Minimalizmus s ľudskou tvárou

minimalizmus sludskou tvarou

Interiér pripomínajúci obývačku, rokovacie búdky inšpirované tvarom africkej toguny, dôsledné dodržanie princípu tzv. open space stierajúci hranice v hierarchii spoločnosti, ale aj medzi pracovníkmi banky a klientmi, a to všetko v sviežich zelených farbách, ktoré na návštevníka pôsobia aktivizujúco. Dizajn interiéru centrály spoločnosti ZUNO v bratislavskom Digital Parku naznačuje nový trend dizajnu kancelárií. „Vedenie spoločnosti chcelo štýl hi-tech, ale s ľudským rozmerom,“ hovorí autor návrhu interiéru Boris Schultz. „A tak sme sa o to pokúsili...“

Pri klientovi
„Mali sme vytvorený dizajn manuál a presne zadefinovanú brand identity, ale potrebovali sme ju preniesť do priestoru,“ hovorí predseda predstavenstva ZUNO BANK AG András Hámori. „Preto sme vypísali súťaž, kde sme oslovili päť architektonických ateliérov a nakoniec vybrali ten, ktorý sa najviac priblížil našim predstavám. Nasledovali pravidelné stretávania sa s architektmi a nakoniec sme dospeli ku konceptu, ktorý bol akceptovateľný pre obidve strany.“

Spoločnosť ZUNO je dcérskou firmou rakúskej Raiffeisen Bank International a zaoberá sa internetovým bankovníctvom. Slovenský trh si vybrala ako prvý vo svojej expanzii do krajín strednej a východnej Európy a vo svojej filozofii podporuje čo najbližší vzťah ku klientovi. Ten má byť súčasťou bankových operácií, má mať transparentný prehľad nad svojimi vecami. Zamestnanec nie je za sterilnou priehradkou, ale sedí vedľa klienta. „Aj preto sme z interiéru vylúčili priečky oddeľujúce jednotlivé pracovné tímy a zvolili princíp otvorenosti, v ktorom sa ľahko komunikuje,“ približuje dizajnový koncept Boris Schultz.

Centrála s námestím
Ústredným motívom centrály je veľký spoločný priestor, pri ktorom máte pocit, akoby ste sa ocitli na európskom námestí. V priestore počuť angličtinu, ruštinu, nemčinu, maďarčinu, zamestnanci i hostia nenútene postávajú pri stolíkoch s kávou alebo si na štylizovanej lavičke dávajú ľahký snack. V otvorenom priestore lietajú informácie o číslach, finančných transakciách, bankových úveroch a aj nestranný pozorovateľ je vtiahnutý do pulzujúcej atmosféry malého Wall Streetu.

Námestie je v koncepte flexibilnou plochou pre rôznu skladbu nábytku, pričom sa dá využiť aj ako miesto na väčšie firemné prezentácie. Typizovaný nábytok je osadený s originálnymi dizajnérskymi nápadmi a nekonvenčným využitím materiálov. K takým patrí aj podsvietená barisolová stena (plastická fólia) s LED osvetlením, ktorá je atraktívnym prvkom v interiérovej kompozícii.

Ďalšou zaujímavosťou je búdka určená na rokovania, ktorej tvar sa inšpiroval africkou togunou. Je to okrúhly, akusticky clonený, polootvorený priestor na „brainstorming“ alebo krátke porady. Stierajú sa tam nerovnosti dané telesnými proporciami, má aj nízky strop, používatelia si tam musia sadnúť, pričom všetci sú si tam rovní. Vďaka presným formám sa „toguna“ stáva výrazným znakom súčasnej kancelárie.

Súčasťou námestia je aj tzv. quiet room – malá miestnosť s jednou stoličkou a  pultíkom, ktorá slúži na malé súkromie. Ak napríklad niekomu na námestí zazvoní telefón, môže sa uchýliť do intimity tejto telefónnej búdky.

Princíp open space dominuje, ale nechýbajú ani menšie kancelárie pre vedenie, väčšie miestnosti pre mítingy či separátne kancelárie pre jednotlivé divízie. Aj tie sú však zasklené, čím sa eliminuje uzavretosť. Ako by aj mohli chýbať – spoločnosť na Slovensku má takmer dvesto zamestnancov a stále sa zväčšuje.

Detail bez kompromisov
Línie minimalistických tvarov výrazne kreslia kontúry priestoru, v ktorom cítiť snahu o dokonalosť detailu. A to platí aj pre pobočku spoločnosti nachádzajúcu sa v komplexe Eurovea. Tu je minimalizmus zmäkčený dreveným stropom, ale aj zaobleným nábytkom v tvare slimačích ulít. Či si klient sadne na gauč alebo na barovú stoličku, vždy sedí vedľa pracovníka banky.

Pobyt v banke spríjemňuje aj štylizovaná obývačka, ktorá vylúčila pojem čakanie. „To už nie je klasická čakáreň kradnúca čas zákazníkom, ale zóna na získanie informácií, počas ktorého si môžete dať kávu,“ zdôrazňuje Boris Schultz z ateliéru AM architects, ktorý tento priestor aj zrealizoval. „Aspoň sme sa nemohli vyhovárať na neochotu a alibizmus realizačnej firmy a všetko sme si ustriehli sami.“

Zelená, fialová, oranžová – farby spoločnosti odzrkadľujúce orientáciu na mladého klienta, dravosť na finančnom trhu a transparentnosť informácií. To všetko sa premietlo aj do interiéru, ktorý nastavil dizajn manuál pre ďalšie pobočky spoločnosti vo svete. Rozpoznateľnosť značky sa tak uskutočňuje aj cez invenciu svojbytného dizajnu. Internetová banka stavia svoj imidž na webových stránkach prostredníctvom animácie obrazových prvkov (pixelov). V Bratislave vytvorila aj skutočný priestor vzťahov s ľudskou tvárou.

Ústredie spoločnosti ZUNO
Miesto:  Digital Park, Einsteinova ul., ­Bratislava
Autori:  Dipl. arch. Boris Schultz, Dipl. arch. Richard Baláži
Projektant:  AM architects
Spolupráca:  Ing. Barbora Klubertová, Mgr. art. Martina Boháčová, Ing. arch. Aleš Hradecký, PhD.
Začiatok realizácie – centrála: január 2011
Koniec realizácie – centrála:  apríl 2011
Celková plocha – centrála (Digital Park):  2 107 m2
Celková plocha – pobočka (Eurovea):  200 m2

Ľudo Petránsky
Foto: Júlia Šimáková

Článok bol uverejnený v časopise ASB.