Do sveta sanity a armatúr preniká wellness
Galéria(8)

Do sveta sanity a armatúr preniká wellness

Partneri sekcie:

Výhodné riešenie s trvalou hodnotou – aj tak možno vo všeobecnosti charakterizovať predstavu viacerých klientov o sanitárnom zariadení či armatúre. Výhodu v súčasnosti definuje najmä polyfunkcia, čiže spájanie vlastností samostatných zariadení do jedného alebo obohacovanie jedného zariadenia o ďalšie funkcie. Aj vďaka tomu sa v kúpeľni môže stretať utilitárnosť s pôžitkom.

Akými novinkami vítajú výrobcovia sanitárnych zariadení a armatúr novoročnú sezónu? Prejavujú sa súčasné ekonomické vplyvy v technickom riešení či dizajnovom stvárnení týchto výrobkov?


Valter Černík

manažér predaja spoločnosti
Duscholux AG, Švajčiarsko

V. Černík: Spoločnosť Duscholux prináša na rok 2010 množstvo noviniek. Do našej ponuky sa premieta jednoznačná preferencia zákazníkov bezrámových sprchovacích zásten a bezbariérových vstupov do sprchovacích kútov vo forme ultraplochých vaničiek, vstavaných do podlahy kúpeľne. Súčasne vznikol dizajnový rad CX – novinkou je vaňa Piccolo Step-in, ktorá kombinuje sprchovanie s kúpaním. Práve v tomto neľahkom období záleží na výrobcoch, s akými novinkami prídu na trh, akým spôsobom oslovia zákazníkov a akú motiváciu im tak ponúknu na investíciu do kúpeľne a do kvalitného bývania. Stagnácia, čakanie na to, čo príde, vytváranie plagiátov namiesto investovania do nových technológií a dizajnových produktov či trvalé investície do kvality a servisu oddelia od seba jednotlivých výrobcov. Záleží však iba na zákazníkoch, aby rozpoznali a zvolili si skutočne výhodné riešenie s trvalou hodnotou.

Robert Gebhardt
marketingový manažér spoločnosti
Geberit Slovensko, s. r. o.

R. Gebhardt: Podobne ako po minulé roky prináša naša spoločnosť aj v roku 2010 viacero noviniek. Ich uvedenie na slovenský trh plánuje v apríli. Pripravujeme riešenia, ktoré prinesú nový pohľad na stvárnenie kúpeľní. Konkrétne pôjde napríklad o nový sanitárny modul pre WC s integrovanou splachovacou nádržkou, ktorý možno pripojiť k terajším kanalizačným a vodovodným rozvodom. Výrobok je zhotovený z hodnotných materiálov, akými sú bezpečnostné sklo a hliník. Ďalšou novinkou je sprchový odtok, ktorý zásadne mení zaužívané predstavy a otvára nové možnosti pri koncipovaní kúpeľne. Technické a dizajnové riešenia spomenutých produktov však nepoznačili súčasné ekonomické vplyvy. Naopak, oba získali cenu iF product design award 2010, ktorú udeľujú medzinárodní experti – je znakom serióznosti a overeného dizajnu.

Ingrid Hejkalová
projektová manažérka spoločnosti
Laufen CZ, s. r. o.

I. Hejkalová: Každý rok pripravujeme množstvo noviniek, takže naše značky Roca, Laufen a Jika nebudú ochudobnené ani tentoraz. V ostatných rokoch sa to v rovnakej miere týka sortimentu nekeramických produktov. Najpredávanejší set Lyra značky Jika prichádza na trh obohatený nielen o batérie, ale aj o zaujímavý nábytok. Možno povedať, že technické vyhotovenie série Lyra plus zapadá do aktuálnej ekonomickej situácie. Prípravy inovácie takej rozsiahlej série sa však začali mnoho mesiacov predtým, než ekonomická kríza zavládla svetu. Znamená to, že ako jeden z kľúčových výrobcov kúpeľňového vybavenia musíme byť pripravení na každú hospodársku situáciu.

Karol Hochschorner
konateľ spoločnosti
RAVAK SLOVAKIA, spol. s r.o.

K. Hoschorner: Minulý rok sme predstavili praktický kúpeľňový nábytok, vaňu XXL a vaňu Praktik N pre malé kúpeľne. Tento rok rozširujeme našu ponuku o ďalšie rady výrobkov, ktoré uvedieme na trh v apríli 2010. Snažíme sa, aby technické riešenia a dizajnové stvárnenia nových výrobkov zodpovedali súčasným požiadavkám našich zákazníkov na kvalitné a krásne výrobky za primerané ceny.

Alojz Koubek
konateľ spoločnosti
ARMATUREX, spol. s r. o.

