mechanicky spevnene kamenivo
Galéria(5)

Mechanicky spevnené kamenivo

Mechanicky spevnené kamenivo (MSK) je nestmelená zmes, zložená z viacerých frakcií kameniva (najmenej troch) a vyrábaná s predpísanými kvalitatívnymi parametrami v zmiešavacom centre. Je to typ nestmelenej podkladovej vrstvy s najvyššími parametrami. Pri vrstve z MSK platí STN EN 13 285 a STN 73 6126.

p6062186 big image
mechanicky spevnene kamenivo 5964 big image
1 big image
2 big image

Využitie MSK v praxi

  • využíva sa pri výstavbe vozoviek s vysokým dopravným zaťažením
  • parkoviská
  • odstavné plochy
  • podklad pod pancierové podlahy
  • konštrukcie vyžadujúce únosnú pláň s ohraničenými vlastnosťami
  • parkové komunikácie s možnosťou farebných verzií MSK
  • poľnohospodárske a lesné obslužné komunikácie
  • ekologická a ekonomická konečná úprava spevnených plôch

Druh zmesi MSK v konštrukcii vozovky sa určuje v projektovej dokumentácii. MSK možno použiť ako hornú podkladovú vrstvu (zloženie vozovky je takéto: obrusná vrstva, ložná vrstva, horná podkladová vrstva (asfalt alebo MSK) a dolná podkladová vrstva(MSK alebo CBGM) pri vozovkách a iných konštrukciách).
Odporúčaná hrúbka pri zmesiach s MSK je 150 až 300 mm.

Materiály a návrh zmesi
Kamenivo na výrobu MSK musí vyhovovať STN EN 13242+A1. Táto podmienka však nie je vzhľadom na štruktúru a rozsah tejto normy dostačujúca. V STN 73 6126 sú uvedené spresňujúce požiadavky – trieda zrnitosti (zmesi GB). Popri dodržaní parametrov požadovaných na kamenivo má rozhodujúci vplyv na výsledné parametre vrstvy z MSK zloženie zmesi, a to najmä krivka zrnitosti. Požiadavky na zrnitosť zmesi MSK podľa TKP 5: 2010. Nevyhnutnou súčasťou správneho návrhu zmesi MSK je stanovenie optimálnej vlhkosti.

Výroba a doprava zmesi
Na zabezpečenie homogenity výroby sa zmes MSK vyrába v stacionárnych alebo v mobilných výrobniach. Doterajšia prax bola taká, že MSK sa vyrábalo priamo alebo v blízkom okolí spracovania. Firma ALAS SLOVAKIA, s. r. o., navrhla spôsob výroby opačne priamo vo výrobni kameniva, a to prispôsobením terciálnej linky na spracovanie lomového kameňa. Úprava linky spočíva v možnosti prispôsobenia už existujúceho zmiešavacieho zariadenia na výrobu MSK pridaním dopravného pásu a zariadenia na zvlhčovanie zmesi.

Počas dopravy zmesi z výrobne na miesto spracovania sa zmes musí chrániť proti vysušovaniu plachtou.

Na obrázkoch je návrh zloženia podložia na zaťaženie prejazdom 100 až 250 vozidiel za deň. Tejto intenzite zodpovedá napríklad parkovisko.

   
 Obr. 1: Stmelené podkladové vrstvy Obr. 2: Nestmelené podkladové vrstvy

 

Pridaná hodnota od spoločnosti ALAS SLOVAKIA, s. r. o.

Využitie zmesi MSK v konštrukciách aj tých najzaťaženejších vozoviek vyžaduje kvalitné materiály, správny návrh a spoľahlivú výrobňu.

Naša spoločnosť garantuje zákazníkom splnenie všetkých týchto požiadaviek.

Sme pripravení poskytnúť konzultácie ohľadom riešenia vašich problémov a zabezpečiť logistickú podporu od výroby až po dopravu zmesí MSK na vami realizovanú stavbu.

Stanovisko Ing. Milana Kušniera, vedúceho laboratória Národnej diaľničnej spoločnosti, účastníka pracovného stretnutia:

Na stretnutí sa zúčastnili zástupcovia zhotovovateľských organizácií, investora, certifikačnej organizácie, na škodu toto stretnutie odignorovali projektanti, hoci účasť prisľúbili. Zmes MSK si vyžaduje kvalitné materiály, správny návrh a spoľahlivú výrobňu. Téma používania MSK v konštrukciách vozoviek je v súčasnosti mimoriadne aktuálna, keďže doteraz používané CBGM vykazuje trhliny, ktoré sa prekopírovávajú do asfaltových vrstiev vozovky. Jednou z možností je používanie vrstvy MSK.

Pracovné stretnutie možno hodnotiť veľmi pozitívne. Veľmi dobrá bola aj exkurzia v lome v Sološnici, kde účastníkom pracovného stretnutia predviedli spôsob výroby MSK priamo v lome.

Stretnutie splnilo očakávanie a možno ho hodnotiť mimoriadne pozitívne.

www.alas.sk

–>–>