Nový VitraHaus: Variácie na archetypálny dom
Galéria(12)

Nový VitraHaus: Variácie na archetypálny dom

Partneri sekcie:

Až donedávna si návštevníci Vitra Campusu v nemeckej obci Weil am Rhein neďaleko švajčiarskeho Bazileja okamžite všimli budovu Design Musea, ktorú navrhol Frank Gehry. Teraz s ňou však o pozornosť súperí nová budova VitraHaus od architektov Jacqua Herzoga, Pierra de Meurona. V tejto budove známi architekti zhmotnili svoje dlhodobé témy – archetypálny dom a skladané objemy.

Spoločnosť poverila architektov Herzoga a de Meurona v roku 2006, aby pre nich navrhli VitraHaus, pretože v areáli nemala voľný interiér na prezentáciu, súboru interiérových doplnkov a nábytku. VitraHaus stojí na severnej strane pozemku pred oploteným výrobným areálom a spája tak ďalšie dve budovy – Vitra Design Museum od Franka Gehryho a Conference Pavilion od Tadaa Anda. Veľký pozemok umožnil umiestniť novú budovu v dostatočnej vzdialenosti od nich, aby im neodopieral zaslúženú pozornosť. Pred budovami mohol byť okrem toho rozšírený sad – typický prvok miestnej krajiny.

VitraHaus s dĺžkou 57 m, šírkou 54 m a výškou 21,3 m sa týči nad ostatnými stavbami v areáli. Cieľom nebolo vybudovať horizontálnu stavbu typickú pre výrobné zariadenie, ale vertikálne orientovaný dom ponúkajúci niekoľko pohľadov. Neprelína sa v ňom len interiér s exteriérom, ale aj dva tvary – ortogonálne polygonálny tvar pri pohľade zvonka a organický tvar, ktorý v interiéri vytvára priestorové prekvapenia a – povedané slovami architektov – tajný svet vyvolávajúci dojem labyrintu.

Vertikálna obec
V koncepcii VitraHausu sa snúbia dve témy, ktoré sa v diele Herzoga a de Meurona objavujú opakovane – téma archetypálneho domu a téma skladaných objemov. Na prezentáciu nábytku a interiérových predmetov je návrat k myšlienke „pradomu“ osobitne vhodný. V showroomoch päťposchodovej budovy sú predmety vďaka svojim rozmerom a interiéru vystavené – slovami architektov – v domácom meradle.

Jednotlivé hmoty majú všeobecné vlastnosti výstavných priestorov a koncipujú sa ako abstraktné prvky. Lomenice sú až na niekoľko výnimiek zasklené. Objemy pôsobia dojmom, ako by boli vytvarované pomocou lisu. Dvanásť domov naskladaných do piatich poschodí sa na niektorých miestach týči až do výšky pätnásť metrov a ich podlahové dosky sa pretínajú so štítmi ležiacimi pod nimi. Vzniká tak trojrozmerný súbor – zhluk domov, ktorý môže na prvý pohľad vyzerať takmer chaoticky.

Uhlová farba štukového plášťa budovu zjednocuje, uzemňuje ju a spája s okolitou krajinou. VitraHaus funguje ako vstup do areálu spoločnosti Vitra v podobe malej vertikálne poskladanej obce. Otvorené átrium s podlahou z dosiek lemuje päť budov – konferenčné priestory, výstavné priestory, súbor, kde sa nachádza foyer, recepcia, šatňa a kaviareň s terasou.

Okružná prehliadka sa začína na štvrtom poschodí. Návštevníkom sa na severnej zasklenej strane otvorí výhľad na tüllingerské stráne. Na druhej strane miestnosti prechádza zasklenie do vonkajšej terasy, ktorá ukrýva panoramatický pohľad na Bazilej a farmaceutické podniky.


V súlade s krajinou

Orientácia jednotlivých častí objektov nie je svojvoľná, ale riadi sa výhľadmi na okolitú krajinu. Spletitosť dispozície interiéru nevychádza len z ostrých uhlov prelínania jednotlivých domov, ale aj zo začlenenia ďalšej geometrickej koncepcie. Všetky schodiská sú začlenené do rozsiahlych kľukatých organických objemov, ktoré sa – obrazne povedané – prehrýzajú poschodiami budovy ako červ, na niekoľkých miestach odhaľujú úžasný vizuálny vzťah medzi jednotlivými domami a na iných miestach pre zmenu bránia vo výhľade.

VitraHaus ponúka denný a nočný pohľad. K zmene perspektívy dochádza večer. Počas dňa sa návštevníci pozerajú z VitraHausu na krajinu, ale keď sa zotmie, začne osvetlený interiér budovy žiariť smerom von a stavba pôsobí dojmom, akoby sa vytrácala. Miestnosti sa otvoria a zasklené lomenice sa premenia na vitríny, ktoré svietia na areál spoločnosti Vitra a jeho okolie.

