Inžinierske stavby

Partneri sekcie:

Rekonštruovaný úsek s celkovou dĺžkou 43 km vedie od Podbanského až po križovatku s cestou I/66. Projekt Vysoké Tatry za 42 miliónov eur je financovaný z Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP), zo štátneho rozpočtu a z rozpočtu Prešovského samosprávneho kraja. Termín ukončenia projektu je stanovený na rok 2024, ale veľká časť rekonštrukčných prác je v súlade s harmonogramami hotová už v týchto dňoch.

Časopis Inžinierske stavby -

Článok sa zaoberá opisom a možnosťami softvérového riešenia na hodnotenie premenných parametrov dlhodobo sledovaných úsekov (DSU). Toto riešenie bolo vytvorené v rámci rozborovej úlohy Slovenskej správy ciest ako nadväzujúce riešenie rozborovej úlohy z roku 2014 Metodika výberu kritérií sledovania a vyhodnotenia dlhodobo sledovaných úsekov. Priblížime architektúru, rozsah a možnosti použitia programu.

Časopis Inžinierske stavby -
Rozhovor

Čo s tým? Kľúčom je trvanlivosť. „V praxi to znamená vykonávať pravidelné prehliadky a menšie opravy priebežne, a nie problémy ignorovať,“ hovorí Ing. Ján Laco, PhD., Ceng MICE. Na základe skúseností zo zahraničia vie, že sa dá stavať k projektom v zmysle udržateľnosti zodpovedne a pri každom zadaní hľadať rôzne možnosti a najlepšie riešenia.

Časopis Inžinierske stavby -

Vzhľadom na charakter zadania a členitosť terénu bola montáž samotnej výsuvnej skruže zaujímavou technickou výzvou. Predmetný objekt sa skladá zo štyroch dilatačných celkov (DC) a je plynulým pokračovaním objektu SO 209-01. V prípade dilatačných celkov DC1 + DC2 sa tak technológia výsuvnej skruže napája na dve rôzne technológie výstavby.

Časopis Inžinierske stavby -

V roku 2020 spoločnosť INSET, s. r. o., vykonala prieskum niekoľkých kanalizačných komôr v pražskej kanalizačnej sieti. Súčasťou požadovaných výstupov mali byť mračná bodov zobrazujúce priestorové usporiadanie kanalizačných komôr s osobitným dôrazom na vnútornú technológiu komôr a ich bezprostredného okolia. Mračná mali byť vytvorené ako podklad, z ktorého je možné ďalej vyhotoviť projektovú dokumentáciu pre budúcu výmenu vnútorných technológií komôr.

Tunel Bikoš je razený dvojrúrový tunel. Svojou dĺžkou približne 1 144 m (ľavá tunelová rúra, ďalej iba LTR), resp. 1 153 m (pravá tunelová rúra, ďalej iba PTR) sa radí do kategórie stredne dlhých tunelov. Tunel je súčasťou severojužného dopravného prepojenia rýchlostnou cestou R4, konkrétne úseku R4 Prešov – severný obchvat, I. etapa. Po krátkom úvode do projektu sa článok zameriava na porovnanie predpokladov z fázy projektovej prípravy (razenie tunela, vystrojovacie triedy, deformácie ostenia, zatriedenie sekundárneho ostenia) a skutočných podmienok zastihnutých počas výstavby vrátane navrhnutých opatrení proti napúčaniu.

Rekonštruovaný úsek cesty II. triedy s dĺžkou 8,847 km sa realizuje v k. ú. obcí Košická Belá, Košické Hámre a Malý Folkmár v rámci stavby s názvom „ID R001 II/547 hranica okresu Košice/Košice-okolie – Spišské Vlachy II. etapa − časť 1: rekonštrukcia cesty“ a priamo nadväzuje na v tomto čase už zrealizovanú I. etapu rekonštrukcie predmetnej cesty.

Časopis Inžinierske stavby -

Spoločnosť SMS a.s., člen skupiny VINCI Construction CS, pokračuje v plnom nasadení v plnení si svojich povinností, zmluvne viazaných s investormi. Patria sem rekonštrukcie mostov, ktoré sú v mnohých prípadoch na hranici svojej životnosti, alebo realizácie mostných objektov na dôležitých novobudovaných úsekoch rýchlostnej cesty R2 Kriváň – Mýtna, R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany alebo aj diaľnice R4 Prešov – severný obchvat, II. etapa. Výstavbou všetkých týchto zaujímavých stavebných projektov spoločnosť prispieva k zlepšovaniu cestnej infraštruktúry na Slovensku. Príkladom je aj dokončená II. etapa obchvatu Brezna, ktorej sa budeme venovať v tomto článku.