A. Koubek: Výrobcovia v spolupráci s dizajnérmi každoročne vyvíjajú dizajn svojich produktov a prinášajú nové trendy, technické inovácie či vyšší používateľský komfort, čo sa odráža na nových sériách rôznych výrobcov. Často ide o dizajnové inovácie obľúbených sérií, pri batériách je to napríklad eko kartuša alebo úsporný perlátor. Ekonomické vplyvy však môžu byť pre zákazníka aj prínosom. Pri armatúrach sa napríklad prejavujú úsporou vody, zavedením elektronického ovládania a podobne. Každá epocha prináša z hľadiska dizajnu aj technológie niečo nové. V súčasnosti je dôležitejšia kvalita než kvantita. Celosvetovým trendom u všetkých výrobcov je zameriavanie sa na ekológiu a vyvíjanie nových výrobkov práve týmto smerom. Trendom vo svete bytového interiéru je snaha zjednocovať priestor kúpeľne so zvyškom bytu. Kúpeľňa neslúži len na každodennú hygienu, ale stáva sa miestom na relaxáciu a oddych, čo sa vyjadruje slovíčkom wellness.

K akým materiálovým vyhotoveniam, tvarovým či farebným riešeniam sanitárnych zariadení inklinujú slovenskí spotrebitelia najviac, respektíve na aké atribúty produktov kladie tunajšia klientela najväčší dôraz?

V. Černík: V minulom roku sa prejavovala zvýšená požiadavka na nadštandardné výrobky v rôznom vyhotovení. Prekvapil ma predovšetkým záujem o wellness výrobky, ktoré patria z hľadiska technológie a financií k najnáročnejšiemu sortimentu našej spoločnosti. V oblasti sprchovacích kútov možno hovoriť o jednoznačnej preferencii kvalitných bezrámových sprchovacích zásten s dôrazom na dokonalé servisné vyhotovenie.

R. Gebhardt: Kúpeľňa sa čoraz častejšie stáva komfortným priestorom na oddych. Preto sú aj jej veľkostné riešenia mnohokrát veľkorysejšie než v minulosti. Spotrebitelia si žiadajú moderné riešenia – napríklad použitie závesného WC sa pri novostavbách stáva prakticky štandardom. Čoraz dôležitejšiu úlohu hrá aj dizajn a materiálové riešenie výrobkov. Do popredia sa dostávajú materiály ako ušľachtilá oceľ a sklo. Hlavnými argumentmi pri kúpe sú však aj naďalej kvalita vyhotovenia a spoľahlivosť pri prevádzke.

I. Hejkalová:
Slovenský zákazník na rozdiel od českého nie je až taký konzervatívny. Nebojí sa zvláštnych tvarov ani netradičných farieb. Príkladom môžu byť toalety známej bratislavskej kaviarne Camuflage, kde architekti Ateliéru Cakov-Makara trvali na zariadení kúpeľní v čiernej farbe. Nebolo to zďaleka jednoduché, ale napokon sa podarilo všetko vyrobiť v prevádzke Laufen CZ – Bechyně. Nemožno však jednoznačne odpovedať, na čo sa kladie najväčší dôraz. Každý produkt si nájde svojho majiteľa.

K. Hoschorner: Podľa našich skúseností je najväčší dopyt po akrylátových výrobkoch, najmä čo sa týka vaní. V prípade vaničiek sú obľúbené aj produkty z umelého kameňa. Bezrámové sprchovacie kúty sa predávajú najmä v kombinácii chrómu a skla, rámové v kombináciách hliníka a skla v bielej farbe, v matnej či v lesklej úprave. Naši zákazníci najviac inklinujú k jednoduchým výrobkom s technicky dokonalým dizajnom, ktoré spĺňajú požiadavky nielen na estetiku, ale aj na praktickú stránku. Najväčší dôraz sa však ešte stále kladie najmä na cenu primeranú kvalite výrobkov a na ich dizajn.

A. Koubek: Každé riešenie kúpeľne závisí od individuality jednotlivca a súčasné trendy sú ohľaduplnejšie k jeho potrebám a vkusu. Pomer ceny a kvality produktu patrí k najdôležitejším aspektom. Slovenský zákazník preferuje aj ľahko udržiavateľné povrchy. Čo sa týka materiálov, rozmerov obkladov a farieb, neexistujú obmedzenia, aj keď riešenie môže závisieť od veľkosti kúpeľne. Prelína sa retro s klasickými a barokovými či modernými štýlmi. Výber je široký, ale slovenský zákazník preferuje v kúpeľni nadčasovosť – volí najmä klasiku, aby sa kúpeľňa časom „neokukala“. Páčia sa mu najmä jemné prírodné farby, prírodné materiály, prípadne ich imitácie, napríklad kameň alebo drevo. Nájdu sa však klienti s vlastným štýlom, ktorí chcú mať jedinečnú kúpeľňu, a preto sa nebránia farebným či materiálovým experimentom. Keďže rekonštrukciu kúpeľne robí človek dva- či trikrát za život, chce si splniť svoj sen o pohodlnej a krásnej kúpeľni, ktorá mu prináša oddych.