Zušľachtenie dizajnového vkusu
VitraHaus slúži ľuďom na to, aby si tu definovali a zušľachťovali svoj dizajnový vkus. Návšteva VitraHausu predstavuje výlet do dejín dizajnu a zároveň ponúka stretnutie s prácami popredných súčasných dizajnérov.

Nábytok a predmety z kolekcie Vitra Home Collection sa naaranžovali hneď v niekoľkých kombináciách určených na bývanie aj pre pracoviská – klasické kúsky od Charlesa a Ray Eamesovcov, Georga Nelsona, ­Isamu Nogučiho, Jeana Prouvého a Vernera Pantona dopĺňajú súčasné dizajny od Maartena Van Severena, Ronana a Erwana Bouroullecovcov, Antonia Citteria, Helly Jongerius, Jaspera Morrisona a ďalších.

VitraHaus ponúka aj pohľad do výroby a na kontrolu kvality. Vo „vitríne“ VitraHausu je vystavený výber stoličiek z devätnásteho a dvadsiateho storočia. Vďaka nemu si návštevníci urobia predstavu o fondoch zbierky Design Musea.

VitraHaus pôsobí dojmom „návratu domov“ nielen vďaka jeho architektom, ale aj celou stavebnou koncepciou. Herzog a de Meuron odkazujú na archetypálnu podobu domu so sedlovou strechou, ktorú možno nájsť pri obytných stavbách po celom svete. Architekti na túto základnú podobu nadviazali a kombináciou celého radu „domov“ vytvorili prelínajúce sa vrstvy jednej budovy. Výsledný interiér má príjemné rozmery a domácku atmosféru. Skladané objemy vytvárajú dramatické uhly a perspektívy.

VitraHaus
Miesto / Location: Charles-Eames-Strasse, Weil am Rhein
Projekt / Project:    2006 – 2007
Realizácia / Realization: 2007 – 2009
Otvorenie / Opening: marec 2010
Tím partnerov projektu: Jacques Herzog, Pierre de Meuron, Wolfgang Hardt
Architekti / Architects: Guillaume Delemazure, Charlotte von Moos, Thomasine Wolfensberger 
Projektový tím / Project team:  Katharina Rasshofer, Harald Schmidt, Sara Secci, Nicolas Venzin, Isabel Volkmar, Thomas Wyssen
Investor: Vitra Verwaltungs GmbH, Weil am Rhein
Rozloha objektu / Size of structure: 1 324 m2
Krajinná architektúra / Landscape architecture: August Künzel Landschaftsarchitekten AG, Bazilej, Švajčiarsko

V roku 1981 zničil veľkú časť výrobných zariadení spoločnosti Vitra v obci Weil am Rhein pochádzajúcich z 50. rokov minulého storočia rozsiahly požiar. Po tejto udalosti sa na pozemku vybudoval heterogénny architektonický celok. Svoju prvú realizáciu tu má napríklad Zaha Hadid. Vitra Design Museum je prvé architektonické dielo Franka Gehryho postavené mimo územia Severnej Ameriky. Tadao Ando tu navrhol svoj prvý dom mimo Japonska. Výrobné budovy tu navrhli aj Nicholas Grimshaw, Alvaro Siza a SANAA. V areáli spoločnosti Vitra sa ďalej nachádzajú budovy od Richarda Buckminstera Fullera, Jeana Prouvého a Jaspera Morrisona. Výber architektov mal do Weilu priviesť svet a vytvoriť jedinečný priestor vyznačujúci sa súborom „zahraničnej“ architektúry. Do Weilu tak prenikla inšpirácia z Los Angeles, Londýna, Tokia a Porta. Teraz prišiel rad aj na miestnu a napriek tomu svetovú architektúru, ktorú v Bazileji tvoria architekti Herzog a de Meuron.


Situácia Vitra Campus
1 – VitraHaus, autori: Jacques Herzog & Pierre de Meuron, 2010, 2 – Výrobný závod, autor: SANAA, 2010, 3 – Autobusová zastávka, autor: Jasper Morrison, 2006, 4 – Výrobný závod, autor: Alvaro Siza, 1994, 5 – Požiarna stanica, autorka: Zaha Hadid, 1993, 6 – Konferenčný pavilón, autor: Tadao Ando, 1993, 7 – Vitra – múzeum dizajnu, autor: Frank Gehry, 1989, 8 – Výrobný závod, autor: Frank Gehry, 1989, 9 – Vstupná brána, autor: Frank Gehry, 1989, 10, 11 – Výrobné závody, autor: Nicholas Grimshaw, 1981/1987, 12 – Kupola, autor: Richard Buckminister Fuller, 1978/2000, 13 – Čerpacia stanica, autor: Jean Prouvé, 1953/2003


Rez

Vitra, (red)
Foto: Vitra

Článok bol uverejnený v časopise
ASB.