Biely interiér MILTON café restaurantu
Reštaurácia v polyfunkčnom dome Milton house sa zaraďuje do kategórie verejných interiérov, ktoré úspešne napĺňajú obsah hesla menej je viac. Zariadenie v duchu lounge navodzuje atypickú bielo-čiernu atmosféru s dominantným uplatnením najsvetlejšieho odtieňa farebnej škály. Výsledkom práce architektov je prostredie, v ktorom sa návštevník môže ponoriť do mliečnobielej nálady a súčasne sa nechať priťahovať abstrakciou všadeprítomných čiernych obrazcov.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Podľa pôvodných plánov mala reštaurácia zaberať celé prízemie. Technické zariadenia sa teda naprojektovali len pre jednu prevádzku. V objekte sa však nakoniec vyhradilo miesto aj pre kaderníctvo, a preto bolo treba nanovo vyriešiť klimatizáciu a vetranie. V súčasnosti je vzduchotechnika rovnocennou súčasťou interiéru a nenápadne mu vtláča industriálny nádych. Harmonizuje najmä s veľkými okrúhlymi závesnými svietidlami, ktoré sa jej prispôsobujú podobnou povrchovou úpravou.
Neohraničené umenie
Farebné zladenie interiérových prvkov je výsledkom sna architekta Martina Németha, jedného z autorov riešenia. „Odjakživa mi nedala pokoj myšlienka vytvoriť čistý biely interiér. Prvýkrát som chcel svoj nápad uplatniť, keď som s partnerom pracoval na koncepte kaderníctva. Zdalo sa mi vcelku zaujímavé použiť výlučne biely odtieň, prostredníctvom neho potlačiť interiér a zdôrazniť kreatívnu prácu stylistov, ktorí denno-denne narábajú s farbami. Táto myšlienka však nakoniec neuspela, pretože investor mal obavy z možných problémov pri údržbe takéhoto priestoru.
V reštaurácii Milton house sme sa o to pokúsili druhýkrát. V prospech návrhu hovoril aj zámer vytvoriť prostredie, ktoré by príliš nekontrastovalo s ostatnými prevádzkami a celkovým výrazom polyfunkčného domu. Investorovi sa nápad zapáčil a prekvapujúco schválil hneď prvú vizualizáciu,“ opisuje okolnosti vzniku interiérového riešenia Martin Németh. Keďže biela prevádzka by v jednom farebnom ladení pôsobila strojene, či dokonca sterilne, architekti sa rozhodli vniesť do interiéru originálny prvok čiernych škvŕn. Tie na podlahe vyznačujú komunikačné línie medzi stolmi. Dekorácia sa takisto nachádza na stenách a v celom interiéri pôsobí ako veľkoplošné neohraničené umelecké dielo.
Jediným úsekom, kde dominuje iný druh umenia, je priechodná chodba. Dlhú stenu komunikačného prepojenia vyplnili fotografické portréty Petra Nagya. Z chodby sa možno dostať aj do kuchyne a na toalety, ktoré sa sústredili, podobne ako na všetkých podlažiach objektu, v inštalačnom jadre. Interiér toaliet je z dôvodu intímnejšieho nádychu aj ľahšej údržby farebnou inverziou riešenia lounge reštaurácie – na tmavom podklade tu vytvárajú abstraktné obrazce biele škvrny.
Na mieru
Aby sa dosiahol želaný efekt zaujímavej dekorácie na dlážke, uplatnila sa technológia liatej podlahy. „Najväčším problémom bolo dosiahnuť taký ornament, aký sme navrhli. Hmota, ktorá sa pri tejto technológii používa, tvrdne veľmi rýchlo – v priebehu niekoľkých minút. Ak sa neleje konštantne, zmes stuhne skôr, než sa stihne plynulo napojiť ďalšia vrstva. V praxi to potom znamená, že zaliatu plochu treba vysekať a začať odznova,“ vysvetľuje architekt.
Výsledkom práce sú efektné čierne obrazce, ktoré pôsobia ako škvrny nedbalo rozliateho atramentu. Tento dekoratívny prvok s istou dávkou vtipu naštrbuje vládnucu bielu autoritu a jej priame kontúry. Farebná zdržanlivosť charakterizuje všetky zložky interiéru, vrátane nábytku, ktorý sa z väčšej časti vyrobil na mieru. Robustné kreslá z bielej kože sa podľa slov architekta nerodili ľahko a predchádzalo im niekoľko menej vydarených prototypov.
„Na jednej strane má ručná výroba svoje čaro, a nemusí pritom automaticky vyžadovať tie najvyššie náklady. Umožňuje autorovi interiéru naplno uplatniť svoju kreativitu a dotiahnuť riešenie do úplných detailov podľa jeho aj investorových predstáv. Na druhej strane jej však chýba presnosť a dokonalosť fabrickej produkcie, ktorá navyše dokáže vytvárať odľahčené solitéry. Naše kreslá sú masívnejšie a ťažšie, aj preto sme ich nakoniec neumiestnili v celom interiéri, ako sme pôvodne navrhovali,“ vysvetľuje Martin Németh.
V reštauračnej časti sa pre ľahšiu manipuláciu zvolili transparentné stoličky, ktoré sa prvotne mali nachádzať iba na terase. V konečnom dôsledku sa však stali funkčným, nevtieravým a vzdušným prvkom, ktorý prenecháva slovo najmä čiernobielemu predstaveniu.
MILTON café restaurant
Miesto: MILTON HOUSE, Šoltésovej 14, Bratislava
Autori: Ing. arch. Martin Németh,
Ing. arch. Miloš Pokšiva
Spoluautor: Bc. arch. Ján Legény
Investor: MILTON gastro & services, s. r. o.
Začiatok realizácie: 2/2008
Slávnostné otvorenie reštaurácie: 9/2008
Podlaha a úprava stien: 4 IMAGE, s. r. o.
Podlaha na terase: Pavol Ponec – P&P
Podhľad: Pavol Ponec – P&P
Kožená stena: ETCO Leathers, s. r. o.
Mobiliár: POLYSTON, s. r. o.
Sedenie: ETCO Leathers, s. r. o.
Záclony: Decoland, s. r. o.
Sanita: Technopoint Sanitrends, s. r. o.
Fotografie: Peter Nagy
Reklamné predmety: Black Tea, s. r. o.
Zeleň: HydroFlora, s. r. o.
Osvetlenie: Ing. Branislav Živica – Dilight
Audio – video: AP Media, s. r. o.
Gastro: CORTEC, s. r. o.
Hrubá stavba: Lindner, a. s.
Vzduchotechnika a klimatizácia: ANIT CZ, s. r. o.
Elektroinštalácia: Pavol Ponec – P&P
ZTI, ústredné kúrenie a plyn: AttechBau, s. r. o.
EPS, Alarm: Hetech Services, a. s.
Anna Salvová
Foto: Dano Veselský
Článok bol uverejnený v časopise ASB.