Na Slovensku sa niektorí investori nebáli označiť svoje bytové projekty prívlastkom luxusné, k čomu neoddeliteľne patrí aj nadštandardné riešenie kúpeľne. Ako možno podľa vás v domácich pomeroch v rámci segmentu sanity a armatúr zadefinovať pojem luxus alebo nadštandard?

V. Černík: Osobne si myslím, že definícia luxusu neexistuje. Ide o subjektívny pojem, ktorý má v prípade každého z nás iné hranice vzhľadom na dané ekonomické a sociálne podmienky. Z pohľadu nadštandardu sú to potom výrobky, ktoré si vyžadujú zvláštny prístup pri objednávaní a následnej inštalácii – bezrámové zásteny, výrobky whirlpool a wellness, ktoré používateľovi prinášajú nielen estetický a dizajnový pôžitok, ale aj nadštandardný komfort a pohodu pri ich používaní.

R. Gebhardt:
Z pohľadu našich výrobkov je nadštandardom výber materiálov niektorých výrobkov, napríklad ovládacích tlačidiel. Podobne je to aj pri výbere niektorých sanitárnych zariadení. Napríklad toalety so sprchovacími funkciami Geberit AquaClean zaznamenali v minulom roku pozoruhodný nárast predaja. Je to výrobok, ktorý reaguje na aktuálny trend hygieny a wellness. Pravda, aj tu sme schopní poskytnúť klientom výrobky v rôznych kategóriách – od štandardných až po luxusné.

I. Hejkalová: Ako luxusnú alebo nadštandardnú chápeme v našej profesii prevažne veľkosť kúpeľňových priestorov a množstvo sociálnych zariadení v pomere k ploche bytu. Na to nadväzujú ďalšie hľadiská, ako sú technické vyhotovenie, kvalita vybavenia či dizajnové produkty. Existuje nespočetné množstvo variantov riešenia kúpeľne, ktoré môžeme považovať za nadštandard. Hocikomu pre predstavu luxusu stačí napríklad bidet, ale napríklad v Španielsku ide o bežnú vec. Niekto zasa môže považovať umiestnenie vane aj sprchovacieho kúta za čosi nadbytočné, ale pre viacčlennú rodinu je to praktické riešenie, ktoré jej členom uľahčuje život. Ak investor hovorí o luxusnej kúpeľni, odhadujem, že byt je zariadený minimálne jedným samostatným WC a kompletnou kúpeľňou vrátane bidetu, vane a sprchovacieho kúta.

K. Hoschorner: Naša spoločnosť rozdeľuje svoje výrobky do troch segmentov – Functional (funkčné a spoľahlivé výrobky za rozumnú cenu), Comfort (elegantné, praktické a kvalitné za primeranú cenu) a Prestige (výrobky navrhnuté špičkovými dizajnérmi, ktoré sa vyrábajú s použitím najmodernejších materiálov a technológií). Práve výrobky patriace do segmentu Prestige, napríklad sprchovacie kúty radu GlassLine a Elegance alebo dizajnové vane, považujeme za najluxusnejšie v rámci našej ponuky. Tieto produkty uspokoja aj náročných zákazníkov.

A. Koubek: Luxus sa dá vyjadriť viacerými pojmami: priestor, kvalita, značka, dizajn. Najdôležitejšie je použitie kvalitného materiálu a povrchových úprav, od čoho sa odvíja komfort a funkčnosť výrobku. Kvalita výrobkov sa ukrýva v ich vyhotovení, v použití kvalitných a ľahko udržiavateľných materiálov s dlhou životnosťou či v samotnom vzhľade. Krása však nemusí spočívať v prezdobenom výrobku, veľakrát je dôležitá krása detailu, čistota a jednoduchosť. Podstatné je, aby bol výrobok funkčný. Vane a sprchovacie kúty môžu napríklad plniť nielen očistnú, ale aj relaxačnú funkciu v podobe hydromasáže, pary, sauny, kolorterapie či aromaterapie.

V súčasnosti možno nájsť takisto mnoho výrobkov, ktoré v jednom celku spájajú funkciu viacerých zariaďovacích predmetov. Ich cieľom je poskytnúť úsporu miesta, úžitok, ale súčasne umožniť pohodlnú relaxáciu a radosť – príkladom môže byť kombinácia vane a sprchovacieho kúta Twinline. Každý renomovaný výrobca má svoj vlastný konkurencieschopný dizajn. Stále sa však na trhu objavujú lacné napodobeniny a imitácie armatúr, sprchovacích a hydromasážnych kútov neznámej proveniencie s lákavým názvom, ktoré sa považujú za nadštandard. Túto charakteristiku však nemožno potvrdiť najmä preto, že tieto výrobky nespĺňajú požadované kritériá z hľadiska prevádzkovej spoľahlivosti, servisu a údržby.

Anna Salvová
Foto: Laufen, Geberit

Článok bol uverejnený v časopise ASB.