Inžinierske stavby

Partneri sekcie:

Článok sa venuje projektovému návrhu komplexnej rekonštrukcie železničnej trate Devínska Nová Ves št. hr. – ŽST Devínska Nová Ves na návrhovú rýchlosť 120 km/h. Dôvodom rekonštrukcie trate je jej opotrebovanosť a koniec životnosti jednotlivých prvkov, ako aj umelých stavieb. V rámci rekonštrukcie trate sa bude rekonštruovať 5 mostných objektov a upraví sa železničný zvršok a spodok.

Článok predstavuje mostné objekty riešené v rámci stavby Modernizácia železničnej trate Žilina – Košice, úsek trate Poprad-Tatry (mimo) – Krompachy, traťový úsek Poprad-Tatry (mimo) – Markušovce (mimo), časť A.1 Poprad-Tatry (mimo) – Vydrník. Spoločnosť Valbek SK, spol. s r.o., pripravuje v súčasnosti projektovú dokumentáciu stavby v stupni dokumentácie pre realizáciu stavby. Celý proces prípravy modernizácie v uvedenom úseku sa začal už v roku 2006, momentálne sa predpokladá ukončenie realizácie v roku 2026.

Cesty všetkých kategórií a tried zahŕňajú tisícky menších mostov. Ich definícia nie je exaktná, no dá sa povedať, že ide o jednopoľové mosty s rozpätiami zhruba do 10 m. Často stoja v tieni väčších mostných objektov, ktorým sa venuje viac pozornosti, no aj ich funkčnosť a stav rozhoduje o bezproblémovom fungovaní priľahlej komunikácie. Spoločnosť Amberg Engineering Slovakia, s. r. o., je spracovateľom viacerých projektov, ktorých predmetom je rekonštrukcia mostov, prípadne ich náhrada novými. Takýmito sú aj dva mosty, ktorým sa venuje tento článok.

Stavbu diaľničného obchvatu „D48 Frýdek-Místek, obchvat – I. etapa, D56 Frýdek-Místek – pripojenie na D48“ tvoria dve pôvodne samostatné stavby. Stavba „D48 Frýdek-Místek, obchvat – I. etapa“ s celkovou dĺžkou 4,25 km, ktorá je pokračovaním diaľnice D48 od Nového Jičína na Český Těšín, a stavba „D56 Frýdek-Místek – pripojenie na D48“ s dĺžkou 2,3 km, ktorá je predĺžením diaľnice D56 od Ostravy a napája sa k hlavnej časti obchvatu na novú diaľnicu D48.

Pôvodný súťažný koncept mosta SO 203 tvoril dominantný závesový systém, zachytávajúci dve nesymetrické polia s rozpätím 135 a 90 m. Nosná konštrukcia mostovky pozostávala z dvoch rôznych konštrukčných typov. Práve nesymetrickosť polí spolu s rozdielnou technológiou hornej stavby boli hlavnou príčinou optimalizácie technického riešenia. Nový koncept je výsledkom spolupráce združenia Doprastav, a. s., Hochtief CZ, a. s., a Silnice Čáslav, s. r. o.

Veľmi technicky náročnou a aktuálne realizovanou stavbou spoločnosti SMS a. s. je oprava mosta ponad rieku Váh v meste Hlohovec. Združenie SMS – Kovo-Sklo Hlohovec vedené práve spoločnosťou SMS a. s. prevzalo stavenisko zákazky „Rekonštrukcia mosta cez rieku Váh na ceste ll/513 v Hlohovci, ev. č. mosta 513-006“ 9. februára 2022.

Časopis Inžinierske stavby -

Najnovší prírastok spoločnosti mageba do sortimentu flexibilných zálievkových mostných záverov TENSA®POLYFLEX® – „RapidCure“ (typ RC) alternatíva k dlhodobo osvedčenému originálu „Advanced“ (typ PU) – umožňuje premávke prejazd mostným záverom len tri hodiny po dokončení montáže!

Stavbu D1 Hubová – Ivachnová s dĺžkou hlavnej trasy 14 920 m realizuje pre objednávateľa stavby, Národnú diaľničnú spoločnosť, a. s., Bratislava, Združenie Čebrať s vedúcim členom OHLA, a. s., Brno, a členom združenia spoločnosťou VÁHOSTAV-SK, a. s., Bratislava, ktorý je aj zhotoviteľom prác na oporách a mostnom príslušenstve mosta SO 210-00, ako aj komplexnej výstavby jeho pripojovacích rámp – mostných objektov SO 222-00 a SO 223-00.

Na stav železničnej infraštruktúry, jej efektívnej údržby a s tým úzko súvisiach opráv sa v súčasnosti zameriava veľká pozornosť odbornej aj laickej verejnosti. Pre efektívne investovanie financií do údržby či obnovy železničnej infraštruktúry je však nevyhnutné poznať čo najlepšie stav jednotlivých prvkov tejto rozsiahlej siete.

Príspevok prezentuje výstavbu novo navrhovaného areálu s názvom Technicko-hygienická údržba železničných koľajových vozidiel, stredisko Nové Zámky. Stredisko sa realizuje v rámci pilotnej série výstavby obdobných areálov. Aktuálne sú vo výstavbe ďalšie dva, a to vo Zvolene a v Humennom. Predpokladaná lehota ukončenia ich výstavby je v tomto roku. Výsledkom bude zabezpečenie údržbového zázemia pre poskytovanie kvalitnej a ekologickej verejnej prepravy cestujúcich.

Pražské metro je jediným metrom v Českej republike a tvorí základ systému mestskej hromadnej dopravy v Prahe. Denne prepraví vyše milión cestujúcich a ročne ho využije niekoľko stoviek miliónov ľudí. Prvých pasažierov prepravilo už roku 1974, pričom vznikať začalo o osem rokov skôr. Dnes sa pražské metro rozširuje o štvrtú linku, ktorá prepojí južnú časť mesta s centrom za obdivuhodných 15 minút.

Andrej Sárközi -