elegantny obluk nad riekou labe
Galéria(6)

Elegantný oblúk nad riekou Labe

V údolí Labe v Drážďanoch vzniká cestný most Waldschlösschen, ktorý spojí východ a juh mesta s oblasťami na severe. Celková dĺžka mosta je asi 635 m. Dva oceľové oblúky s rozpätím 148 m sa vznášajú vo výške asi 26 m nad riekou Labe a nesú strednú časť mosta. Najväčšiu časť mosta tvoria predmostia, kde premostenie podopierajú dvojité piliere v tvare písmena V.

02 peri big image
05 peri big image
04 peri big image
03 peri big image
elegantny obluk nad riekou labe 5939 big image
Debnenie mostovky oceľového spriahnutého mosta naplánovala a dodáva spoločnosť PERI, ktorá presvedčila jednoducho použiteľným, a najmä hospodárnym riešením.

Prenajímateľné systémové prvky
Štandardný prierez mosta má v mieste oblúku šírku približne 28 m. Medzi obidvoma oceľovými oblúkmi sú na mostovke širokej asi 14 m umiestnené štyri jazdné pruhy a na oboch krajoch mosta sú na konzolách chodníky pre chodcov a cyklistov s presahom 4,45 m.

Debnenie mostovky navrhli technici PERI z prvkov stavebnice pre inžinierske stavby VARIOKIT. So štandardnými prenajímateľnými systémovými stavebnými a spojovacími prvkami sa dajú postaviť mosty cenovo výhodne so zohľadnením stavebných požiadaviek. Najväčší podiel systémových prvkov v konštrukcii zavesenej na oceľových nosníkoch použitých v Drážďanoch tvoria oceľové závory SRU a vysoko únosné vzpery SLS. Body na zavesenie pripravených zostáv debnení boli naplánované už pred zhotovením oceľovej konštrukcie. Drevené priehradové nosníky GT 24 prenášajú zaťaženie do debniacich jednotiek a umožňujú veľké rozpätie s minimálnym priehybom. Všetky použité prvky debniaceho systému sú prenajímateľné, čím je navrhnuté projektové riešenie mimoriadne efektívne.

Rýchly postup výstavby s vysokým stupňom využitia
Na minimalizáciu deformácií boli mostovka a konzoly rozdelené na 21 betonážnych záberov. Napriek geometrickým zmenám mostovky sa na debnenie použili len dve štandardné debniace jednotky: dĺžka jednotiek sa stanovila tak, aby bolo možné pri výstavbe jednotlivé časti kombinovať jednoducho a rôznymi spôsobmi. Konštrukcia debnenia, montovaná priamo na mieste konzorciom Ingenierbau ARGE Waldschlösschenbrücke, sa tak využila takmer na celom moste.

Vďaka viacnásobnému použitiu debniacich jednotiek a využitiu stavebnicového systému VARIOKIT nie je potrebná prestavba pri prechode z jedného záberu na druhý. Debniace jednotky sú relatívne ľahké, umožňujú jednoduchú manipuláciu a dajú sa premiestňovať rýchlo a bez komplikácií. Vďaka jednoduchej a ľahko použiteľnej konštrukcii sa stavebný tím veľmi rýchlo zapracoval. Tento spôsob debnenia je vzhľadom na vysoký stupeň využitia materiálu a jednoduchú manipuláciu veľmi efektívny.

Most Waldschlösschen

Názov Waldschlösschenbrücke označuje nielen stavbu mosta, ale aj celý úsek dlhý 4,5 km, ktorý sa pripája na oceľovú konštrukciu. Most bol vedome naplánovaný čo možno najnižšie, aby nerušil výhľad medzi pavilónom na ulici Bautzner a centrom mesta. Preto boli oblúky, ako aj päty oblúkov naplánované zvlášť tenké. Koncom roku 2012 má byť most sprístupnený pre dopravu.

Prístupový tunel mosta Waldschlösschen

Aj debnenie prístupového tunela k mostu bolo založené na prenajímateľných systémových prvkoch VARIOKIT. Miestne podmienky vyžadovali tak na dvojrúrový hlavný, ako aj na jednorúrový vedľajší tunel so zaobleným pravouhlým prierezom jednostranné debnenie. Steny a stropy sa betónovali naraz. Horizontálne rozopretie s podperami HD 200 slúžilo počas betónovania na prenesenie zaťaženia.

Zdroj: PERI spol. s r. o.

Článok bol uverejnený v časopise Inžinierske stavby/Inženýrské stavby.