image 64504 25 v1
Galéria(9)

Zelené mestá budúcnosti: Vauban

Partneri sekcie:

Mesto, ale aj miesto pre život by mali spĺňať všetky aspekty trvalo udržateľného rozvoja. Len vtedy môžeme hovoriť o dobrej kvalite života. Je pridrsné povedať, že každý z nás teda žije v nekvalitnom prostredí. No pre mestá aj miesta je dôležité, aby sa k týmto princípom aspoň približovali a svoj ďalší rozvoj podriaďovali týmto zásadám.

img 1466 20130513 1662359341
img 1542 20130513 1569085185
Vauban 2009 05 014
Vauban 2009 05 037
04140056 20130602 1117517681
05270004 20130602 1454998623
06010011 20130602 1327999691
07300016 20130602 1212790532

Najudržateľnejším a najzelenším mestom je kanadský Vancouver. V prvej päťke je aj San Francisco, Oslo, Copenhagen a Curitiba v južnej Brazílii. Tieto mestá majú svoj zelený koncept, ktorý rieši každodenné činnosti, problémy mobility, ako aj hľadanie alternatívnych zdrojov energie.   
 
O čom hovoríme, keď spomíname udržateľnosť?
O veciach, ktoré sa dajú odmerať, zmerať, vypočítať: o dĺžke cyklistických chodníkov, ploche zelene na obyvateľa, o pešej vzdialenosti zelených oddychových plôch, pešej dostupnosti škôlky a školy, dostupnosti mestskej hromadnej dopravy a jej efektivite, o ekologickej stope, ktorú zanecháva obyvateľ, počte dostupných pracovných príležitostí, za ktorými nemusíme cestovať dlhšie, o využití obnoviteľnej energie z celkovej spotrebovanej energie.
Ak fungujú v našom okolí všetky spomenuté parametre perfektne, už môžeme hovoriť aj o sociálnosti, vytváraní siete, nadväznosti, efektivite a udržateľnej územnoplánovacej politike.
 
Svetlý príklad
Je ním mestská časť Vauban vo Freiburgu v južnom Nemecku. Výstavba začala v roku 1990, štvrť sa otvorila v roku 2000.
Do roku 2001 tam žilo iba 2000 obyvateľov. Teraz sa počet blíži k 5000 obyvateľom a viac ako 600 pracovným miestam. Vauban je modelom uceleného plánovania v oblasti životného prostredia a ekologického bývania. Obyvatelia, ktorí sa sem presťahovali, sa dobrovoľne vzdali auta, pretože ho jednoducho nepotrebujú. Fantazmagória? Nie, realita.
Pešie a cyklistické chodníky sú prepojené v čo najväčšej možnej miere, v blízkej dostupnosti je vždy mestská hromadná doprava. Obyvatelia, ktorí auto vlastnia, ho môžu zaparkovať zadarmo na vyhradených záchytných parkoviskách a cestu domov zakončiť lacnou električkou.


 
Energia
Spotreba energie na bývanie: všetky nové budovy majú spotrebu nižšiu ako 65 kWh/m2 za rok.
Pasívne domy: v prvej etape výstavby sa postavilo 42 budov so spotrebou nižšou ako 15 kWh/m2 za rok. V druhej etape je to ďalších 50 budov. Všetky pasívne domy využívajú obnoviteľné zdroje energie.
Plusové domy: plánovaných je viac ako 100 konceptov, ktoré vo svojej ročnej bilancii vyrobia viac energie, ako spotrebujú.


 
Verejná doprava a transport
Cieľom štvrti bolo zredukovať automobilovú dopravu v prospech každého obyvateľa. Výsledkom je kombinácia dvoch konceptov: „parking-free“ a „car-free“, teda parkovanie zdarma a život bez auta.
Autá majú povolený vstup do štvrte len na vyloženie nákupu, tovaru alebo zásielky. Rýchlosť na hlavných komunikáciách je obmedzená na 30 km/h, vnútri bloku nesmiete isť rýchlejšie ako 5 km/h.
 
Štvrť krátkych vzdialeností
Škola, škôlka, obchod, trh, nákupné centrum, rekreačné zariadenia, reštaurácie sú na dosah peši alebo na bicykli.


 
Špeciálny balíček
Každý obyvateľ, ktorý sa zaradí do projektu „zdieľania automobilov“, dostane 50-percentnú zľavu na každý lístok na vlak a ročný lístok na verejnú hromadnú dopravu má zdarma.
„Zdieľanie áut“ prevádzkuje spoločnosť, ktorá ponúka päť áut a jednu dodávku pre ľudí, ktorí žijú vo Vauban. Systém pripomína autopožicovňu, ale je výhodnejší. Autá sú  zaparkované na parkovisku a k dispozícií v každú dennú hodinu, pokiaľ nie sú všetky práve požičané. Odomknuteľné sú zákazníckou kartou.  Auto si môžete rezervovať vopred, maximálny čas vypožičania auta je 3 dni.

Freiburg-Vauban je najinovatívnejšie mesto, a to hlavne svojím projektom v oblastiach energetiky, dopravy a mobility, budov, spoluúčasti (sociálnej interakcie) aj využitia verejného priestoru. Pravidelne ho navštevujú skupiny projektantov, architektov, vedcov a zástupcov z rôznych krajín.

Ing. Alena Benešová
Foto: Andreas Delleske, vauban.de