Volkmar Burgstaller: V Hangári 7 a 8 som ponúkol môj zážitok z priestoru
Volkmar Burgstaller by možno dodnes bol síce veľmi kvalitným, no predsa len regionálnym architektom v rakúskom Salzburgu. Až prišiel Hangár 7 a následne Hangár 8 na salzburskom letisku W. A. Mozarta a Burgstaller sa odrazu katapultoval medzi spoločnosť skloňovaných architektov objavujúcich sa vo všetkých prehľadoch súčasnej európskej architektúry a na internetových serveroch. Prečo? Žiadalo by sa odpovedať, že bol v správnom čase na správnom mieste. Dostal totiž priamu zákazku od silného sponzora, ktorý dáva krídla. „Myslím, že najmä Hangár 7 je mojím kľúčovým dielom, lebo mnohé z mojich zásadných úvah o vytváraní zážitku z priestoru sa mi v ňom podarilo zrealizovať,“ dopĺňa túto odpoveď v rozhovore pre ASB Volkmar Burgstaller.
![]() |
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Hangár 7
Šéf Red Bullu miliardár Dietrich Mateschitz presne vedel, čo chce pre svoje zábavky – teda lietadlá, helikoptéry, podzvukové stíhačky či monoposty F1. Výpravný stánok, ktorý by pritiahol nielen snobov, ale aj davy ľudí. Vybudoval tak exkluzívnu reštauráciu Ikarus, kde sa každý mesiac striedajú kuchári z celého sveta a robia pokrmy pre „horných 10-tisíc“, ale zároveň nechal hangár prístupný publiku, pre ktoré usporadúva výstavy. Hangár je trochu v závetrí letiska, ale zároveň marketingovo dobre viditeľný zo všetkých kútov Európy. Fakt, že majiteľ dal šancu domácemu architektovi pred svetovou superstar, svedčí o jeho produktívnej miere rizika.
Čo teda nesie 1 200 ton ocele? Predovšetkým 1 754 kúskov sklených tabúľ, ktoré majú hmotnosť 380 ton. Samotný hangár je takmer 100 metrov dlhý, 67 metrov široký a výška konštrukcie v najvyššom bode je 15 metrov. Tieto čísla však predovšetkým nesú dômyselný architektonický koncept, ktorý vznikal koncom 90. rokov a zrealizoval sa pred štyrmi rokmi.
„Architektonickú hodnotu Hangáru 7 určite poznačila estetika nosného diela,“ približuje Volkmar Burgstaller. „Ako materiál som zvolil oceľ, lebo len takto sa mohlo preklenúť veľké rozpätie so želanou eleganciou a ľahkosťou. Sklo nám otvorilo nové pole možností experimentov a ponúklo vytvorenie transparentných priestorov so zaujímavými svetelnými účinkami.“
Architektúra – to je zmena

Burgstallerove projekty naozaj sledujú tieto slová, no zároveň treba dodať, že racionálna reč tvarov nie je u neho chladnou kalkuláciou lacného efektu. To rozumové je vždy podporené emotívnym vyznením jeho objektov, ktoré sú prevažne zo skla a ocele. Chladná príťažlivosť je výrazom vnútornej logiky vzťahov a väzieb a rešpektovaním kontextu daného miesta.
Podľa neho neexistuje objektivizujúce ohodnotenie, čo je v architektúre „dobré“ alebo „zlé“, sú tu však rozdielne požiadavky a zodpovedajúca architektonická odpoveď. „Stavebné dielo má vyžarovať vlastnú trvanlivosť, sprostredkovať posolstvo a preukázať čo najvyššiu kvalitu detailov,“ jednoznačne vyhlasuje Burgstaller.
Investor je súboj aj impulz
Slovné výpovede Volkmara Burgstallera sú ako jeho stavby – nepotrebujú nič dodať ani ubrať. Slová váži na lekárnických váhach, pretože minimalizmus vo výraze kopíruje aj úspornosť v jeho rečníckom prejave. Každá veta má však svoj význam, podobne ako detail v jeho architektúre. A ten si osobne vystriehne na každej stavbe.
Nič nenecháva na náhodu, improvizácia je dobrá iba vtedy, ak slúži funkčnému celku. O to viac sa hrá s tvarmi a materiálmi, pričom sa nebojí riskovať. Taký je aj pri stretnutiach s investormi, s ktorými je to niekedy poriadny súboj.
„Za mimoriadne zaujímavé považujem najrôznejšie požiadavky, ktoré nám klienti predkladajú. Zvláštnou tvorivou výzvou sú potom investori – vizionári,“ hovorí Burgstaller. „Niekedy nestačíte zatvárať ústa od údivu, ale i tieto okolnosti ma učia byť v strehu. V každom prípade vylučujú z našej práce monotónnosť. Aj preto sa neusilujem o jednotu vo forme. Každý projekt je individuálnym priblížením sa k náskoku, ktorý majú pred nami investori.“ Architekt však netvrdí, že je to vždy len o doháňaní náskoku. Aj investori a ich predstavy môžu byť, a často i sú, štartovacím impulzom na rozvíjanie nových projektov.
Aj pre Burgstallera sú jeho objekty deťmi, ku ktorým vie byť niekedy poriadne kritický, ale to vraj najmä preto, aby obstáli v tvrdej konkurencii. Náročný architekt však vie vylúdiť spokojnosť na tvári a polohlasne utrúsi: „Je však veľmi príjemné, keď po rokoch s kritickým odstupom pozorujem moje staršie stavby a ešte stále na mňa pôsobia rovnako.“
Miesto v strednej Európe

O čosi neskôr sa pozerám na jeho hangáre a jedno viem takmer určite: aspoň pri týchto svojich výsledných rozhodnutiach salzburský architekt rozhodne nepochyboval.
Ľudo Petránsky
Foto: Jürgen Skarwan, Lexus/Toyota Frey Austria, Firma Pagitz, Margherita Spiluttini











