný zámer diaľnice D3 Oščadnica – Čadca, Bukov. Na uvedenom úseku sa nachádza aj tunel Horelica. Od roku 2004 je v prevádzke ľavá tunelová rúra s dĺžkou 600 m s obojsmernou premávkou a postrannou únikovou štôlňou. Po dokončení výstavby pravej tunelovej rúry sa tunel bude prevádzkovať ako dvojrúrový tunel v extraviláne, s jednosmernou premávkou s maximálnou dovolenou rýchlosťou 80 km/h.

Neustály nárast dopravy a zvyšovanie zaťaženia ciest vyžaduje použitie inovatívnych riešení vystuženia asfaltových vrstiev pri použití tradičného zloženia vozovky. Úlohou vystuženia je zlepšiť, optimalizovať charakteristiky tradične používaných materiálov, t. j. redukovať vznik pozdĺžnych a priečnych trhlín, redukovať vytváranie koľají a, samozrejme, zvýšiť životnosť vozovky s predĺžením intervalu údržby. Typy používaných výstužových materiálov sú rôzne – od špeciálnych bitúmenových polypropylénových geotextílií cez geomreže zo sklených vláken až po oceľové výstuže z dvojzákrutovej siete.

Plechové strešné krytiny predstavujú jeden z tradičných materiálov s dlhou históriou. Plechové krytiny v priebehu času preukázali oprávnenosť svojho používania, kvalitu a dlhú životnosť. Z tohto hľadiska stoja nové typy plechových krytín pred neľahkou výzvou vhodne doplniť tradičné drážkované plechové krytiny, a to predovšetkým so zreteľom na ich životnosť.

Prieskum vykonaný v Maďarsku potvrdzuje dôležitosť údajov o odbere vody a súvisiacich nákladoch a prináša aj zaujímavé inšpirácie pre Slovensko. Cieľom politiky tvorby cien za vodu, založenej na zásade plnej návratnosti všetkých nákladov vodohospodárskych služieb, je podporovať efektívne využívanie vodných zdrojov a zároveň zabezpečiť pokrytie všetkých nákladov vyplývajúcich z využitia vody.

Počas životnosti stavebných diel sa v dôsledku rôznych vplyvov zhoršujú technické, funkčné aj estetické vlastnosti ich konštrukcií. Aby sa predišlo takémuto vývoju a obnovili sa pôvodné vlastnosti stavebného diela, pristupuje sa k rekonštrukciám a opravám častí alebo celých stavebných diel. V súčasnosti možno uplatniť veľké množstvo moderných postupov a technológií, ktoré splnia aj tie najnáročnejšie požiadavky pri zachovaní integrity a pôvodného vzhľadu stavebného diela. Práve tu je priestor na použitie pokrokových technológii.

Pod pojmom sezónna akumulácia tepla si môžeme predstaviť sezónne uskladnenie tepelnej energie zo solárnych kolektorov v období s vyššou intenzitou slnečného žiarenia (letné obdobie) a minimálnou potrebou tepelnej energie na obdobie s vyššími nárokmi na tepelnú energiu počas obdobia s nízkou intenzitou slnečného žiarenia (zimné obdobie).

Pôvab historických námestí je veľakrát daný starou dlažbou. Často sa jedná o prírodný kameň v malých formátoch položený vo forme oblúkov, ktoré vytvárajú štýlový vzhľad. Semmelrock prináša na trh unikátne riešenie, ktoré umožní aj pri použití betónovej dlažby zachovať historický vzhľad – ARTE staromestská dlažba.

Požiarnu odolnosť stavby najviac zlepšujú požiarne obkladové dosky na báze kompozitných materiálov. Kvalitu použitého materiálu určujú jeho tepelnotechnické a mechanické parametre. Rovnako dôležité je poznať štrukturálnu stabilitu použitého materiálu.

Dňa 4. marca 2012 bola spustená plná prevádzka zriaďovacej stanice Žilina – Teplička. Na tom by nebolo nič zvláštne, keby nešlo o stavbu, ktorá sa dočkala svojho plnohodnotného uvedenia do prevádzky po viac ako 50 rokoch predprojektovej a projektovej prípravy a po viac ako 35 rokoch od začatia stavebných prác.

Bývalé Kochovo sanatórium v Bratislave navrhol v rokoch 1929 až 1932 slovenský architekt Dušan Jurkovič v spolupráci s Plečnikovým žiakom, akademickým architektom Jindřichom Mergancom, a Otmarom Klimešom. Jedinečná funkcionalistická stavba je národnou kultúrnou pamiatkou, preto bola jej rekonštrukcia a revitalizácia veľmi pozorne sledovaná.

Základová konštrukcia, ako aj samotný technologický proces zakladania, tvorí výraznú položku celkových nákladov na stavbu. V prípade priemyselných budov toto číslo môže predstavovať od 15 do približne 35 % z celkových nákladov (v závislosti od typu základovej konštrukcie a miestnych podmienok zakladania).

Projektanti sú dnes už dobre oboznámení s problematikou vsakovania, avšak práve problematike storočného a kritického dažďa by mali venovať väčšiu pozornosť.  Vsakovanie je dnes už pomerne bežnou súčasťou projekcie. Medzi dôvody patrí najmä skutočnosť, že vodárenské spoločnosti dažďové vody odmietajú a správcovia povodí majú výhrady k navyšovaniu prietokov tokov. Zároveň smernice EÚ odporúčajú vsakovanie dažďových vôd na mieste ich dopadu a majitelia nehnuteľností sa snažia vyhnúť plateniu poplatkov za odvádzanie dažďových vôd (strešné/zrážkové).

Pórobetónové obvodové plášte panelového typu sú charakteristické rozsiahlymi nedostatkami prejavujúcimi sa neusporiadanou sieťou trhlín (obr. 1). Rozširovanie predmetnej degradácie by mohlo mať nepriaznivý vplyv na možnosť zmeny kvality tepelnej ochrany daných stavebných konštrukcií pomocou kontaktných tepelnoizolačných systémov (zatepľovania).

Článok prináša prehľad a porovnanie rôznych druhov podláh do interiérov, návody na ich údržbu a čistenie.