velkorozponove nosne konstrukcie z dreva su vhodnou alternativou
Galéria(6)

Veľkorozponové nosné konštrukcie z dreva sú vhodnou alternatívou

Partneri sekcie:

Po viac ako 50-ročnej stagnácii výstavby z dreva si tieto technológie opätovne hľadajú miesto v slovenskom stavebníctve. Preberaním európskej legislatívy a postupnou úpravou slovenských noriem a predpisov sa drevo ako základný, ekologicky priateľský a trvale obnoviteľný materiál stáva alternatívou pre výstavbu najširšieho spektra objektov nielen pozemného staviteľstva.

nosne drevene konstrukcie kontrakting 104 big image
nosne drevene konstrukcie kontrakting 124 big image
nosne drevene konstrukcie kontrakting 110 big image
nosne drevene konstrukcie kontrakting 106 big image
velkorozponove nosne konstrukcie z dreva su vhodnou alternativou 6448 big image
Začína sa to návrhom
Pre optimálne použitie drevených nosných konštrukcií je rozhodujúcim momentom samotný návrh. Pod pojmom návrh rozumieme vytvorenie architektonickej koncepcie výrazu, funkčnosti, priestorového usporiadania a technických riešení vo vzájomnej symbióze. Významnú úlohu hrajú súvisiace koncepčné a konštrukčné úvahy o riešení požiarnej bezpečnosti, zvukovej izolácie, tepelnej obálky a prípadnej neprievzdušnosti konštrukcií. Nezanedbateľnou sa v súčasnosti javí aj celková produkcia emisií CO2 nielen počas výroby základnej suroviny, ale aj pri doprave, výstavbe, užívaní a tiež pri jej budúcej likvidácii.
Z ekologického účtu zeme čerpáme viac, ako nám patrí. Tento dlh máme možnosť splácať každý deň: múdrymi rozhodnutiami a uvedomelým spotrebiteľským správaním.

Výhody aj pri požiari
Z takéhoto komplexného pohľadu sú drevené konštrukcie vhodným materiálom aj na vytváranie veľkých rozponov. Výhody dreva ako základného materiálu z trvale obnoviteľnej suroviny sú nielen ekonomické a ekologické, ale aj bezpečnostné z hľadiska požiaru. Najmä lepené lamelové drevo možno nadimenzovať tak, aby dosahovalo požadovanú požiarnu odolnosť. V porovnaní s oceľou (súčasť železobetónových konštrukcií), ktorá stráca stabilitu už od 300 °C, je to nedocenená výhoda. V epicentre požiaru pri jeho plnom rozvinutí sú totiž teploty vyššie ako 800 °C.

Pri iných typoch drevených konštrukcií, napr. pri drevených priehradových väzníkoch, požadovanú požiarnu odolnosť dosahujeme konštrukčnou ochranou tepelnoizolačnými a nehorľavými materiálmi, prípadne retardérmi horenia a ochranou oceľových platničiek.

Súčasnosť prekonáva históriu
Historické viazané krovy sú konštrukcie náročné na projektové riešenie, ale aj na remeselnú prácu. Aj nedostatok remeselne zdatných a tvorivých tesárov presúva výrobu konštrukcií cez softvérové riešenia a numericky riadené technológie do výrobných hál. Moderné montované drevostavby nemajú s historickými drevostavbami takmer nič spoločné. Súčasné drevené stavby sú úspešné na základe komplexného technického vývoja a konštrukčných metód, ale aj vďaka schopnostiam prispôsobiť sa požiadavkám modernej architektúry.

Viazaná konštrukcia krovu
Pri zastrešení objektov väčších rozmerov je použitie viazanej konštrukcie krovu limitované rozponom. Pri výbere konštrukčného systému pre väčšie rozpony prichádzajú do úvahy železobetónové predpäté konštrukcie, oceľové a lanové konštrukcie, ale najmä drevené konštrukcie. Vhodným dreveným konštrukčným systémom je popri lepených lamelových prvkoch aj priestorová strešná konštrukcia zostavená z priehradových väzníkov spájaných kovovými spojkami s prelisovanými hrotmi. Schopnosť preklenúť rozpon do 30 metrov, spoľahlivá statika, presná výroba a rýchla montáž sú hlavnými výhodami tohto konštrukčného systému.

Variabilita tvaru
Variabilita tvaru strešnej konštrukcie, nielen z hľadiska požiadaviek na architektonický výraz objektu, ale najmä z hľadiska výberu ľubovoľnej krytiny či bezpečného prenesenia zaťaženia od snehu a vetra aj pri jeho lokálnom pôsobení, predurčujú systém veľkorozponových nosných konštrukcií z dreva na čo najširšie použitie. Výrobca a projektant, ktorí majú skúsenosti s veľkorozponovými konštrukciami, dokážu vymodelovať konštrukčné riešenie presne na mieru jeho použitia v konkrétnej stavbe, pričom porovnávajú ekonomickú výhodnosť jednotlivých variantov.

Jedným z limitujúcich prvkov ceny celej konštrukcie môže byť práve spôsob dopravy, ktorý je závislý od veľkosti a tvaru konštrukcie. Kombinácia veľkosti a tvaru jednotlivých prvkov spolu so spôsobom transportu na miesto uloženia často rozhodujú aj o stupni bezpečnosti konštrukcie ako celku. Skúsení výrobcovia a montážne firmy majú vypracované podrobné technologické postupy návrhu, výroby, transportu, montáže aj kontroly konštrukcie. Podcenenie takéhoto komplexného prístupu môže mať fatálne následky.

Chyby pri montáži
Z hľadiska štatistického vyhodnotenia sa najviac chýb objaví pri montáži konštrukcie. Zanedbanie stabilizácie vytváranej konštrukcie a všeobecne platných bezpečnostných zásad môže zapríčiniť poruchy a v krajných prípadoch až haváriu. Aj keď montáž veľkorozponovej konštrukcie je pomerne jednoduchá, netreba ju podceňovať. Jej prípravu a priebeh treba zveriť kvalifikovaným pracovným tímom. Takéto tímy ovládajú spôsoby bezpečnej dopravy a manipulácie s jednotlivými prvkami, ich uloženie a tiež postup priebežného stabilizovania konštrukcie v pozdĺžnom smere.

Skúsenosti ukázali, že nemenej dôležitým prvkom bezpečnosti konštrukcie je jej kontrola pred odovzdaním celej stavby. Montážne čaty vzduchotechniky, kúrenia, elektrozariadení často, neuvedomujúc si závažnosť zásahu, odstránia prvky zabezpečujúce priestorovú stabilitu či iné dôležité časti nosnej konštrukcie. Niektoré systémy zabezpečujúce stabilitu a priestorovú tuhosť konštrukcie sa tak stávajú nefunkčnými. Pri kontrole treba obyčajne doplniť odstránené prvky pozdĺžneho stuženia a uviesť konštrukciu do projektovaného stavu.

Majiteľ objektu by sa mal každoročne uistiť, či v konštrukcii nevznikli poruchy vplyvom zatekania, kondenzácie či nezvyčajnej koncentrácie zaťaženia. Tiež kontrola, posúdenie a prípadná sanácia výsušných trhlín prispievajú k životnosti konštrukcie ako celku. Na tento účel je vhodné zabezpečiť trvalý prístup do konštrukcie a vybudovať revíznu lávku s osvetlením.

Ing. Ivan Kolárik
Foto: archív autora

Autor je konateľ spoločnosti Kontrakting ­stavebné montáže, spol. s r. o.

Článok bol uverejnený v časopise ASB.